به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب : ۱۳۴۸۳۳

شهرداری تهران 45هزار میلیارد بدهی دارد!

گروه جامعه: نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در مورد گزارش معاون مالی شهرداری تهران توضیحاتی ارائه داد و گفت: شهرداری تهران 45 هزار میلیارد بدهی دارد
محمدمهدی تندگویان در جلسه علنی شواری شهر تهران پس از استماع گزارش معاون مالی شهرداری تهران درخصوص میزان بدهی شهرداری با بیان اینکه از خداوند می‌خواهیم که این اعداد و ارقام اعلام شده واقعی باشد، گفت: ما قصد و مرضی نداریم اما باید در مورد پرداخت بدهی‌ها واقع‌بین باشیم. وی با بیان اینکه موضوع درآمدهای پایدار که در این گزارش ارائه شد برای من حل نشده، چرا که در 12 سال اخیر تنها در شهر توانستیم که سه درصد درآمد پایدار ایجاد کنیم که این فاجعه است گفت: شما در این مدت تنها پیگیر حقوق قانونی شهر و نه ایجاد درآمدهای پایدار بوده‌اید. بنابراین باید اعلام کنم که در 12 سال اخیر شهرداری تنها سه درصد درآمد پایدار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید تکلیف تهاترهای شناور را مشخص کند گفت: در حال حاضر ما با معضل تهاترهای شناور مواجه هستیم. چرا که شهرداری در تسویه حساب با پیمانکاران مناطق تحت شرکت‌های کارگزاری همچون جهان و ... تهاتر شناور و یا هلوگرام می‌دهد و باید شهرداری مشخص کند که چه میزان هلوگرام در اختیار پیمانکاران است چرا که بعدا جزء دیون و مطالبات شهرداری می‌شود. نایب رئیس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه چطور در عرض سه روز بر اساس مذاکره 3000 میلیارد تومان زمین را به بانک شهر داده‌اید؟! و این قطعا در حالیست که این زمین‌ها را با بارگذاری شناور در اختیار بانک شهر قرار داده‌اید و این در حالیست که ما شکایات مختلفی از مناطق در مورد تهاتر شناور داریم چرا که رقم تهاترها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه هنوز موضوع فروش شهر آفتاب و شهروند برای ما جا نیفتاده، چرا که چطور شهروند و شهر آفتاب را 3000 میلیارد تومان قیمت گذاری کردیم در حالیکه من مدعی هستم برند شهروند 10 هزار میلیارد تومان می‌ارزد و 650 هزار متر مربع فضای تجاری نیز در اختیار شهروند است و شما چرا سرمایه شهر را می‌فروشید و این در حالیست که در ماه‌های گذشته معاون شهردار اعلام کرد که شهرداری چهار هزار میلیارد تومان از شهر آفتاب درآمد دارد اما حالا شهروند و شهر آفتاب را بر روی هم 3000 میلیارد تومان ارزش گذاری کردید؟! چرا مکان‌هایی را که برایتان درآمد پایدار دارند می‌فروشید. وی با بیان‌آنکه متاسفانه معاون شهردار خلط مبحث می‌کند و اعداد و ارقام را با یکدیگر مخلوط می‌کند ، گفت: این یک واقعیت است که شهرداری تهران پروژه‌های باقیمانده دارد که باید تکمیل شود. بر همین اساس اعلام می‌کنم که مجموع بدهی شهرداری تهران با جمع پروژه‌های باقیمانده بیش از 45 هزار میلیارد تومان است.

این سخنان تندگویان موجب واکنش گودرزی معاون مالی شهردار شد، به گونه‌ای که ضمن رد هر گونه تراکم سیار گفت: تا به حال هولوگرام و تراکم سیار دست کسی ندادیم و چطور شما می‌گویید درآمد پایدار تنها سه درصد محقق شده؟ در حالیکه هر چه طرح و لایحه به شورا می‌آوریم برای افزایش درآمدهای پایدار آن را رد می‌کنید. وی با بیان اینکه هر کسی یک تراکم سیار آورد به من بگویید، گفت: چرا اعداد و ارقام می‌سازید؟ 45 هزار میلیارد تومان بدهی را از کجا آوردید؟ این حرف‌ها خوب نیست.

محمد حقانی نیز در ادامه با بیان اینکه در حالی ما به واگذاری قراردادها به قرارگاه امام رضا گلایه می‌کنیم که یک موسسه دیگر پا به میدان گذاشته گفت: ما قرارگاه را از در بیرون می‌کنیم اما با عنوان دیگری از پنجره وارد می شود و این در حالیست که در روزهای جاری شاهد بودیم که 700 نفر دیگر وارد شهرداری شدند. همچنین محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی نیز با بیان اینکه چند روز پیش معاون شهردار در داخل جلسه کمیسیون اعلام کرد که شهرداری 13 هزار میلیارد تومان بدهی دارد گفت: جالب است که در عرض چند روز توانستید بخش زیادی از بدهی‌های خود را تسویه کنید و جای سوال است که چگونه این مهم محقق شده است.

وی با بیان اینکه به شهردار تهران مشاوره‌های غلط می‌دهندگفت: شتابزدگی در پرداخت بدهی‌ها به ضرر شهر تهران است. جلسه امروز حواشی دیگری نیز داشت به گونه‌ای که یکی از مراجعه کنندگان قصد داشت که وارد صحن علنی شورای شهر شود که انتظامات شورای شهر مانع از ورودش شد که این مسئله و سر و صدای ایجاد شده دقایقی جلسه را به حاشیه کشاند.