به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۱۳۵۲۴۱

نفت ۶۰ دلاري؛ همچنان دور از دسترس

گروه اقتصادی: بهای معاملات نفت در اواسط ژوئیه به‌طرز چشمگیری افزایش یافت و شاخص جهانی نفت برنت نیز بالاتر از ۵۰ دلار در هر بشکه ثابت ماند اما قیمت نفت هنوز برای رسیدن به ۶۰ دلار تا پایان سال جاری میلادی راه زیادی را پیش رو دارد.
نفت ۶۰ دلاري؛ همچنان دور از دسترس
به گزارش ایسنا، قیمت نفت تحت تاثیر عواملی نظیر کاهش شدید ذخایر نفتی ایالات متحده امریکا در هفته های اخیر اندکی رشد کرد اما دوباره روندی نزولی پیدا کرده و موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نفتی در سراسر جهان شده است.سه عاملی که معاملات نفت را در هفته های آتی تحت فشار قرار می دهد متشکل است از افزایش احتمالی تولید نفت شیل آمریکا، کاهش فعالیت های اقتصادی و مصرف نفت چین و همچنین دشواری کشورهای عضو سازمان اوپک در تلاش برای پایبندی به اهداف توافق کاهش عرضه اوپک.نگرانی ها با اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه تولید نفت شیل در این کشور در سپتامبر به بالاترین میزان آن یعنی ۱۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، بار دیگر تشدید شد.
طبق گفته جان کِمپ، از تحلیلگران رویترز، رشد تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا می‌تواند نتیجه رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدن به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه باشد.بر اساس گزارشی از عرب نیوز، آژانس بین المللی انرژی در ۱۵ اوت در خصوص عدم موفقیت اوپک برای تعدیل بازار و افزایش قیمت نفت که این امر تحت تاثیر تولید نفت شیل آمریکاست، هشدار داد.
نِیل آتکینسون – رئیس بازار نفت و بخش صنعت آژانس بین المللی انرژی – در مصاحبه ای با بلومبرگ در ۱۵ اوت خاطرنشان کرد که رساندن ذخایر نفت به پایین تر از میانگین پنج ساله آن و در نتیجه تعدیل  بازار کنونی، کار بسیار دشواری است.همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار نفت، کاهش فعالیت های چین است. چین بعنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، هم اکنون بشدت تحت تاثیر کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش ظرفیت صنعتی قرار گرفته است. در ژوئیه، اقتصاد چین تحت تاثیر وام های بیش از اندازه، کمبود املاک و مستغلات و فعالیت صنایع با ظرفیت مازاد، شاهد یکی از بدترین ماه‌های اقتصادی خود بود.سومین عامل تاثیرگذار در بازار نفت نیز تلاش کشورهای عضو اوپک و پایبندی آنها به توافق کاهش عرضه نفت به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز است. طبق آخرین آمار گردآوری شده توسط منابع ثانویه سازمان اوپک، سطح پایبندی کشورهای عضو در ژوئیه، ۸۷ درصد بوده است. بدون پایبندی صد در صدی و تمام و کمال کشورهای عضو اوپک به هدف تعیین شده توافق کاهش عرضه، نمی توان انتظار داشت که بازار نفت به تعادل برسد و رساندن ذخایر نفت به کمتر از میزان متوسط پنج ساله اش نیز بسیار بیشتر از حد انتظار به طول خواهد انجامید.