به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۳۴۷۹۱

حمله شديد اردوغان به آلمان

گروه بین الملل: رئیس‌جمهوری ترکیه، آلمان را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد.
حمله شديد اردوغان به آلمان
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: آلمان از طریق عدم پاسخگویی به هزاران پرونده‌ای که به برلین ارسال شده و همچنین عدم استرداد مظنونین تحت تعقیب به ترکیه، در واقع به تروریست‌ها کمک می‌کند.وی خاطرنشان کرد: ما به آنگلا مرکل ۴۵۰۰ پرونده داده‌ایم اما حتی برای یکی از این پرونده‌ها پاسخی نگرفته‌ایم. اردوغان گفت: وقتی در ترکیه فرد تروریستی وجود داشته باشد، آنها می‌توانند از ما بخواهند که فرد را بازگردانیم اما این در حالی است که ما نمی‌توانیم چنین درخواستی بکنیم. آیا این بدین معناست که در آلمان نظام دادرسی وجود دارد و در ترکیه نه؟اظهارات اردوغان در حالی مطرح می‌شود که یک مقام دولتی برلین این اظهارات را رد کرده است. این مقام آلمانی خاطرنشان کرد: تکرار اتهام‌های قبلی باعث نمی‌شود که این اتهام‌ها واقعی شود.
از سوی دیگر، وزارت خارجه آلمان به شدت از رفتار دولت ترکیه در یکسان کردن لباس افراد مظنون به تروریسم در دادگاه‌های ترکیه انتقاد کرد. اردوغان فرمان داده است که همه زندانیان مظنون به فعالیت تروریسم باید در دادگاه لباسی هم‌شکل بپوشند. مارتین شفر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، در اعتراض به رفتار اخیر دولت ترکیه گفت: جای تأسف است کسی که به آلمان برچسب استفاده از روش‌های نازی‌ها را می‌زند، خود اقداماتی کند که یادآور آن دوران شوم باشد.رئیس‌جمهوری ترکیه چند روز پیش در شهر ملطیه در شرق ترکیه اعلام کرد، کلیه زندانیان مظنون به فعالیت تروریستی باید در جلسات دادگاه با لباس هم‌شکل حضور یابند. اردوغان گفت: هیچ کس نباید با با لباس خودش به دادگاه بیاید.
ماجرا از سه هفته پیش و هنگامی آغاز شد که یکی از متهمان مظنون به دخالت در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ در دادگاه با تی‌شرتی که به زبان انگلیسی روی آن کلمه "Hero" نقش بسته بود، در دادگاه ظاهر شد. این اقدام منجر به جنجال در سالن و قطع جلسه بازپرسی در دادگاه شد.به گزارش خبرگزاری آلمان، طبق نظر اردوغان متهمان به کودتا باید در جلسات دادگاه روپوش یک‌دست قهوه‌ای رنگ و دیگر متهمان به اقدامات تروریستی شلوار و ژاکتی قهوه‌ای رنگ بر تن کنند.
رجب طیب اردوغان همچنین در نظر دارد به روند پیشرفت ترکیه شتاب دهد و این کشور را پیشرفته‌تر از آلمان کند. او در یکی از سخنرانی‌های خود در حضور اعضای حزب عدالت و توسعه ترکیه، حزب حاکم، در شهر ریزه در این باره توضیح داد.اردوغان گفت: وقتی شهروندان و برادران من که در حال حاضر در خارج از کشور زندگی می‌کنند، به ترکیه بازگردند، خواهند گفت: آلمان چیست؟ ترکیه از آلمان سبقت گرفته و مدرن‌تر شده است.وی قول داد که از ترکیه کشوری مدرن، متمدن و غیروابسته بسازد و برای تحقق این اهداف از همه شهروندان کشورش خواست با هم همکاری کنند.اردوغان در این سخنرانی بار دیگر آلمان را متهم کرد که به جای استرداد افراد تروریست‌ به ترکیه، به آنها پناه می‌دهد و از آنها حمایت می‌کند. او با انتقاد از آلمان گفت، این کشور هم‌زمان خواستار آزادی تروریست‌های آلمانی نیز هست که در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند.