به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۳۵۰۷۲
حدود 50 درصد ایرانی ها مبتلا به کبد چرب هستند

کبد ازآلودگی هوا درامان نیست

گروه علمی: رئیس شبکه هپاتیت ایران آلودگی هوا را یکی از عوامل موثر در ابتلا به کبد چرب دانست و گفت: باتوجه به آلودگی هوای شهرها، امکان ابتلا افراد در مناطق شهری بیشتر بوده و شیوع کبد چرب در این مناطق بیشتر است.
کبد ازآلودگی هوا درامان نیست
دکتر سید موید علویان  در گفت و گو با ایرنا،اظهار کرد:در مناطق روستایی به دلیل هوای سالم و تحرک بدنی کبدچرب شیوع بسیار کمتری دارد.وی با بیان اینکه نداشتن تحرک بدنی، تغذیه ناسالم، استرس و استعمال دخانیات از دیگر عوامل اصلی ابتلا به این بیماری هستند، افزود: در حال حاضر عوامل محیطی نسبت به عوامل ژنتیکی تاثیر بیشتری در شیوع این بیماری دارد.رئیس شبکه هپاتیت ایران در ادامه به شیوع کبد چرب در کودکان اشاره کرد و گفت: سن ابتلا به کبد چرب کاهش یافته و شاهد ابتلا کودکان به این بیماری از حدود 7 سالگی هستیم.علویان کم تحرکی و تمرکز کودکان بر بازی های رایانه ای را از عوامل مهم این موضوع دانست و افزود: از طرف دیگر آنان به مصرف شیرینی، شکلات و محصولات قندی گرایش پیدا کردند که این موضوع هم در شیوع کبدچرب در این افراد بسیار موثر است.وی برلزوم تشویق کودکان به بازی های فیزیکی تاکید و از والدین تقاضا کرد طوری برنامه ریزی کنند تا کودکان آنان به جای صرف وقت زیاد برای بازی های رایانه ای به بازی های فیزیکی بپردازند. علویان، به والدین توصیه کرد که بیشتر مراقب تغذیه کودکان خود باشند و شرایط را برای مصرف نکردن غذاهای آماده و پرچرب آنان فراهم کنند تا سلامتی آنان به مخاطره نیافتد.

** حدود 50 درصد ایرانی ها مبتلا به کبد چرب هستند
علویان با اشاره به اینکه بیماری کبدچرب در ایران روبه افزایش است، گفت: حداقل 40 تا 50 درصد ایرانی ها به درجاتی از این بیماری مبتلا هستند.رئیس شبکه هپاتیت ایران بیان کرد که متاسفانه ایرانی ها از مواد نشاسته ای و قندی بیشتر استفاده می کنند و این موضوع تاثیر بسزایی در شیوع کبد چرب در جامعه دارد.وی همچنین به افزایش بیماری در بین زنان اشاره کرد و گفت: قبلا فکر می کردیم که این بیماری مختص مردان است اما درحالیکه بیماری در زنان در حال افزایش است.وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه زنان ایرانی دارای اضافه وزن و چاقی بیشتری هستند در نتیجه شیوع این بیماری در آنان شایع تر است.

** کبد چرب چیست؟
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود.کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد. دو نوع کبد چرب عبارتست از الکلی و غیر الکلی که در ایران نوع غیر الکلی شیوع دارد.

** علل ایجاد کبد چرب چیست؟
عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آنها مصرف الکل و مشروبات الکلی ,مصرف مواد غذایی چرب ، اضافه وزن ، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید، سوء تغذیه ، فشار خون بالا ، بارداری ، مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین
همچنین بخوانید : همه مطالب در مورد درمان و بیماری کبد چرب هستند.

** علائم و نشانه های کبد چرب چیست؟
خستگی و بی حالی
کاهش وزن و اشتها
تهوع
ضعف عمومی
درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم