کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تداوم حضور خانواده آیت الله

رابطه شهرداری و شورا تعاملی خواهد بود

29 مرداد 1396 ساعت 11:53


می‌گل هشترودی- روزنامه بهار
نشستنش پشت میز ریاست شورا، آدم را به یاد ریاست مجلس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌اندازد. پدری که دولتش دولت سازندگی نام گرفت و حالا نوبت به پسر ارشد است تا پا جای پای پدر بگذارد بدون حواشی سیاسی و منفعت‌طلبی‌های رنگارنگ تنها برای خدمت به مردم کشورش کمر همت ببندد. پسری که روز گذشته خبر ریاست شورای او به گوش رسید و اول شهریور به طور رسمی بر این صندلی تکیه خواهد زد.
***
چگونگی ریاست بر شورا
از سال ۸۲ و در شوراهای دوم، سوم و چهارم، مهدی چمران حدود ۱۳ سال رئیس شورای شهر تهران بود و تنها در سال اول شورای شهر چهارم، احمد مسجدجامعی به عنوان رئیس شورا انتخاب شد. پیش از او عبدالله نوری، رئیس اولین دوره شورای شهر تهران بود که پس از استعفای او برای نمایندگی مجلس و درگیری‌ها در شورای شهر، عباس دوزدوزانی، مرتضی لطفی و محمد عطریانفر هر یک برای مدتی این سمت را برعهده داشتند.
اما حالا و در شورای پنجم، بعد از انتخاب گزینه نهایی شهرداری تهران توسط منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران حال نوبت به انتخاب‌ترکیب هیأت رئیسه شورای پنجمی‌ها رسیده است.  در حالی که نام محسن هاشمی، مرتضی الویری و احمد مسجدجامعی برای ریاست شورا از همان روز اول مطرح شده بود، با کناره گیری و انصراف مسجدجامعی در هفته گذشته، تنها الویری و هاشمی برای رقابت باقی ماندند. مسجد جامعی قبلا هم در صفحه توئیتری خود تلویحا  اعلام کرده بود که اگر محسن هاشمی کاندید ریاست شورا باشد کناره گیری خواهد کرد. جالب است که درست مانند آنچه برای انتخاب شهردار رخ داد، الویری نیز در دقیقه نود از رقابت با هاشمی انصراف داد تا به گفته خودش انسجام شورای پنجم حفظ شود  و به این‌ترتیب محسن هاشمی رئیس شورای شهر پنجم شد. با این تفاسیر گویا باید از همین ابتدا به انصراف‌های دقیقه نودی شورای پنجم عادت کنیم.

فراهانی، عضو منتخب شورای شهر تهران در مورد سرانجام انتخابات هیات رییسه شورای شهر پنجم در رابطه با انتخابات رئیس شورا گفته بود: چه الویری و چه محسن هاشمی ریاست شورا شوند آنها را به عنوان سخنگوی شورا می‌شناسیم که باید نسبت به شهر مسئول باشند، الویری عملکرد خوبی در مدت ریاست موقت منتخبین شورای شهر پنجم داشته و شکافی بین اعضای شورای شهر ایجاد نشده است. بر اساس وفاق جمعی شورا مقرر شد که بین الویری و محسن هاشمی هر کدام رییس شورا شد، نفر دیگر نسبت به فعال کردن ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها معرفی شود، شورای عالی استان‌ها ساختار مهمی است که به عنوان ضلع سوم دولت و مجلس می‌تواند طرح و لوایح مختلفی را به مجلس و دولت ارائه کند.

راه پاستور از بهشت همچنان باز است
کمتر از یک هفته مانده تا آغاز فعالیت رسمی پنجمین دوره شورای شهر تهران، اعضای این شورا دیروز بر سر انتخاب محسن هاشمی به عنوان رئیس این شورا توافق کردند و حالا هاشمی مانده و شورایی 21 نفره. هر چند آن طور که گفته شده علی اعطا به عنوان سخنگو، و بهاره آروین و زهرا نژادبهرام، به عنوان منشی اول و دوم شورای شهر تهران انتخاب شدند ولی هاشمی  برای نخستین بار است که در یک انتخابات شرکت کرده و رای مردم را کسب می‌کند و حال قصد دارد راه پدر را طی کند. مرحوم هاشمی رفسنجانی از همان ابتدا که با رای مردم در مجلس برگزیده شد، ریاست مجلس را بر عهده داشت تا به ریاست جمهوری رسید. حالا پسر می‌خواهد راه پدر را برود و بسیاری از مفسران سیاسی معتقدند که هاشمی در انتخابات 4 سال بعد یکی از نامزدهای ریاست جمهوری خواهد بود. شاید او هم مثل خیلی‌های دیگر راه پاستور را از بهشت می‌بیند. همین چند روز پیش بود که او در یک برنامه تلویزیونی نامزدی خود برای ریاست شورا را اعلام کرد. وی در مورد احتمال ریاستش در شورا گفت: تصمیم به کاندیداتورى ریاست شورا دارم و برخى از اعضا نیز براى این امر از من دعوت کردند. الویرى، مسجدجامعى، رسولى، میرلوحى، امینى پتانسیل پست ریاست شوراى شهر هستند.

زمزمه ریاست زن
البته زمزمه‌هایی از رئیس شدن زنان در شورا هم به گوش می‌رسید ولی آنچه مشخص است این است که آن  هم مزاحی بیش نبود چرا که بر سر شهردار شدن الهه کولایی هم همین بحث‌ها را مطرح کردند، ولی نتیجه را همه مشاهده کردند. هر چند خانم خداکرمی، عضو شورای منتخب شهر تهران گفته شاید کاندیدای ریاست شورا بشوم چرا که توانایی انجام این کار را دارم.

پیشینه رئیس شورای شهر پنجم
محسن هاشمی رفسنجانی، بزرگ‌ترین پسر آیت الله هاشمی رفسنجانی است، او در دوران ریاست پدرش بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدتی رئیس دفتر پدر بود و  در دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی و شهرداران بعدی از جمله محمود احمدی‌نژاد، مدت ۱۳ سال مدیرعامل شرکت متروی تهران بود و در سال ۸۹ از این سمت کناره‌گیری کرد.بعد از پیروزی انقلاب، محسن هاشمی تحصیلات عالی خود را به جهت علاقه‌ای که به تولید و مسایل فنی داشت، در رشته مهندسی مکانیک دنبال کرد. او در دوره فوق لیسانس، به توصیه پدر که فرماندهی دفاع مقدس را عهده‌دار بود، تحقیقاتی را در خصوص نحوه ساخت موشک انجام داد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از پلی تکنیک مونترال کانادا است. محسن هاشمی تا پایان اجرای قطعنامه و آزادی آزادگان در خدمت صنعت دفاعی کشور بود و ساخت موشک‌های سجیل و شهاب، یادگار دوران فعالیت محسن هاشمی در صنایع موشکی است. بعد از رحلت آیت‌الله خمینی (ره) و انتخاب پدرش به عنوان رئیس جمهور، محسن هاشمی «دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور» را پایه‌گذاری کرد.

او نایب‌رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیأت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشته‌است. هاشمی همچنین رئیس هیأت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور بوده و ریاست هیأت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران و شرکت‌های تابعه را هم به‌عهده دارد. او به نیابت از پدرش در هیأت مدیره بنیاد رفاه که ناصر باهنر مدیر عامل آن است عضو می‌باشد.

هاشمی در سمت مدیر عامل مترو
او شرکت مترو را با حدود ۷۰۰۰ نفر پرسنل و مشکلات مختلف، از جمله عدم تامین بودجه توسط دولت‌های وقت، که باعث شده بود هیچ خطی از مترو به بهره‌برداری نرسیده باشد، تحویل گرفت. محسن هاشمی مترو را از وزارت کشور جدا کرد و به شهرداری تهران ملحق نمود، تا از امکانات دولت و شهرداری برای راه‌اندازی مترو استفاده کند. او با اولویت‌بندی خطوط، همه توان کاری شرکت را بر یک بخش معطوف کرد و توانست به طور متوسط هر سال ۱۰ کیلومتر از خطوط حمل و نقل ریلی را راه‌اندازی کند. ابتکارمحسن هاشمی در بهره‌گیری از امکان استفاده از اعتبارات خارجی و مجموعه‌های ایستگاهی، در احداث خطوط مترو شتاب ایجاد کرد و سفر از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با مترو امکان‌پذیر شد و تعداد سفرها با حمل و نقل ریلی به بیش از ۲ میلیون نفر در روز رسید.
محسن هاشمی در تهران، با شش شهردار از خطوط سیاسی مختلف، از کرباسچی گرفته تا احمدی‌نژاد و قالیباف، کار کرد و توانست چهار دستگاه حفار اتوماتیک تونل را در خطوط ۳، ۶ و ۷ مترو فعال نماید. او این بعد از ۲۰ سال کار و در حالی که ۱۳۰ کیلومتر خطوط مترو و ۸۰ ایستگاه با سه میلیارد سفر را به همراه داشت، به دلیل عدم همکاری دولت در تأمین بودجه مترو، به مدیر بعدی تحویل داد.

رابطه شهرداری و شورا تعاملی خواهد بود
محسن هاشمی روز گذشته در حاشیه جلسه غیر رسمی منتخبان شورای شهر پنجم، به عنوان رئیس شورای شهر تهران گفت:  شورا و شهرداری هر کدام وظایف خود را دارند و امیدواریم شورا و شهرداری در این چهار سال بی حاشیه با یکدیگر تعامل داشته باشند. رابطه شهرداری و شورا تعاملی خواهد بود اما نظارت را فراموش نمی‌کنیم و در مسیر قانونی نظارت را ادامه خواهیم داد. بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل اختصاص داده شده است که این نشان دهنده اهمیت این موضوع است، علاوه بر موضوع خدمات شهری و حمل و نقل، به نظرم آلودگی هوا و‌ترافیک از مهمترین موضوعاتی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
زهرا نژادبهرام، منتخب مردم در شورای پنجم نیز در این باره گفت: محسن هاشمی در این جلسه تاکید کرد که شهردار شورای پنجم با شهردار شورای چهارم یعنی آقای قالیباف تفاوت خواهد شد. از نظر او نیاز شهردار به شورا از گذشته بیشتر شده است و شورا رکن ارزنده‌ای برای تعامل در شهر و دیگر نهادها است. محسن هاشمی در تشریح دیدگاه‌های خود نگاهش به شهر را همدلانه و عمرانی خواند و تاکید کرد که به ضرورت وجود دموکراسی اعتقاد دارد و برای برقراری دموکراسی تلاش می‌کند. الویری رئیس سنی شورا در این دوران بسیار موفق عمل کرده‌است، در ادامه جلسه فراهانی عضو دیگر شورای پنجم، کناره‌گیری الویری از پست شهرداری در راستای حفظ و انسجام را مثال‌زدنی دانست.در این برهه زمانی پس از ساخت و ساز‌های 12 ساله محمد باقر قالیباف شهردار قبلی شهر تهران که استحکام این شهر را بیش از هر زمان دیگر به خطر انداخته است و شاهد عینی آن هم نشست‌های گاه و بی گاه زمین است که این روزها بیش از هر زمان دیگر خبر‌های آن به گوش می‌رسد،  موضوع مهم پیش رو استحکام بخشیدن به شهر تهران است و حالا چشم امید همه به لیست امیدی است که قول به بهبود اوضاع موجود داده است.


کد مطلب: 135390

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/135390/رابطه-شهرداری-شورا-تعاملی-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir