کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تمامی غیرنظامیان از میرزا اولنگ فرار کردند

جنایات طالبان در منطقه میرزا اولنگ

20 مرداد 1396 ساعت 0:28

گروه بین الملل: مقام‌های محلی در ولایت سرپل در شمال افغانستان گفته‌اند که تمامی غیرنظامیان موفق شدند منطقه میرزا اولنگ را ترک کنند و خود را به شهر سرپل برسانند.


به گزارش بی بی سی، منابع محلی گفته اند که صدها نفر از ساکنان میرزا اولنگ چند روز نزد گروه طالبان "گروگان" بودند. طالبان هفته پیش میرزا اولنگ را تصرف کردند و به گفته مقام‌های محلی آنها ۵۲ غیرنظامی را کشتند. حالا صدها خانواده‌ای که نجات یافته‌اند می‌گویند به دلیل از دست‌دادن عزیزان و گروگان‌گیری، در شوک روانی به سر می‌برند. گروه طالبان گفته‎اند که اعضای این گروه هیچ فرد غیرنظامی را نکشته‎اند، بلکه تنها ۲۸ نفر از اعضای خیزش مردمی را کشته‎اند.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی روز پنجشنبه (۱۹ اسد/مرداد) به بی‌بی‌سی گفت که ۴۷۱ خانواده برای کمک ثبت شده و کمک‌های مقدماتی نقدی به آنها داده شده، ولی امکانات کافی در این ولایت نیست که در اختیار آنها قرار گیرد. آوارگان میرزا اولنگ از تهاجم جنگجویان گروه طالبان و کشتاری که در آن جا صورت گرفته، داستان‌های تکان‌دهنده‌ای بیان کرده‌اند. برخی از آنها گفته‌اند که آوارگان به دلیل از دست دادن عزیزان خود و گروگانگیری در شوک روانی به سر می‌برند.
منابع محلی سرپل: همه ساکنان میرزا اولنگ منطقه را ترک کرده‌اند
جوادی، یکی از ریش‌سفیدان میرزا اولنگ به بی‌بی‌سی گفت که در پی شکست نیروهای امنیتی در این منطقه، او با خانواده خود و گروهی از مردم بامداد ۱۲ اسد/مرداد فرار کرد، اما ۲۵ نفر از آنها، از جمله پسر عمه او به دست جنگجویان گروه طالبان افتاد که همه آنها یک جا کشته شدند.
مهدی، یکی دیگر از آوارگان، که برادرش را در میرزا اولنگ از دست داده، گفت که طالبان هنگام فرار مردم، تنگه‌ای را که میرزا اولنگ را با شهر سرپل وصل می‌کند، بستند و هر که را خواستند کشتند.
او افزود: "وقتی راه را بستند، تعدادی اطفال، زن، مرد، پیر و جوان، هرچه که به دست شان آمد، از طفل یک‌ساله تا مرد ۹۵ ساله را به قتل رساندند."
مهدی درباره برادرش گفت: "به برادرم گفتم بگریز که این‌ها (طالبان) رحم ندارند، می‌زنند. او به دختر یک‌ونیم ساله و پسر سه‌ساله خود نگاه کرد و آنها را تنها نگذاشت. ما فرار کردیم. [طالبان] هرچه زدند رفتیم، به کوه‌ها و دو شبانه‌روز در کوه‌ها بودیم".
جوادی گفت که اجساد کشته‌شدگان تا دو سه روز هر طرف پراگنده بود، تا این‌که کسانی که نزد طالبان "گروگان" بودند، اجازه یافتند آنها دفن کردند.
او افزود که آنها نتوانستند اجساد را با تشریفات مذهبی دفن کنند، بلکه فقط "زیر خاک" کردند و بسیاری از آنها را به صورت دسته‌جمعی زیر خاک کردند.
تا حال ۴۷۱ خانواده آواره میرزا اولنگ در شهر سرپل شناسایی و ثبت شده‌اند
به گفته این ریش‌سفید میرزا اولنگ، بسیاری از آوارگانی که عزیزان خود را از دست داده یا گروگان بوده‌اند، شوکه شده‌اند و توانایی صحبت را ندارند.
به گفته منابع محلی، صدها نفر از ساکنان میرزا اولنگ دو سه روز نزد نفرات گروه طالبان "گروگان" بودند و دیروز و پریروز آزاد شدند و به شهر سرپل رسیدند.
یکی از ریش‌سفیدان میرزا اولنگ به بی‌بی‌سی گفت که در این منطقه بیش از ۵۰۰ خانواده، شامل حدود سه هزار نفر زندگی می‌کردند، اما حالا هیچ‌کسی از آنها در این منطقه نمانده است.
به گفته جوادی، براساس گزارش‌هایی که به او رسیده، طالبان شماری از مغازه‌ها و خانه‌ها را آتش زده و خرمن‌های کشاورزان هم از بین رفته و در عین حال دارایی و حیوانات آنها از غارت شده است.


منابع محلی سرپل: همه ساکنان میرزا اولنگ منطقه را ترک کرده‌اند
در روزهای اخیر نیروهای تازه‌نفس به سرپل رسیده، ولی سخنگوی والی سرپل گفت که نیروهای نظامی و امنیتی در حال برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات نظامی هستند تا میرزا اولنگ را پس بگیرند، ولی نگفت که این عملیات چه زمانی اجرا خواهد شد.
یک مقام محلی که نخواست نامش فاش شود، گفت که اجرا عملیات نظامی بدون عملیات هوایی تاثیرگذاری لازم را ندارد، چرا که منطقه میرزا اولنگ دره تنگ و درازی است که اجرای عملیات زمینی با مشکل مواجه خواهد شد.
برخی از آوارگان میرزا اولنگ گفته‌اند که اگر دولت این منطقه را از تصرف طالبان بیرون کند هم آرامش به این منطقه باز نخواهدگشت؛ چرا که به گفته آنها، طالبان در ولسوالی (شهرستان) کوهستانات، در همسایگی این منطقه از دو سال پیش پایگاه، آموزشگاه و مرکز فرماندهی دارند و می‌توانند دوباره حمله کنند.
آنها می‌افزایند که در دو سال گذشته نیروهای محلی مانع پیشرفت طالبان به سوی میرزا اولنگ و ولسوالی صیاد، که میرزا اولنگ بخشی از آن است، شده بودند، اما در جنگ اخیر این نیروها هم پراگنده شده‌اند.


کد مطلب: 134936

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134936/جنایات-طالبان-منطقه-میرزا-اولنگ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir