به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۳۴۷۸۲
دندان قروچه در کودکان بیماری محسوب نمی‌شود

عوارض عجیب دندان قروچه

گروه سلامت: دندان قروچه 'براکسیسم' به معنای ساییدن دندان ‌ها به هم یا فشار دادن دو فک بر روی هم است؛سایش، ترک، شکستگی و لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، بی خوابی، زخم یا درد درگونه، گوش درد، شنیدن صدا هنگام باز و بسته کردن فک، سردرد، دردهای عضلانی و گردن دردها ازجمله عوارض دندان قروچه است.
عوارض عجیب دندان قروچه
دبیر علمی ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی در گفت و گو با  ایرنا با اشاره به اینکه شیوع دندان قروچه در مردان به شکل سایش و تخریب مشاهده می شود، گفت: دندان های سائیده شده در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.دکتر رامین آغنده اظهار کرد که سردرد یکی ازعوارض دندان قروچه است که این عارضه بیشتر در زنان بروز پیدا می کند و در آنان بیشتر سردرد مشاهده می شود.وی با اشاره به اینکه دندان قروچه و فشار دادن دندان معمولا در شب ها رخ می دهد، گفت: بیمار کاملا نسبت به این موضوع ناآگاه بوده و فقط می تواند علائم و عوارض بیماری را مشاهده کند و معمولا اطرافیان بیمار، موضوع را مطلع می شوند.

این دندانپزشک ادامه داد:خیلی از بیمارن دندان های خود را نمی سایند بلکه به هم فشار می دهند که به آن ' کلنچینگ' گفته می شود. این عمل خیلی سایش ایجاد نمی شود بلکه در این حالت مشکلاتی از جمله شکستگی، ترک و دردهای مفصلی و تخریب مفصل فک برای بیمار ایجاد می شود.وی به عوارض دندان قروچه اشاره کرد و گفت: سائیدگی ها، ترک ها، شکستگی ها، ناراحتی های لثه، تحلیل های استخونی، دردهای ناحیه مفصل، سردردها، دردهای عضلانی و گردن دردا از جمله عوارض دندان قروچه است.

آرغنده اظهار کرد: لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، بی خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش درد، صدا هنگام باز و بسته کردن فک و حساسیت شدید دندان ها می تواند از دیگر عوارض این بیماری باشد.دبیر علمی ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی بیان کرد که دندان قروچه عارضه ای مضر دندانی است که از بچگی و جوانی تا سنین میانسالی مشاهده می شود و این بیماری ممکن است در دوران پیری هم ادامه پیدا کند. آغنده با اشاره به اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در کشور وجود ندارد، گفت: براساس تحقیقات انجام شده شیوع این بیماری در جامعه جهانی بین 40 تا 60 درصد عنوان شده است.

وی با اشاره اینکه معمولا افراد با افزایش استرس دچار این عارضه می شوند، بیان کرد: تعدادی از دندان قروچه های ضعیف تر هستند و صدمه کمتر به دندان می زنند و افراد هرازگاهی دچار آن می شوند. دبیر علمی ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی افزود: برخی افراد به صورت عادت و مستقل از عامل استرس دچار این بیماری می شوند و این معضل سبب تخریب دندان های آنان می شود. وی با اشاره به اینکه درمان بیماری از تشخیص صحیح آغاز می شود، بیان کرد: این موضوع مهم صرفا با آگاهی از روش های تشخیصی و تکیه بر معاینه کامل و در صورت نیاز پاراکلینیک محقق می شود. بسیاری از آسیب های وارده به دندان قابل برگشتند و برخی به این راحتی ها درمان نخواهند شد.

آغنده بر تسریع در آغاز درمان این بیماری تاکید کرد و گفت: گاهی موارد درمان این بیماران بسیار ساده بوده و به راحتی امکان پذیر است و گاهی موارد هم با توجه به شدت صدمات وارده، سعی در کنترل درد و عدم پیشرفت بیماری،است.وی ادامه داد که درمان ها معمولا شامل مداخلات دندانپزشکی، درمان های دارویی، فیزیوتراپی و روان درمانی است. بسیاری از مداخلات دندانپزشکی در این زمینه شامل ساخت و استفاده از وسایل خاص هنگام خواب ، اصلاح تماس دندان ها و در برخی موارد نیاز به تغییراتی در دندان ها برای جبران تخریب ها، است.

** آموزش مناسب به همکاران پزشک برای تشخیص و کنترل بیماری ارایه نشده است
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه عوارض دندان قروچه می تواند شدید، زیاد و متعدد باشد اما بسیاری از همکاران پزشک آموزش مناسب برای تشخیص و کنترل بیماری را ندیده اند و این موضوع مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورده است.دبیر علمی ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی تاکید کرد که متاسفانه آگاهی همکاران پزشک ما در این موضوع که چه مقدار از دردها منشا دندانپزشکی دارند، بسیار کم است. آغنده اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران با وجود سردردها و گردن دردهای شدید با تشخیص بیماری های دیگر مانند میگرن تحت درمان قرار می گیرند و معمولا مداوای آنان نتیجه بخش نبوده یا بیماری به شکل موقت کنترل می شود.وی برلزوم توجه بیشتر وزارت بهداشت و دانشکده های دندان پزشکی به این علم تاکید کرد و گفت: متاسفانه بیماران بین برخی از متخصصان مانند گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب و طب سوزنی سرگردان هستند.دبیر علمی ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی، برلزوم توسعه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه دندان پزشکی تاکید کرد و گفت: دانشکده های دندانپزشکی و مراکز پژوهشی باید به تحقیقات در این زمینه توجه بیشری داشته باشد تا علاوه بر ارائه راهکارها مناسب علمی، خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

** دندان قروچه در کودکان معمولا بیماری محسوب نمی شود
آغنده اظهار کرد: دندان قروچه کودکان می تواند، موضوع طبیعی تلقی شود و نیاز به درمان نداشته باشد و معمولا دندان قروچه در آنان به عنوان بیماری محسوب نمی شود.وی اظهار کرد که این موضوع به عنوان مرحله ای از رشد و تکامل دندان های کودکان در نظر گرفته می شود تا با سائیدن دندان تطابق بین دندان های پایین و بالا انجام گیرد.آغنده با اشاره به اینکه دندان قروچه در کودکان مقوله کاملا متفاوت با بزرگسالان است، افزود: خیلی وقت ها هنگام رویش دندان ها، این موضوع در بین کودکان رخ می دهد . در صورتی که دندان ها تطبق خوبی نداشته باشند به هم سائیده می شوند تا تطبق بهتری پیدا کنند.وی یکی دیگر از علت هایی که معمولا در سنین کودکی برای این موضوع مطرح شده را وجود برخی از انواع انگل های روده ای اعلام کرد و گفت: اگر کودکان با مشکل دندان قروچه به دندانپزشکان مراجعه کنند، آنها در ابتداد آزمایش انگلی را برای آنان تجویز می کنند تا در صورت وجود انگل آن را از بین ببرند.آغنده ادامه داد که دندان قروچه معمولا با کامل شدن رشد دندان های کودک از بین می رود. اگر در سنین بیش از 15 سالگی این عادت مشاهده شود باید آن را به صورت جدی پیگیری کرد و این موضوع احتمالا نیاز به درمان هم دارد.ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران 25 تا 27 مرداد در مرکز همایش های هتل المپیک برگزار می شود.