به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۸ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۳۴۸۷۱

کنایه لاریجانی به عکاسی قشقاوی!

گروه سياسي: کنایه رئیس مجلس به نحوه عکاسی قشقاوی در ماجرای سلفی با موگرینی در مراسم تحلیف رئیس جمهور خنده نمایندگان را درپی داشت.
 گرفتن عکس سلفی نمایندگان در مراسم روز تحلیف که در دو قطعه عکس آن حسن قشقاوی به عنوان عکاس در تصویر دیده می شود با حواشی گسترده ای روبرو شد که به جلسه امروز مجلس نیز کشیده شد.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در جریان دفاع از لایحه الحاق دولت ایران به پیمان مودّت و همکاری در جنوب شرقی آسیا از عکسبرداری در مراسم تحلیف که با حواشی روبرو شد، دفاع کرد. قشقاوی در جریان بررسی یک لایحه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این لایحه به جهت همکاری با کشورهای جنوب شرقی آسیا مهم است.
 
وی در بیان اهمیت برقراری روابط دیپلماتیک با سایر کشورها افزود: نقطه اوج این روابط با کشورهای دنیا برگزاری همین مراسم تحلیف بود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این صحبت های قشقاوی گفت: بله نقطه اوجش آن بود و عجیب تر عکس های سلفی بود که شما گرفتید. قشقاوی در پاسخ به این صحبت لاریجانی که با واکنش، خنده و همهمه نمایندگان روبرو شد، گفت: بنده سعی در مرتب کردن اوضاع داشتم و جهد بلیغی کردم تا اوضاع سر و سامان یابد.
 
مهر تائید نمایندگان بر تحقیق و تفحص از انتقال آب سد زولای
با رای نمایندگان ، تقاضای رد تحقیق و تفحص از انتقال آب سد زولای شهرستان سلماس به قره باغ رای نیاورد، بنابراین این تحقیق  و تفحص انجام خواهد شد. نمایندگان مردم در نشست علنی صبح امروز خانه ملت به  تقاضای رد تحقیق و تفحص از انتقال آب سد زولای شهرستان سلماس به قره باغ رای ندادند. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل مخالفت کمیسیون کشاورزی مجلس با انجام این تحقیق و تفحص، رد آن در صحن علنی به رای گذاشته شد که در نتیجه نمایندگان با رد آن مخالفت و  به تحقیق و تفحص از این امر رأی موافق دادند.
 
تصویب کلیات لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی
نمایندگان با کلیات لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی موافقت کردند. نمایندگان مجلس لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی را در دستور کار قرار دادند و با توجه به دلایل توجیهی مطرح شده به آن رأی مثبت دادند. در دلایل توجیهی این لایحه آمده است: با توجه به تنوع منابع ژنتیکی کشاورزی در کشور و عدم انسجام مدیریت در نحوه دسترسی، بهره برداری و صیانت از آنها و نیز عدم پیش بینی مالکیت فکری و ضمانت اجرایی لازم برای حفاظت از منابع ژنتیکی و همچنین ضرورت رعایت کنوانسیون ها و پروتکل های بین المللی مربوط به منابع ژنتیکی لازم است این لایحه به تصویب نمایندگان برسد. هم اکنون جزئیات این لایحه در حال بررسی است.
 
انتخاب عضو ناظر در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق بهادار ریالی
با رأی نمایندگان مجلس عین الله شریف پور نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق بهادار ریالی تعیین شد. برای اجرای یکی از بندهای بودجه سال 1396 ، مجلس باید یک عضو ناظر در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق بهادار ریالی را از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب می کرد که با معرفی این عضو از کمیسیون اقتصادی و رأی نمایندگان عین الله شریف پور برای این مسئولیت انتخاب شد. 
 
 
نمایندگان با الحاق ایران به آ.س. آن موافقت کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا رای موافق دادند . بر اساس ماده واحده این لایحه که با 181 رای موافق ، یک رای مخالف و سه رای ممتنع به تصویب رسید به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا مورخ 5 اسفند 1354 با رعایت اصلاحات تشریفات این پیمان در سالهای بعد از تاسیس ملحق گردد.

این لایحه را کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صحن علنی آورد که در مقدمه توجیهی آن آمده است : نظر به اینکه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.س.آن ) از سازمان های منطقه ای رو به رشد و اثرگذار بوده و الحاق به این پیمان موجبات همکاری فعالانه در زمینه های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، فنی ، و علمی بویژه در حوزه صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی و بستر عمومی همکاری با کشورهای عضو آن را برای کشورمان فراهم می آورد و همچنین تعهدات مشخصی جز آنچه در منشور ملل متحد و افراد مشابه که مورد پذیرش دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است در بر نخواهد داشت و از سوی دیگر موضوع الحاق جمهوری اسلامی ایران به این پیمان در چهل و نهمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو آ.س.آن در سال 95 مورد تایید قرار گرفته است لایحه زیر برای طی مراحل قانونی به صحن علنی تقدیم می شود.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این باره گفت : این طرح می تواند زمینه ساز مشارکت فعال برای جمهوری اسلامی ایران و فضای مناسبی برای تبیین مواضع کشورمان در سطوح منطقه ای و بین المللی باشد . آ.س.آن پیمانی است که در سال 1967 توسط تایلند ، سنگاپور ، فیلیپین ، مالزی و اندونزی شکل گرفت و بعد از آن کشورهای ویتنام، میانمار ، لائوس، کامبوج و برونئی به آن پیوستند .
آ.س.آن علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی - فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تاکید دارد. آ.س.آن در سالهای بعد از 1992 که یک منطقه آزاد تجاری ایجاد کرد ، بیشتر فعالیت خود را معطوف به فعالیت های اقتصادی کرده است .
 
دستور کارهای امروز جلسه علنی مجلس
براساس اعلام هیات رئیسه خانه ملت، دستور کار‌های نشست علنی امروز به شرح زیر است:
- بررسی لایحه الحاق دولت ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرقی آسیا
 - انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی به سمت ناظر در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق بهادار ریالی
- ارائه گزارش کمیسیون کشاورزی درباره رد تقاضای تحقیق و تفحص از انتقال آب سد زولای شهرستان سلما به قره باغ
- بررسی لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی
- بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس
- بررسی طرح عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر شوراهای عالی و رد تقاضای تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت‌های غیرقانونی آب رودخانه و ارائه گزارش آن به مقامات ذی‌صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی مقتضی با آن
 
کاتب: جلسه غیرعلنی برگزارنشد
توضیحاتی درباره سیستم نرم‌افزاری مجلس ارائه شد
 
عضو هیئت رئیسه خانه ملت گفت: پیش از آغاز جلسه علنی خانه ملت، هیات رییسه توضیحاتی در باره نحوه ثبت نام موافقان و مخالفان در سیستم نرم افزاری مجلس به نمایندگان ارائه داد. غلامرضا کاتب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما با اشاره به اینکه جلسه غیر علنی برگزار نشده است، گفت: بنده از جانب هیات رییسه، توضیحاتی درباره ثبت نام موافق و مخالف در سیستم نرم افزاری مجلس به نمایندگان ارائه دادم. پیش از  این هنگام نطق موافقان و مخالفان در موضوعات مختلف، بارها نمایندگان اعتراضاتی نسبت به چگونگی انتخاب سخنرانان و نقص احتمالی در عملکرد سیستم نرم افزاری مجلس داشتند.