به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۱۳۵۲۶۰

زیباکلام: روحانی همه چیز را شفاف کند

گروه سياسي: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است نطق روحانی در مجلس دارای یک ایراد بود و آن اینکه روحانی تلاش کرده است به مردم نشان بدهد در انتهای تونلی تاریک، نقطه روشنی وجود دارد، درحالی که وجود این نقطه روشن، با فرض تداوم وضعیت موجود به یک معجزه می‌ماند.
 صادق زیباکلام، با بیان اینکه نطق رئیس جمهوری صراحت لازم را نداشت، اضافه کرد: کارویژه روحانی و دولت دوازدهم باید بیان صادقانه و شفاف مشکلات کشور با مردم باشد و اساساً کشور جز این شفاف‌سازی راه دیگری ندارد. به باور زیباکلام، در صورت شفاف‌سازی و بیان مشکلات مردم با دولت برای حل این معضلات همراهی خواهند کرد، در غیر این صورت بدون همراهی مردم می‌توان پیش بینی کرد که برنامه‌های دولت دوازدهم آن طور که باید و شاید محقق نشود.

زیباکلام با اشاره به اینکه در 40 سال گذشته ایران به لحاظ شاخص‌های کلان توسعه از بسیاری از کشورهای درحال توسعه عقب مانده است، این را ناشی از اشتباهات سیاستگذاری در کشور دانست و تأکید کرد: کشورهایی چون مالزی، کره یا ترکیه درحالی اکنون سالانه میلیاردها دلار صادرات دارند که مانند ما از منابع طبیعی همچون نفت و گاز و معادن برخوردار نیستند، بنابراین باید این سؤال مطرح شود که این کشورها چه کرده‌اند و ما چه نکرده‌ایم که اکنون این فاصله زیاد را می‌بینیم.وی با بیان اینکه اینها چیزهایی است که روحانی باید به مردم بگوید، اضافه کرد: رئیس جمهوری باید به مردم بگوید که دستیابی به خودکفایی گندم و تولید سالانه 13 میلیون تنی این محصول، با توجه به بحران آب لزوماً تصمیم درستی نیست، یا باید به مردم گفته شود که چرا با وجود تلاش‌های همه ارکان نظام در مبارزه با قاچاق یا فساد، هنوز توفیقی حاصل نشده است.

به باور زیباکلام، آقای روحانی در نطق خود تلاش کرد به این مشکلات اشاره کند و به صورت جدی وارد آنها نشود، اما او باید بداند که برای حل این مشکلات 40 سال وقت ندارد، بلکه تنها 4 سال وقت دارد.این استاد دانشگاه اضافه کرد: از این رو اکنون باید پرسید آیا روحانی می‌خواهد در پایان 4 سال دوم خود، دولت بعدی را به فردی میانه‌رو و اعتدالی تحویل دهد یا اینکه به فرد یا جریانی دیگر. اگر او می‌خواهد دولت سیزدهم نیز اعتدالی و میانه‌رو باشد و تصمیمات عقلانی بگیرد، باید به سمت حل مشکلات ساختاری کشور برود و مسیر پیش روی کشور را هموار کند.

دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۲۷ ۰۱:۴۲
به نظر میرسه دکتر روحانی از حالا به فکر 4 سال بعد خودش و پست های بعدی هست که و میخواد خودش رو در دل خیلی از مخالفاش جا کنه و دلیل این همه مماشات ایشون احتمالاً همین هست. فقط امیدواریم که ایشون امید ما رو ناامید نکنه (355125)