کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راه دشوار کلیددار بهشت

21 مرداد 1396 ساعت 14:18


روزنامه بهار: همانطور که از چند روز پیش قابل حدس بود محمدعلی نجفی از چهره‌های شناخته شده جریان میانه‌رو به عنوان شهردار تهران برگزیده شد.نجفی چهار سال پیش در همین روزها به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس‌جمهور روحانی به مجلس نهم معرفی شده بود که به عللی این وزارتخانه از فرصت حضور او که از محبوبیتی چشمگیر در میان فرهنگیان برخوردار است محروم شد.حالا و در شرایط تازه سیاسی ایران محمدعلی نجفی با رای اجماعی اعضای شورای شهر پنجم جایگزین قالیباف شده است. این موضوع و تغییر فضا خودش مثال خوبی از تاثیر ملموس حضور مردم پای صندوق‌های رای است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. اگر مردم تهران و سایر شهرها انتخابات را جدی نگرفته بودند احتمال حضور مجدد آنان که بسیاری از فرزندان انقلاب را با بهانه‌های واهی خانه نشین می‌کنند در مراکز تصمیم‌گیری وجود داشت که در آن صورت نیروهای کارآمدی همچون شهردار منتخب شورای شهر پنجم جایی در تصمیم گیری‌ها نداشتند. کلیددار بهشت راه دشواری پیش روی خود خواهید داشت، راهی دشوار که بخشی از سختی آن به رقابت‌های سیاسی بازمی‌گردد و قسمتی از صعب العبور شدن این مسیر هم به عملکرد مدیریت شهری سابق که دوازده سال در این سٍمَت حضور داشت باز می‌گردد. در ادامه به بخشی از شرایط سخت پیش روی شهردار تازه تهران خواهیم پرداخت.

۱- شاید بتوان نمایان‌ترین معضل پیش روی شهردار جدید را بدهی‌های شهرداری دانست. بدهی‌هایی که همه از حجم بالای آن مطلعند اما تقریبا هیچ‌کس از میزان دقیق این بدهی عظیم خبری ندارد و به واقع مشخص نیست که نجفی و تیم همراهش در روزهای اول حضورشان در ساختمان بهشت با چه حجمی از بدهی‌ها روبه‌رو خواهند شد.  شاید بتوان وضعیت این روزهای نجفی و همراهانش را مشابه آغاز به کار دولت یازدهم در تابستان۹۲ دانست. روحانی و تیم اقتصادی‌اش در روزهای ابتدایی حضور در دولت و با بررسی وضعیت اقتصادی کشور به این نتیجه رسیدند که وضعیت اقتصادی کشور از آنچه همه تصور می‌کردند نابسمان‌تر است. باید منتظر ماند دید که آیا با بررسی وضعیت بدهی‌های شهرداری تهران نجفی هم احوالی همچون روحانی پیدا خواهد کرد یا خیر.

۲- دیگر مشکل پیش روی شهردار تازه تهران عدم شفافیت نهادینه شده در مدیریت شهری است به طوری که بسیاری از قراردادهای شهرداری تهران غیرشفاف و در وضعیتی نه چندان روشن منعقد می‌شود، به طوری که با بررسی پیمانکاران پروژه‌های مدیریت شهری شاهد نوعی انحصارگرایی هستیم. به همین خاطر بود که محمدعلی نجفی یکی از برنامه‌های خود برای اداره شهر را شفاف سازی در این بخش عنوان کرده است. بدیهی است که شکستن این انحصار برای نجفی و همراهانش در شهرداری تهران بی هزینه نخواهد بود و باید منتظر ماند و دید که او و شورای شهر پنجم چگونه در برابر این قبیل فشارهای قابل پیش بینی مقاومت خواهند کرد.

۳- یکی دیگر از موانع پیش روی مدیریت شهری که قدمتی طولانی دارد عدم هماهنگی شهرداری تهران با دولت است. این ناهماهنگی‌ها در بسیاری از موارد سبب آن شده است که حتی در مواردی که شهرداری برنامه‌های مثبتی را جهت رفاه حال شهروندان را در دست اجرا داشته است امکان تحقق کامل و صددرصدی آن فراهم نشود. به علت نزدیکی نجفی به حلقه اول رییس‌جمهور روحانی این امکان و احتمال وجود دارد که در سال‌های حضور نجفی شاهد کاهش عدم هماهنگی‌های شهرداری و دولت که در سال‌های اخیر بارها شاهدش بودیم باشیم که در صورت محقق شدن آن می‌توان امیدوار بود که مشکلات شهر کاهش یابد.

۴- الگوی اقتصادی که در همه این سال‌ها مورد نظر محمدعلی نجفی و تیم اقتصادی همراه او بوده است الگویی است که مخالفانی سرسخت در بین اصول‌گرایان حاضر در ساختار قدرت و همین‌طور بخشی از اصلاح‌طلبان مانده در الگوی اقتصادی دهه شصت دارد. الگویی که می‌توان آن را با حضور و نقش پررنگ دولت به خاطر آورد. نجفی برای اجرایی کردن برنامه‌های اقتصادی‌اش در شهرداری تهران کار ساده ای در پیش ندارد و از این هر دو سو که رسانه‌ها و تریبون‌های اندکی هم ندارند تحت فشار قرار خواهد گرفت.

۵- و نکته آخر به ماموریت سخت نجفی از جهات سیاسی باز می‌گردد. مجلس‌ «امید»، دولت «تدبیر»، شورای شهر پنجم و حضور نجفی در شهرداری تهران از نگاهی حلقه‌هایی به هم پیوسته است. موفقیت یا ناکامی هر کدام از این‌ها در دوره‌های انتخاباتی آتی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. و از همین رو ماموریت نجفی در شهرداری تهران را می‌توان معیار و ملاکی برای سنجش عملکرد جریان میانه‌رو دانست.


کد مطلب: 135002

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/135002/راه-دشوار-کلیددار-بهشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir