به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۳ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۱۳۵۰۸۹
نگاهی به وضعیت وزارت‌خانه‌ای که بازهم با سرپرست اداره خواهد شد

سرنوشت علوم؛ نامعلوم!

سجاد خداکرمی- روزنامه بهار
این روزها خانه ملت پاتوق رفت و آمدهای ممتد 17 وزیر از 18وزیر کابینه دوازدهم است و شاهد تکاپوی وزرای پیشنهادی و نمایندگان مردم برای نهایی کردن‌ترکیب وزرای کابینه جدید منهای یک نفر؛ وزیر علوم تحقیقات و فناوری که به دلیل انصراف گزینه مورد نظر رئیس جمهور در بزنگاه طرح نام وزرای پیشنهادی دست روحانی خالی شد و از طرح نام وزیر پیشنهادی اش برای این وزارتخانه بازماند. اگرچه که خبر انصراف دقیقه نودی گزینه مورد نظر روحانی نیز خود با ابهام روبه‌رو بود؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، انصراف لحظه آخری خاکی صدیق، گزینه وزارت علوم را علت این مساله می‌دانست اما شخص خاکی صدیق می‌گفت که انصرافی نداده است. این همه البته با برخی شنیده‌ها نیز همراه شد، شنیده هایی که از ردپای برخی در فراکسیون امید در عدم معرفی خاکی صدیق حکایت داشت.

فعلا سرپرست!
مجموعه اخبار حول انتخاب وزیر پیشنهادی علوم و در نهایت عدم معرفی وزیر به مجلس البته بی واکنش نبود و مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات ضمن گلایه از این وضعیت گفت: «گفته می‌شود که تاکنون ۹ گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم پذیرفته و مورد توافق واقع نشده است یا خود افراد در دقیقه ۹۰ از مسئولیت انصراف داده‌اند!» در میان همه رفت و آمدهایی که این روزها وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس دارند بالاخره تکلیف وزیر علوم مشخص نشد و با اینکه بارها از سوی برخی دولتی‌ها و مجلسی‌ها زمان نزدیکی برای معرفی این وزیر گفته شد به گونه‌ای که‌ترکیب هر18وزیر با هم در مجلس مورد بررسی و رای قرار گیرد اما در نهایت روز گذشته مشخص شد که رئیس جمهور برای سپردن تصدی مسئولیت این وزارتخانه هنوز به جمع‌بندی نرسیده است و در همین ارتباط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از معرفی سرپرست برای وزارت علوم خبر داد. محمود واعظی در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت درباره معرفی وزیر علوم  دولت دوازدهم گفت: «احتمال قوی سرپرست معرفی خواهیم کرد. الان مسئله و تمرکز دولت بر روی  این 17 وزیر است. انشا‌ءالله یک سرپرست در  زمان خودش برای وزارت علوم معرفی می‌شود تا رئیس‌جمهور سر فرصت ‌مشورت‌های لازم را داشته باشند و  وزیر علومی معرفی شود که این بار سنگین رو پیش ببرد، تحول ایجاد کند و مورد رضایت دانشجویان و اساتید قرار گیرد.» از سوی دیگر و در ارتباط با گزینه سرپرستی این وزارتخانه محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: «هنوز گزینه نهایی مشخص نیست اما به احتمال زیاد یکی از مسئولان‌تراز اول وزارت علوم گزینه سرپرستی این وزارت‌خانه است.»

گفته‌های این دو مقام دولتی در ارتباط با معرفی سرپرست برای وزارت علوم در شرایطی که پیشتر صحبت از معرفی گزینه مورد نظر رئیس جمهور در هفته جاری بود نشان از آن دارد که رئیس جمهور پس از بررسی گزینه‌های مختلف در این ارتباط به جمع‌بندی نرسیده و وی باز هم بر سر این وزارتخانه همچون دور پیشین دولتش با مسیری نه چندان هموار روبرو شده است. وزارت علوم از همان اول هم برای حسن روحانی وزارتخانه راحتی نبود؛ در دور یازدهم ریاست جمهوری نخستین وزیرش را رد کردند و دومی را به فاصله چند ماه استیضاح، بعد از آن هم لیست وزیر بود که او برای وزارتخانه علوم می‌فرستاد و مجلس اصولگرای وقت آن را رد می‌کرد تا اینکه حسن روحانی به محمد فرهادی که جامعه دانشگاهی هم از آن رضایتی نداشت، رضایت داد.

لیست بلند بالای گمانه ها
با اینکه روز گذشته واعظی آب پاکی را بر دستان همه ریخت و مشخص شد که فعلا خبری از معرفی وزیر علوم دولت دوازدهم نیست اما در این مدت نام‌های بسیاری برای تصدی این سمت مطرح شده اند، نام هایی که‌ترکیبی از شناخته شده‌ها و ناشناخته‌ها را شکل داده‌اند و برخی با مطالبات و وعده‌ها هم مسیر‌تر و برخی با فاصله‌تر به نظر می‌رسند. در لیست بلند بالای این گمانه‌ها نام هایی چون مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، محمد روشن معاون حقوقی وزارت علوم، سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر، عبدالرضا باقری رئیس سابق دانشگاه فردوسی مشهد، حمید میرزاده رئیس سابق دانشگاه آزاداسلامی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و برخی دیگر که در میانشان احتمال حضور یک خانم نیز می‌رفت، در میان آمد. اما با این همه نام، کمرنگ‌ترین نام‌ها کسانی بودند که جزو محبوبترین‌ها در جامعه دانشگاهی هستند؛ فرجی‌دانا و میلی منفرد که پیشتر و در مجلس اصولگرای پیشین با سد در برابر رسیدن به مقام وزارت روبه‌رو شدند و حال با تغییر‌ترکیب نمایندگان ملت انتظار بسیاری از دانشگاهیان طرح نام چنین کسانی برای نیل به وعده‌های داده شده و پاسخ به مطالباتشان است.

موج نامه‌های سرگشاده
با این همه دانشجویان نیز در این میانه بی‌واکنش نماندند؛ نه تنها به رئیس جمهور نامه سرگشاده نوشتند و از طرح برخی نام‌ها برای تصدی این مقام ابراز نگرانی کردند که به روحانی وعده هایش را یادآور شدند و تذکر دادند که مطالبه محور خواهند ماند. همچنین آنها در نامه‌ای به رئیس فراکسیون امید مجلس نیز مطالباتشان را مرور کردند و متذکر شدند که از نمایندگانشان انتظار دارند در برابر وزیر پیشنهادی با خط کش مطالبات سنجش کنند نه چیز دیگر.

روز گذشته فعالین ستاد دانشجویی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در راستای عمل به مطالبات عمومی درباره وزیر علوم به رئیس جمهوری نوشتند: «دانشگاه مهم‌ترین پایگاه اجتماعی شما در طول این سال‌ها بوده است. دانشجویان مهم‌ترین پیام‌رسانان پیام شما به جامعه در ایام انتخابات بودند. سرخوردگی و یأس این قشر گسترده نه تنها آموزش عالی را با خسران مواجه می‌کند؛ بلکه ادامه راه دولت اعتدال در مقابل هجمه‌ها و ناهمواری‌ها را نیز دشوار می‌سازد.» نویسندگان این نامه سرگشاده ضمن یادآوری دوباره مطالباتشان وعده‌هایی که رئیس جمهور بارها بدان‌ها اشاره کرده خاطرنشان کردند: «آنچه که در سال‌های پایانی دولت بر دانشگاه و دانشجویان گذشت، با وعده‌ها و شعارهای دولت اعتدال فاصله زیادی داشت.

محدودیت‌ها و فشارهای وارده بر فعالین دانشجویی در این سال‌ها بسیار بود. بسیاری از رویه‌های فراقانونی محدود کننده که متوقف شده بود، مجددا از سر گرفته شد؛ اما دانشجویان صادقانه و کریمانه با وجود همه فشار‌ها و سختی‌ها دوباره آمدند؛ اینک نوبت حضرتعالی است که سلام آن‌ها را پاسخ گویید و دربگشایید.» همچنین نویسندگان در این نامه با اظهار نگرانی از نام‌های مطرح شده برای تصدی وزارت علوم یادآور شده اند: «انتصاب عزیزان دکتر فرجی‌دانا و دکتر میلی منفرد برای اداره ستاد دانشگاهیان حضرتعالی، امید را در میان دانشجویان دوچندان کرد؛ اما برخی از اسامی که این روز‌ها در اخبار و رسانه‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت علوم مطرح می‌شوند، نه تنها فرسنگ‌ها با خواسته‌ها و مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان فاصله دارند، بلکه حتی با فرمایشات حضرتعالی در میان دانشگاهیان و در ایام انتخابات نیز مطابقت ندارد.
ما به عنوان جمعی از مسئولین ستادهای انتخاباتی دانشجویی حضرتعالی، مشفقانه و دلسوزانه، به اطلاع می‌رسانیم که گزینش چنین افرادی برای وزارت علوم احتمال دلسردی و یأس دانشجویان را به دنبال دارد. این رخداد می‌تواند موجبات شکاف را در میان بدنه حامیان دولت فراهم آورد.» آنان در نهایت نیز به روحانی یادآور شدند: «با سپردن سکان وزارت علوم به اساتید برجسته، آگاه، انقلابی و خوش‌فکری چون میلی منفرد‌ها و فرجی دانا‌ها موفقیت آموزش عالی در دولت دوم خود را تضمین کنید.»

از سویی دیگر اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با اشاره به مطالبات دانشگاهیان از مجلس خواهان توجه بیشتر به مطالبات دانشجویان شدند و در نامه خود نوشتند: «اکنون و در آستانه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم، لزوم التفات نمایندگان به دغدغه‌های جامعه مدنی و دانشگاهیان بیش از پیش احساس می‌شود. رای به روحانی نیز همچون رای به فراکسیون امید (و هر رای دیگری) ، مشروط و منوط به پیگیری مطالبات بوده است. کابینه دوازدهم باید شرایط لازم را برای برآوردن مطالبات ٢٤ میلیونی ملت ایران دارا باشد. آنها در ادامه به امید خود برای تغییرات ملموس و موثرتر در وزارت علوم اشاره کردند و آوردند: «هنوز جای وزیر علوم در کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور روحانی خالی است.

جامعه دانشگاهی کشور همچنان امیدوار به تغییر این‌گونه رویه‌های غیرشفاف و غیرمسئولانه است. شایسته است که نمایندگان مطالبات دانشگاهیان را در رای اعتماد به کابینه و علی‌الخصوص وزیر علوم آینده در اولویت قراردهند.» اعضای این انجمن در ادامه این نامه محورهای اصلی مطالبات دانشگاهیان را مجددا یادآوری کرده‌اند و انتظارشان از نمایندگان در این مسیر را اینگونه طرح کردند: «فراهم کردن شرایط برای رفع آنها وظیفه خود نمایندگان محترم لیست امید و وزیر علومی خواهد بود که از نمایندگان رای اعتماد خواهد گرفت. ما شما نمایندگان را مسئول نظارت بر رفع این مشکلات و ارائه گزارش‌های مستمر و شفاف از پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه می‌دانیم.»