به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۱۳۵۱۴۹

انصاری: شهر یک موجود زنده است

روزنامه بهار: شهر مشهد یکی از کلان شهر‌های ایران است و به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام رضا این شهر  بسیار حائز اهمیت است. این شهر جناح‌بندی‌های سیاسی و تفکری مختلفی دارد و این موضوع باعث شده مدیریت شهری آن بسیار مورد توجه باشد. مشهد ۱۳ منطقه شهرداری دارد و شهردار آن، توسط شورای شهر 15 نفره انتخاب می‌شود. حالا که لیست امید تمامی صندلی‌های شورای این شهر  را تسخیر کرده‌اند، چشم‌ها منتظر شهردار بعدی این شهر است.  در این بین غلامرضا انصاری که هم اکنون به‌عنوان عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران مشغول به فعالیت است از جدی‌ترین گزینه‌ها برای شهرداری مشهد است.  ازسوابق انصاری  می‌توان به نمایندگی مردم مشهد در چهارمین دوره  مجلس  شورای اسلامی و مدیریت بهزیستی کشور اشاره نمود.  در  کارنامه او، استانداری استان مازندران و سفیر ایران در‌ترکمنستان نیز  مشاهده می‌گردد. او دارای مدرک دکترای مدیریت رفاه اجتماعی و دکترای علوم آزمایشگاهی است و در سابقه سیاسی خود به عنوان یک اصلاح طلب، اینک در قامت قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران شناخته می‌شود و در حال حاضر به‌عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌های شهرداری مشهد مطرح است. برای آشنایی بیش‌تر با برنامه‌های مدیریتی‌اش با او به گفتگو  نشستیم.
***
 رویکرد شما در مسئله مدیریت شهری چگونه است؟
شهر یک موجود زنده است و همان گونه که کالبد و روح یک موجود زنده نیاز به پالایش، آرامش، حفاظت و حراست دارد، شهر را نیز باید در 2 بعد شهری یعنی هم کالبد و هم روح شهر مورد توجه و عنایت قرارداد. به طور قطع و یقین مدیریت شهری با رویکرد شهروند مداری، نیاز به ادبیات جدید هم در حوزه رفتاری و هم در حوزه مدیریتی و هم در چارچوب‌های حرکتی نوینی که امروز علم و داده‌های علمی در حوزه‌های مدیریتی شهری برای جوامع شهری تهیه و تدوین نموده باید ملاک عمل مدیران و برنامه ریزان قرار بگیرد.

 چگونگی به‌کارگیری جوانان و بانوان در مدیریت‌های شهری را چگونه ارزیابی می‌کنید و   راه حل شما برای خروج از این بحران فعلی کشور چیست؟
برای رسیدن به این اهداف ضرورت پردازش چه در حوزه‌های نیروی انسانی و چه در حوزه مالی باید با نگاه تولیدی و نگاه در آمدی داشت نه نگاه هزینه ای، در حالت تلفیقی هم در آمد و هم هزینه را باید ببینیم. در حوزه نیروی انسانی به طور قطع باید توجهمان به استفاده از نیروهای کار آمد خصوصا نیروهای متخصص، متعهد و پاکدستی که در بدنه مجموعه خانواده شهری کم هم نداریم در اولویت اول قرار بگیرد، اولویت دوم هم استفاده از نیروهای جوان با پتانسیل، با انگیزه و دانش مدار و دانش پژوهی که امروز خوشبختانه با توسعه آموزش عالی در کشور در سطح بسیار بالایی از چنین نیروهای کارآمدی در سطح جوانانمان داریم و مشهد به عنوان یک پایگاه و رکن علمی و تحقیقی می‌تواند صادر کننده نیرو به تمام نقاط کشور باشد اولویت سوم استفاده از نیروهای مشهدی و نیروهای داخلی شهر به خصوص جوانان و خانم‌ها و همه کسانی که انگیزه خدمت دارند و این انگیزه را در حرکت‌های اجتماعی و سیاسی خود بروز و ظهور داده اند، است.

 حضور اصلاح طلبان در مدیریت شهری کلان شهرها را چگونه ارزیابی می‌کنید.
 یکی از مهم‌ترین نکته‌ها  این است که ما به عنوان عناصر اصلاح طلب، چه به عنوان مدیر شهری و چه شورای اصلاح طلبی که امروز به همت،  پشتکار و از خود گذشتگی مردم با بینش،  دانش و هوش بالای سیاسی خود در  انتخابات 29 اردیبهشت ماه رقم زدند و قطع به یقین شاخصه اصلاح طلبی در کنار شاخصه‌هایی که ذکر کردم ازعناصر اصلی  تولید  نیروی انسانی جدید است. مطلب بعدی  که به عنوان شعار محوری در اصلاحات مطرح کردیم و  آن هم شفافیت در کنار پاکدستی است، قطعا شفافیت، خویشتن سالاری و رابطه سالاری را به طور قطع و یقین باید با چنین دیدگاهی  مظموم ببینیم و تلاش کنیم که اقدامات خود را در معرض عموم قرار دهیم و امکان نقد عالمانه و منصفانه را برای همه طبقات به وجود بیاوریم، بنابر این در مدیریت شهری آینده شهر مشهد قطعا خویشتن سالاری و رابطه سالاری هیچ جایگاهی نخواهد داشت و توانمندی، صداقت، شجاعت، برنامه محوری و تلاشی که نیروهای کارآمد از خود بروز خواهند داد بدون توجه به رنگ، نژاد،  زبان و همه کسانی که در مجموعه خانواده بزرگ مشهد زندگی می‌کنند مورد عنایت حقیر واقع خواهد شد. اگر بنده مورد نظر و رای شورای شهر اصلاح طلب مشهد قرار بگیرم به طور قطع سعی و تلاش خواهم نمود ریشه خویشتن سالاری و رابطه سالاری را در مجموعه مدیریت شهری از بین ببرم و تلاش کنیم همه اقداماتمان در یک فضای شیشه‌ای قرار بگیرد و امکان نقد کردن و نظر دادن از طریق کانال‌ها و روابط عمومی شهرداری برای همه شهروندان محیا باشد تا بتوانیم یک مدیریت مشارکتی و یک مدیریت شهری پاسخ‌گو و همچنین یک شهروند پرسشگر داشته باشیم.

 نگاه تان در حوزه در آمد‌های پایدار شهری و در آمد‌های غیر پایدار چگونه است؟ چگونه می‌توان منابع بیش‌تر درآمد شهری داشت؟
در حوزه در آمدی همان طور که گفتیم نباید هزینه محور بود بلکه باید درآمد محور باشیم جدا از‌تربیت نیروی انسانی که قبلا در مورد آن صحبت کرده‌ایم در تامین مالی یا مدیریت مالی باید خلق در آمد جدید را خصوصا مبتنی بر عوارض پایدار شهری در دستور کار خود قرار دهیم.  این خلق درآمد را با تجدید نظر و در مواردی که در قوانین گذشته و عوارض گذشته دیده نشده، مالیات‌های مسکن لوکس، عوارض نوسازی به نسبت معکوس با طبقات اجتماعی و سطح ساختمان‌ها باید پیش بینی کنیم اداره پایانه‌های مسافر بری را در شرایط فعلی باید تجدید نظر شود و ساماندهی جدید در آن‌ها صورت بگیرد. همچنین تبدیل تعاونی‌ها به شرکت‌های سهامی خاص و کاهش هزینه هایی که امروز شهرداری در حوزه اداره پایانه‌های شهری به خودش اختصاص داده و تامین و ساخت پایانه‌های جدید در مبادی ورودی شهر با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاری بخش خصوصی از اولویت هایی است که هم بار‌ترافیکی را کاهش می‌دهد و هم بتوانیم بار مالی که بر دوش شهرداری است را به حداقل برسانیم نکته دوم کمک‌های دولت است که با تعامل بین بخشی و ارتباطاتی که باید با دولت تدبیر و امید و سازمان برنامه بودجه و ریاست محترم جمهوری و مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های ملی برقرار خواهیم نمود تلاش می‌کنیم که سهم شهر مشهد را به طور قطع از درآمد‌های پایدار و عوارض نوسازی که در لایحه مجلس گذشته متاسفانه دچار چالش شد به حالت قبلی برگردانیم  و سهم مشهد و پرداختی که شهروندان عزیز در این راستا داشتند و خواهند داشت را دریافت کرده و صرف خود شهر مشهد کنیم. در بحث اجاره‌داری و توسعه به اصطلاح سرمایه شهر در پروانه‌های صادره که در گذشته به صورت نقدی انجام می‌شد باید تلاش کنیم که آن‌ها را در تلاطم ملی قرار دهیم و املاک را چه در حوزه تجاری و چه در حوزه مسکونی در یک قالب سازمان یافته و یک نظام اجاره داری در آمد پایدار در این حوزه برای شهر یاد کنیم. با توسعه حمل نقلی مدرن و با مدرن ساز حمل و نقل شهری در قالب بی آر تی و اتوبوس‌های برقی و خود رو‌های کوچک نفر بر و دو نفره برقی که می‌توان آنها را با سرمایه گذاری خارجی تخصیص داد با اولویت هسته مرکزی مشهد و جریان‌ها و مسیر‌های منتهی به بارگاه ملکوتی امام رضا را تلاش کنیم تبدیل به پیاده راه شوند و‌ترددمردم از طریق ال آر تی و قطار‌های سریع روی زمینی و اسمارت‌های برقی خودروهای کوچک که بتواند شهروندانی که امکان‌تردد و پیاده روی را ندارند از این وسایل استفاده کنند و بقیه مردم بتوانند بحث پیاده‌روی و پیاده راه هاو  تعامل اجتماعی و برخورد‌های مثبت و سازنده در پیاده رو‌های شهر به وجود بیاوریم، به هر میزانی که این توسعه حمل و نقل در دستور کار قرار دهیم و با مدیریت الکترونیک و ابزار‌های کنترلی مرکزی که امروز به واسطه آن‌ها می‌توان کنترل‌ترافیک و کاهش زمان را به عهده گرفت تلاش کنیم که به هر میزانی که فضا باز شد بتوانیم امکان‌تردد خودروهای شخصی را به حد اقل برسانیم و عوارض خودرویی را هم متناسب با مدل خودرو و سال تولید خودرو متناسب درآمد پایداری از این حوزه برای شهر مشهد داشته باشیم.

 مدیریت حزبی به معنای وابستگی مدیران به جریانات حزبی بدون دخالت دادن نظرات سیاسی در مدیریت را چگونه ارزیابی می‌کنید.
شهرداری یک نهاد فرهنگی اجتماعی و خدماتی است، شهرداری متعلق به مردم شهر است و ما باید بحث اعتماد‌سازی را در تمام اقشار اجتماعی و تمام گروه‌های سیاسی و اجتماعی ساکن در شهر به وجود بیاوریم، بنابراین شهرداری قطعا باشگاه سیاسی نیست و همه کسانی که در مجموعه‌ شهرداری آینده به کار گرفته شوند چه اولویت اول یعنی نیروهای کارآمد و پاکدست و نیروهای مکملی که با توجه به طرح‌های جدید و پروژه‌های علمی و تخصصی جدید ورود پیدا می‌کنند باشند و چه نیروهای قبلی باید در چارچوب‌های همان شاخص‌هایی که قبلا گفته شد بتوانند نیاز‌های شهر و شهروندان را بر اساس همان چهار عنصر کاربردی تخصص، تعهد، شجاعت و نوآوری دنبال کنند. بنابر این همان‌طور که من در جلسه شورا عرض کردم اجازه تحرک سیاسی چه به کسانی که در جریان اصولگرایی قرار گرفته‌اند و چه کسانی که تکنوکرات و بی خط هستند و الزام حضورشان با توجه به همان شاخص‌های کارآمدی صداقت، سلامت و تخصص امکان ادامه کارشان وجود داشته باشد و چه دوستان اصلاح طلبی که ورود به مجموعه شهرداری پیدا می‌کنند به طور قطع اقدامات سیاسی شان و حرکت‌های سیاسی شان خارج از چارچوب مدیریت شهری خواهد بود. بنده خودم به عنوان یک عنصر حزبی و اصلاح طلب سیاسی قطعا  خودم اقدام سیاسی در دوره مدیریتم انجام خواهم داد در مجموعه شهرداری و نه به مدیران زیر مجموعه این اجازه را خواهم داد. شعار تحقق عدالت در شهر که در برنامه هایم به آن اشاره کرده بودم یکی از نکات اصلی و کلیدی در بحث اعتماد‌سازی در راستای رسیدن به عدالت در شهر قطعا ممکن نخواهد بود مگر این که ما بتوانیم اعتماد شهروندان را با صداقت و سلامت خودمان و با حرکت‌های دقیق خودمان وبردن رقابت به بخش‌های مختلف اجتماعی شهر و مشارکت دادن نظرات سازنده‌ی شهروندان در تمامی امور، چه خدماتی وزیر بنایی و چه عمرانی و فرهنگی و اجتماعی در محل، منطقه و شهر از اولویت‌های اجتناب ناپذیری است که باید در مدیریت جدید به آن توجه داشته باشیم و این مهم حاصل نخواهد شد مگر این‌که اعتماد شهروندان را مجددا به مجموعه خدمت گزاران شهرداری و شورا بازگردانیم و تداوم ببخشیم.