به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۳۴۸۰۸
تحلیل «بهار» درباره قواعد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

امید مجلس به تدبیر روحانی

روزنامه بهار:آن طور که از شنیده‌ها بر می‌آید ظاهرا رئیس جمهور روحانی فهرست کابینه دوازدهم را به مجلس خواهد فرستاد تا در یک هفته پیش رو نمایندگان مجلس با بررسی اسامی کابینه دوازدهم وارد مرحله بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی در مجلس شده و رای اعتماد و یا عدم اعتماد خود را نسبت به گزینه‌های رئیس جمهور اعلام کنند. با نگاهی به آن چه در هفته‌های اخیر نمایندگان مجلس در خصوص کابینه احتمالی روحانی گفته‌اند شاهد آن هستیم که ظاهرا بخشی از انتظارات نمایندگان مجلس برآورده نشده است و حتی همراهان سیاسی روحانی در فراکسیون امید نیز که در روزهای انتخابات در کنار حسن روحانی حضور داشته و برای برگزیدن شدن او تلاش می‌کردند رضایت کافی را نسبت به بعضی افراد کابینه ندارند. عدم ارائه فهرست کابینه دوازدهم به مجلس در مراسم تحلیف اتفاقی بود که بر خلاف گمانی زنی‌ها رخ داد و پس از آن بر اساس آن چه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند ظاهرا تغییرات دقیقه نودی در کابینه رخ داده است.

تغییراتی که ظاهرا به دو دلیل انجام شده است؛ از یک سو برای جلب رضایت فراکسیون امید و از طرف دیگر به واسطه انصراف برخی گزینه‌های وزارت خانه‌ها که احتمال رای آوری خود را پایین می‌دیدند. با نگاهی به‌ترکیب مجلس می‌توان به این نتیجه رسید که امکان پیش بینی در خصوص رای آوردن برخی از وزارتخانه‌ها آن چنان هم ساده نیست. فراکسیون مستقلین نشان داده است که غیر قابل پیش بینی‌ترین فراکسیون مجلس است. فراکسیون امید نیز با وجود همراهی کامل با روحانی در ایام انتخابات اما انتظارات مشخصی دارد که رئیس جمهور در چینش کابینه دوازدهم به بخشی از آن بی توجهی کرده است. انتظاراتی برای تغییرات مثبت در وزارتخانه هایی همچون کشور، علوم، آموزش و پرورش، اقتصاد و. . . وجود داشت اما در صحنه عمل یا تغییری را شاهد نبوده‌ایم و یا سمت و سوی این تغییرات از نگاه اعضای فراکسیون امید مثبت نبوده است.

شاید به همین جهت بود که برخی نمایندگان مجلس که در این فراکسیون حضور دارند از «رفوزه شدن 5تا7 نفر» از گزینه‌های روحانی برای کابینه دوازدهم خبر داده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید که تغییرات دقیقه نودی کابینه دوازدهم چه تصویری از دولت دوم حسن روحانی را برای نمایندگان مردم در مجلس به وجود خواهد آورد. از نگاهی می‌توان گفت که امید نمایندگان مردم در خانه ملت به تدبیر روحانی در همین تغییرات دقیقه نودی است تا شاید این تغییرات سبب آن شود که کابینه‌ای هماهنگ‌تر با وعده‌های منتخب اکثریت در ایام انتخابات را شاهد باشیم. در ادامه به این خواهیم پرداخت که نمایندگان مجلس باید بر اساس چه قاعده‌ای به بررسی صلاحیت وزرا پرداخته و درباره رای اعتماد به آنان تصمیم گیری کنند.

1ـ وزرای امتحان پس داده
وزیرانی همچون محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، سیدحسن قاضی زاده هاشمی، محمود حجتی و. . . از جمله افرادی هستند که عملکرد خوبشان در چهار سال گذشته تکلیف را از پیش مشخص کرده است و به قول اهالی فوتبال «پیش از شروع بازی، سه بر صفر پیش هستند» از همین رو شاید بتوان گفت که ساده‌ترین کار نمایندگان را می‌توان بررسی رای اعتماد به این چند نفر دانست و حتی اقلیت تندرو حاضر در مجلس هم بعید است که زحمت مخالفت آن چنانی با این وزرا را به خود بدهد زیرا به طور مشخصی اصلاح‌طلبان و غالب اصولگرایان حاضر در مجلس همچون مردم از عملکرد این وزرا رضایت دارند.

2ـ وزرای اقتصادی
یکی از مهمترین ماموریت‌های پیش روی دولت روحانی در چهار سال دوم تلاش برای جهش اقتصادی کشور است.تیم اقتصادی دولت اول روحانی به خوبی توانستند که اقتصاد ملی را از پرتگاهی که در آن افتاده بود نجات داده و شاخص‌های اقتصادی را به حد مطلوبی نسبت به گذشته تغییر دهند و حالا نیاز به خونی تازه است که اقتصاد پس از بحران را در دست گرفته و مقدمات جهش اقتصادی و توسعه را ایجاد کند. در هنگام بررسی وزرای اقتصادی کابینه دوازدهم این انتظار وجود دارد که نگاه‌های سیاسی کنار گذاشته شود و مردان اقتصادی دولت با استدلال‌های اقتصادی رای مثبت و یا منفی بگیرند و این گونه نباشد که گزینه‌ای در حوزه اقتصاد چون با تبار فکری و سیاسی ما همراهی دارد باید از مجلس رای اعتماد بگیرد و چون دیگری از منظر سیاسی همراه نیست پس باید رد شود. حوزه اقتصاد، حوزه اقتصاد است و نمی‌توان با عینک سیاست به آن نگریست و این انتظار وجود دارد که نمایندگان مردم در مجلس از همین زاویه به بررسی گزینه‌های پیشنهادی دولت در بخش اقتصادی بپردازند.

3ـ وزرای تحمیلی
بر اساس برخی شنیده‌ها بعضی از اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم انتخاب‌های چندم رئیس‌جمهور روحانی بوده اند. به نظر می‌رسد که این انتظار در سطح جامعه به وجود آمده است که اگر نمایندگان مجلس در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که وزیر پیشنهادی به روحانی تحمیل شده است می‌بایست بلادرنگ از حضور او در کابینه جلوگیری کنند زیرا وزرای تحمیلی قطعا با اهداف دولت و آن چه رئیس جمهور به دنبال آن است همراهی کافی را نخواهند داشت و به قول آنچه روحانی گفت «گیوه‌ها را ور نکشیده اند» . حضور این افراد بیش از همه به ضرر دولت خواهد بود و نمایندگان می‌توانند با رای منفی به چنین وزرای پیشنهادی برای کابینه دوازدهم فضا را برای عبور از گزینه‌های تحمیلی فراهم آورند.

4ـ وزرای ناموفق
تکرار برخی نام‌ها در بین وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم که در چهار سال گذشته هم در دولت حضور داشته‌اند و آن چنان که باید و شاید موفق ظاهر نشده‌اند نشان از آن دارد که نمایندگان مجلس باید خود دست به کار شوند و آن‌ها را از دولت حذف کنند. شنیده شدن برخی نام‌ها که شخص رئیس جمهور هم به صراحت از عملکرد آنان با گلایه یاد کرده است تعجب برانگیز است و انتظار می‌رود در صورتی که دولت تدبیر، تدبیری برای تغییر آن‌ها به خرج نداده است حداقل مجلس امید، امید مردم را نسبت به تغییر این افراد ناامید نکند.