به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۴ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۳۵۱۴۳

۴ عامل کاهش قیمت طلا

گروه اقتصادی_رسانه ها: روزنامه جهان اقتصاد نوشت: قیمت طلا در بازارهای بین المللی در آغاز مبادلات روز دوشنبه تحت تاثیر چهار عامل با کاهش نسبی روبرو شده است. قیمت جهانی طلا که روز جمعه به بالاترین سطح خود در ۲ ماه اخیر رسیده بود، روز دوشنبه با کاهش نسبی روبرو شده است. مهمترین دلیل کاهش قیمت طلا در روز های اخیر افزایش ارزش دلار در برابر ین ژاپن است.قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با ۰٫۲ درصد کاهش به کمتر از ۱۲۸۷ دلار رسیده است. قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به بیش از ۱۲۹۱ دلار رسیده بود که بالاترین رکورد از ۷ ژوئن به شمار می رود.

ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن که هفته گذشته به پایین ترین سطح در ۴ ماه اخیر رسیده بود، دیروز با افزایش نسبی همراه شده است.از دیگر عوامل کاهش قیمت طلا افزایش تنش بین آمریکا و کره شمالی طی روزهای گذشته است که تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار داشته است.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تهدید کرده است که ارتش این کشور برای پاسخگویی به تهدیدات کره شمالی کاملا آماده است. کره شمالی نیز ترامپ را متهم کرده است که شبه جزیره کره را در استانه جنگ اتمی قرار داده است.

اما برخی تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری سی ام سی مارکتس بر این باورند که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده تحت تاثیر روند صعودی خرید از سوی سرمایه گذاران بین المللی قرار خواهد داشت. یعنی مدیران صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهان نیز به سرمایه گذاران توصیه کرده اند که با توجه به تشدید تنش ها بین آمریکا و کره شمالی و به منظور حفظ ارزش دارایی و سرمایه های خود، اقدام به خرید طلا کنند.

از دیگر عوامل کاهش قیمت طلا آمارهای ناامید کننده تورم در آمریکا است بدین ترتیب که گزارش آمارهای ناامید کننده تورم در آمریکا طی ماه جولای موجب شده است تا شک و تردیدهای زیادی درباره افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال مطرخ شود. شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا طی ماه گذشته تنها ۰٫۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد داشته و با این حساب نرخ تورم آمریکا در یک سال گذشته ۱٫۲ درصد افزایش یافته است.از دیگر عئوامل کاهش قیمت طلا احتمال عدم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو است بدین ترتیب که  تازه ترین نظرسنجی اینوستینگ نیز نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا دسامبر به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است. قیمت طلا به شدت در برابر نوسانات نرخ بهره ، تورم و ارزش دلار آمریکا واکنش نشان می دهد.