به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۱۳۴۷۵۸
زنگ خطر برای کشتی آزاد

ظهور نسل جدید در کشتی فرنگی‌

گروه ورزشی: پس از قهرمانی سال گذشته نوجوانان فرنگی‌کار در مسابقات جهانی اینبار قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در مسابقات جهانی فنلاند نشان داد، برنامه‌ریزی اصولی و استفاده از مربیان کاربلد و ریل‌گذاری مناسب در مسیر حرکت تیم‌های ملی، نتایج درخشانی را نیز در پی خواهد داشت.
ظهور نسل جدید در کشتی فرنگی‌

به گزارش ایسنا، همزمان با پوست اندازی در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران پس از رقابت‌های المپیک ریو، شاهد تغییر و تحولات در کادرهای فنی تیم‌های ملی کشتی بودیم.در تیم ملی بزرگسالان محمد بنا جای خود را به علی اشکانی داد که موفق شده بود تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان را قهرمان جهان کند.با رفتن اشکانی از تیم ملی نوجوانان، شورای فنی سکان هدایت این تیم را به علیرضا لرستانی با تجربه سپرد و در رده جوانان نیز رضا سیم‌خواه جای خود را به حمید باوفا داد. با گذشت زمانی در حدود یکسال از خانه تکانی فدراسیون کشتی، نتایج تیم‌های ملی کشتی فرنگی در میادین مختلف قاره‌ای و بین‌المللی نشان می‌دهد فدراسیون دست بر روی گزینه‌های مناسبی گذاشته و انتخاب های خوبی داشته است.

اما شب گذشته بهترین اتفاق ممکن رخ داد و کام بسیاری از مردم ایران و اهالی کشتی شیرین شد.قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در مسابقات جهانی فنلاند و درخشش آینده‌سازان کشتی ایران که نوید ظهور نسلی جدید در کشتی فرنگی ایران را دادند، اتفاقی خوشایند و دلچسب بود.3 مدال طلای پویا دادمرز، کرامت عبدولی و امین کاویانی‌نژاد به همراه مدال نقره آرمان علیزاده و برنز امین میرزازاده، نخستین قهرمانی فرنگی‌کاران جوان ایران در رقابت‌های جهانی را رقم زد و برنامه‌ریزی و حمایت چند ساله فدراسیون و علی اشکانی در رده نوجوانان و پشتکار و انگیزه بالای حمید باوفا سرمربی تیم جوانان به بارنشست.

از میان 3 طلایی ایران در این رقابت‌ها، پویا دادمرز و امین کاویان‌نژاد در جریان رقابت‌های نوجوانان جهان که 2 سال پیش در سارایوو برگزار شد موفق به کسب مدال طلا شدند. امین میرزازاده که امسال در رده جوانان برنز گرفت نیز در همان سال مدال طلای نوجوانان را از آن خود کرده بود.کشف استعدادهای ناب کشتی توسط مربیان و تزریق آن‌ها به رده‌های پایه و هدایت درست آن‌ها تا رده بزرگسالان تنها راه پشتوانه‌سازی برای کشتی ایران در رویدادهای بزرگی چون المپیک است که یکی از نتایج برنامه‌ریزی اصولی فدراسیون کشتی مدال آوری برخی از این نفرات در رده نوجوانان و سپس جوانان بوده و ان‌شاءالله این روند با توجه ویژه تر به تیم ملی بزرگسالان و المپیک 2020 خواهد رسید.

اما در کشتی آزاد بر خلاف کشتی فرنگی شاهد افول و نتایج ضعیف رده‌های پایه طی یکی دو سال اخیر هستیم. همانطور که در سه سال حضور مراد محمدی در راس تیم ملی ملی کشتی آزاد نوجوانان نتوانستیم حرف چندانی برای گفتن داشته باشیم متعاقب آن در رده جوانان نیز عملکرد ضعیفی در مسابقات جهانی داشتیم تا زنگ خطر برای کشتی آزاد ایران به عنوان پرافتخارترین رشته این مرز و بوم که ریشه در تاریخ ایران دارد به صدا دربیاید. البته پس از سه سال نتیجه نه چندان رضایت بخش در رده نوجوانان، امسال هدایت تیم به غلامرضا محمدی سپرده شده و او چند ماه دیگر تیمش را روانه مسابقات جهانی می‌کند.حضور شش آزادکار آمریکا در دیدار فینال قهرمانی جوانان جهان و کسب عنوان قهرمانی این تیم بالاتر از روسیه و ایران نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای همیشه دلخوش به نفراتی چون جردن باروز نیستند و بدون شک باید منتظر نمایش خیره‌کننده آزادکاران آمریکایی در المپیک 2020 باشیم.