به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۳۵۱۹۹

شهربانو امانی: 3 وزیر لب مرز هستند

گروه سياسي: شهربانو امانی عضو شوراي پنجم شهر تهران در يادداشتي در  روزنامه بهار نوشت: مانند تمام دوران هایی که مجلس در ایام رای اعتماد به کابینه معرفی شده در چارچوب ضوابط و قوانین فعالیت می‌کند، این دوره از مجلس نیز کار خود را تا بدین جا به خوبی پیش‌ برده است. از آنجایی که در دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی قرار داریم، بسیاری از نمایندگان در راستای شعار دوباره ایران و اینکه روحانی بتواند بستر مناسب برای ادامه برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت اول انجام داده بود، در دولت دوازدهم استمرار دهد، به او کمک می‌کنند. در نهایت تا روز شنبه کابینه دوازدهم معرفی‌شده به مجلس دهم تعیین تکلیف خواهد شد و فرصت خدمتی که مردم با 24 میلیون رای برای روحانی ایجاد کردند، فراهم شده و با رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم، دولت از شنبه با قدرت کار خود را آغاز خواهد کرد. امید است با این همدلی بین مسئولان و قوای سه‌گانه و انتظار و امیدی که مردم به دولت دوازدهم بستند، بخش مهمی از مشکلات و خصوصا بخش معیشت و اشتغال جوانان رو به بهبود باشد.

همچنین در بحث مخالفان کلیات کابینه، یکی از مخالفان به حوزه بودجه علوم قرآنی و مذهبی اشاره کردند. در حالی که 3000 میلیارد تومان در بودجه سنواتی برای حوزه‌های فرهنگی نهادها و بعضی اشخاص حقیقی و حقوقی اعتبار قرار می‌دهند و برخی بودجه می‌گیرند تا کار فرهنگی انجام دهند، تنها یک دوازدهم بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد است. مخالفان حوزه فرهنگ باید توجه داشته باشند که وقتی در مجلس رای به بودجه‌هایی می‌دهند که در برابر مجلس پاسخگو نیستند امروز باید به آنها توجه کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد اکثر وزرای پیشنهادی رای ‌آورند. اما با وجود نقدهایی که درباره کابینه وجود دارد و موافقین و مخالفین به جد برنامه‌ها و سابقه وزرا را تجزیه و تحلیل می‌کنند، به نظر می‌رسد سه وزیر رای نیاورده و لب مرز بیاورند. از طرفی وزیر آموزش و پرورش که برای بخش زیادی از نمایندگان شناخته‌شده نیست و فراکسیون فرهنگیان مجلس هم نقدهایی به برنامه او دارند. از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جهت برنامه‌هایی که ارائه داده و عملکرد گذشته‌اش مورد انتقاد است. همچنین وزیر کشور هم در صدر انتقادها بوده و نمایندگان انتقادهای جدی به او و عملکرد استانداران و فرمانداران داشتند.

البته آقای رحمانی فضلی تجربه و تبحر کافی در بحث ایجاد فضای مثبت و تغییر فضا به نفع خود دارد. با وجود این، شرایط مجلس معمولا به نحوی است که دفاع خود وزیر در اقناع نمایندگان بسیار کارساز است و همچنین آخرین دفاعی که رئیس‌جمهور یا نماینده ایشان از وزرایی که لب مرز هستند می‌‌کند، بسیار در رای نماینده‌ها تاثیرگذار است و آخرین صحبت و پاسخگویی به سوالات منتقدین در رای نماینده‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. مخالفان کابینه پیشنهادی بیشتر روی تیم اقتصادی و فرهنگی دولت بحث می‌کنند و این بخش‌ها را مورد نقد قرار می‌دهند. طبیعتا مشکلات اقتصادی کشور همیشه مورد توجه بوده است. کشور در سال‌های گذشته همواره با مشکلات اقتصادی و تامین معیشت و اقتصاد تک‌محصولی روبه‌رو بوده است.

در هشت ساله دولت‌های نهم و دهم نیز به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و تحریم‌ها و بی‌برنامگی و فساد لجام‌گسیخته در حوزه نفت و خصوصا معادن مشترک، صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد مملکت وارد شد. در مقابل، دولت یازدهم دیپلماسی نفتی را به خوبی پیش برد. مخالفان در ایام انتخابات هم بُعد اقتصاد را بسیار بزرگ کرده بودند زیرا مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند. اما دولت دوازدهم فرصت برداشت محصول زحماتی است که در دولت یازدهم کشیده شده است. در حالی که روحانی آواربرداری‌های دو دولت پیشین را صورت داد، به ریل‌گذاری در حوزه اقتصاد پرداخت.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود کشور در نهایت از این رکود بسیار شدید با همدلی و پشتیبانی که در قوای سه‌گانه و مسئولان کشوری خصوصا در پایتخت کشور با شورا و شهردار وجود دارد، خارج شود. رئیس‌جمهور هم در سخنان خود به این موضوع اشاره کردند، که بخشی از روغن‌کاری و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور در پایتخت شکل خواهد گرفت. با این شرایط امیدواریم پس از رای  اعتماد، همه برای حل مشکل اقتصادی کشور دست به دست دهند. همچنین رئیس‌جمهور مکررا از کاسبان تحریم نقد می‌کردند. البته هر نهاد و شخص و بخش خصوصی که بخواهد در زمینه اقتصادی فعالیت کند، آنها هم در چارچوب قانون اگر فعالیت اقتصادی داشته باشند اشکالی ندارد. زیرا چاره‌ای جز تقویت بخش خصوصی نیست. مجلس هم با شفافیت اقتصادی و سالم‌سازی این  فضا باید به دولت کمک کند.