به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۱۳۵۴۱۱

اژه‌ای: شرط کروبی محقق نشده است

گروه سیاسی: سخنگوی قوه‌ قضاییه درباره پرونده مدیران کانال های تلگرامی نزدیك به دولت و اصلاح‌طلب گفت: تا الان چند پرونده تشکیل شده است. یک پرونده ۱۴ متهم داشت که محاکمه شدند و حکم شان صادر شده و متهمان از ۹۱ روز حبس تا ۵ سال حبس محکوم شدند. یک پرونده هم بود که ۸ متهم داشت که دادگاه این افراد برگزار شده و دادگاهشان هم تمام شده و آخرین دفاع هم اخذ شده است ولی تا پایان هفته گذشته که سئوال کردم، هنوز حکم صادر نشده بود.
 حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در صد و شانزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: یاد رئیس جمهور شهید و محبوب و همه شهدایی که در شهریور به شهادت رسیدند را گرامی می دارم. سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به تشکیل دولت دوازدهم گفت: مجلس به وزاری پیشنهادی رای اعتماد داد و دولت به زودی کار خود را آغاز می کند و امیدواریم خواسته رهبری، قانون و مردم به کار گرفته شود و دولت به اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی توجه کند. قوه قضائیه نیز به نوبه خود با تمام توان در جهت کمک به دولت آماده است.

محسنی اژه ای در خصوص بیشترین تخلفات شناسایی شده در دستگاه قضا گفت: از مسائل مورد عنایت قوه قضائیه برخورد با متخلفین و کسانی است که به نام قوه قضائیه تخلف می کنند که به اعتبار دستگاه قضا خدشه وارد کرده و به بار پرونده ها می افزایند. وی از تشدید نظارت های پنهانی خبر داد و گفت: دادسرا به شکایات تشکیل شده در این خصوص رسیدگی می کند. علاوه بر این حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به تخلف قضات، کارمندان، وکلا و کارچاق‌کن ها رسیدگی می کند. محسنی اژه ای به اقدامات جدید قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: شماره ۱۵۸۰ آماده دریافت گزارشات مردمی در رابطه با تخلفات و همچنین ارائه مشاوره های حقوقی است.

اختصاص شعبه قضایی برای رسیدگی به شکایت علیه آمریکا
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اختصاص شعبه قضایی برای رسیدگی به شکایت علیه آمریکا گفت: بسیاری از مردم، مصدوم ترور شدند که شاکی خصوصی هستند و آمریکا در این قضیه نقش داشته است. در برخی از پرونده ها از جمله بمباران شیمیایی حکم صادر شده است. ۱۸ نفر در این رابطه شکایت کردند که حکم صادر شده است. دادگاه  پرداخت خسارت را به مبلغ ۹هزار و ۳۰۳میلیارد ریال تعیین کرده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمد علی طاهری گفت: حکم صادر شده اما تا هفته پیش هنوز ابلاغ نشده بود.این حکم قابل اعتراض است.

اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره پرونده مدیران کانال های تلگرامی و اینکه گفته شده بود مطالبی درباره وزیر اطلاعات در این پرونده مطرح است، گفت: تا الان چند پرونده تشکیل شده است. یک پرونده ۱۴ متهم داشت که محاکمه شدند و حکم شان صادر شده و متهمان از ۹۱ روز حبس تا ۵ سال حبس محکوم شدند. یک پرونده هم بود که ۸ متهم داشت که دادگاه این افراد برگزار شده و دادگاهشان هم تمام شده و آخرین دفاع هم اخذ شده است ولی تا پایان هفته گذشته که سئوال کردم، هنوز حکم صادر نشده بود. محسنی اژه‌ای در خصوص تفاوت حقوق کارمند و قاضی گفت: به طور طبیعی حقوق قضات از کارمندان بیشتر است، تا جایی که امکان داشته تلاش داشتیم حقوق کارمندان را افزایش دهیم در سنوات مختلف اتفاق افتاده، اما کمبود بودجه داریم و قوه نمی تواند از جانب خود حقوق را افزایش دهد. وی افزود: این موضوع برای کارکنان بسیاری از دستگاه ها صدق می کند، امیدواریم دولت، مجلس و قوه به کمک هم این مشکل را رفع کنند.

مصوبه تخفیف محکومیت اعدام در صورت اجرا، شامل محکومیت های قبلی هم می شود
اژه‌ای در خصوص مصوبه تخفیف محکومیت اعدام و اینکه شامل محکومیت های قبلی می شود یا نه؟ گفت: این موضوع هنوز فرآیند نهایی را طی نکرده و باید از شورای نگهبان برگردد، شامل محکومیت های قبلی هم می شود و این مصوبه هر زمان از شورای نگهبان بیاید و قابل اجرا شود در مورد آن صحبت هایی دارم که مطرح می کنم. وی درباره پرونده تخلفات انتخاباتی هم گفت: بخشی از این پرونده ها، عنوان مجرمانه پیدا می کند که مربوط به قوه است و بخشی دیگر تخلف است که به قوه ارتباطی ندارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده تخلفات انتخاباتی گفت: برای ۱۲استاندار و فرماندار در تهران کیفرخواست صادر شده در رابطه با استان ها هم ۱۷حکم صادر شده است، ۲۴مورد هم برائت حاصل شده است. محسن اژه ای در خصوص بازداشت ر.گ نویسنده یک کتاب که ۹ ماه بازداشت بوده است، دادگاه وی برگزار شده است، اتهام این فرد امنیتی است و دادگاه وی قرار بود هفته گذشته برگزار شود. این پرونده دو متهم دارد که اگر برای پرونده آنها دادگاه برگزار نشده و دادگاه برگزار خواهد شد.

بازداشت تعدادی از مدیران وزارت راه و شهرسازی
در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شنیده شده اخیرا تعدادی از مدیران حوزه راه و شهرسازی بازداشت شدند، در صورت تایید علت بازداشت چیست؟ گفت: بله اخیرا بازداشت صورت گرفته است. وی افزود: در قزوین و سمنان تعدادی از مدیران بانک مسکن به علت فساد مالی بازداشت شدند. در رابطه با پرونده سمنان باید بگویم که در دهم مرداد ماه بازداشت شده و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و متهم در بازداشت است.

اعدامهای در ملا عام برای عبرت دیگران است
وی در خصوص اعدام در ملاء عام گفت: مواردی در ملاء عام انجام می شود که با شورای تامین هماهنگ شده است. اینها مواردی است که با هدف عبرت دیگران انجام می شود و به نظرم تاثیر مثبت داشته است. عموما مردم هم از تنبیه جنایتکاران خوشحال می شوند.

در پرونده املاک شهرداری از ۱۸۶ نفر تحقیق شده است
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده املاک شهرداری تهران و اینکه در آبان ماه دادستان تهران اسم شهردار فعلی را به عنوان کسی که از وی تحقیق شده است نام برد، این پرونده در چه مرحله ای هست؟گفت: از ۱۸۶نفر تحقیق شده است و نمی دانم دادستان تهران چه گفته است.در این تعداد از معاونین شهردار هم تحقیق شده است و از این فردی که اسم بردید نمی دانم اما اگر دادستان تهران اسم بردند حتما این فرد در پرونده بوده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: همه رقم مطرح شده در این پرونده اختلاس نبود مبلغی بدهی بود با این حال کل رقم از هشت هزار میلیارد هم بیشتر بود. برخی از این رقم بازگشته است و املاکی هم که بعضا با قیمت بیشتری فروخته بودند، اموال توقیف شده تا زمانی که دادگاه حکم صادر کند.

روند تعقیب افراد خاطی در داخل دستگاه قضائی

معاون اول قوه قضاییه در خصوص پیگیری روند تعقیب افراد خاطی در داخل دستگاه قضائی اظهار داشت: یکی از مسائل مورد عنایت قوه قضائیه به خصوص از سال ۹۴ به این طرف، برخورد با متخلفین و کسانی است که در داخل دستگاه قضائی و سازمان‌های وابسته یا به نام آن تخلف می‌کنند. که تخلف این افراد خدشه‌ای بر اعتبار دستگاه قضائی وارد ساخته و مردم بعضاً گرفتار می‌سازد. سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به برخی از آنها از جمله کارچاق‌کن‌ها، جعل عنوان و... گفت: در رابطه با این پدیده‌ها چندین کار صورت گرفته، از سال ۹۴ به این طرف نیز برخوردها تشدید شده که از آن جمله می‌توان به بازرسی‌های پنهانی یا استفاده از عیون در داخل اشاره کرد.

رصد خلافکاران در دستگاه قضایی به صورت پنهانی
وی گفت: به صورت پنهانی در دستگاه قضائی و سازمان‌های وابسته عیونی مشخص شده‌اند تا اگر به مورد خلافی برخورد کردند، به صورت مستند و به سرعت آن را به ما گزارش دهند، که خوشبختانه این عیون توفیقات خوبی داشته‌اند. وی افزود: دادسرای انتظامی قضات نیز به صورت آشکار، نوبه‌ای و همچنین با پیگیری شکایات به صورت علنی بازرسی‌های خود را انجام می‌دهد. اژه‌ای تصریح کرد: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز فعال‌تر از گذشته با افراد متخلف چه قاضی، چه وکیل، چه کارشناس و چه افراد متخلف و چه کسانی که جعل عنوان انجام داده و چه با جهت و چه بی‌جهت خود را وابسته به دستگاه قضائی معرفی می‌کنند، برخورد لازم را انجام داده است. اژه‌ای به اقدام جدید مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه پرداخت و گفت: اخیراً این مرکز ستاد خبری‌ای را ساماندهی کرده و مردم می‌توانند آن چیزهایی را که احساس می‌کنند با شماره ۱۵۸۰ در میان گذاشته و سؤال کنند تا کسی سرشان کلاه نگذارد.

درخواست کروبی محقق نشده است
وی در خصوص درخواست مهدی کروبی در رابطه با بیرون رفتن نیروهای امنیتی و محاکمه وی و اینکه مورد اول محقق شده است، گفت: چه کسی گفته این اتفاق افتاده است؟ دروغ است. وی گفت: در زمان فتنه ۸۸ برخی از افراد محاکمه شدند، تعدادی که در سنین پایین بوده یا دانشجو بودند مشمول عفو شده و آزاد شدند. اقدامی هم شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ در خصوص محصور شدن برخی افراد انجام داد که مصوبه باقی است. اژه ای عنوان کرد: یک زندانی ممکن است نیاز به درمان و مسائل بهداشتی داشته باشد و یا بعضا مشکلات حقوقی پیدا کند که باید در حد قانون به آن رسیدگی شود که این موارد رسیدگی می شود. در رابطه با مشکلات درمانی زندانیان و محصوران رسیدگی ها انجام می شود. اخیرا برخی از افراد محصور به بیمارستان رفته بودند، پس از رسیدگی و زمانی که پرونده پزشکی را برخی مسولان بیمارستانی دیدند، گفتند این سرویس ها به مقامات ارشد کشور هم ارائه نشده است.

وی گفت: متاسفانه برخی ها کاسب کار سیاسی هستند و دلشان برای یک زندان یا محصور نمی سوزد که خبری که الان مطرح شد (خروج نیروهای امنیت از منزل کروبی) از همین دست است و قوه قضائیه با آنها برخورد می کند. وی افزود: اگر قابل ارفاق بود چه بعد از صدور حکم و پیش از آن ارفاق انجام می شود که عفو و مرخصی ها از جمله آن است. به هیچ وجه قوه قضائیه با فضاسازی و جوسازی منفعل نمی شود و قوه قضائیه تحت تاثیر جوسازی ها کاری نمی کند و این جوسازی ها به نفع این افراد نیست. تحت فشار و فضاسازی هیچ کاری صورت نمی گیرد و این را بدانند. تلاش ما این است که تحت تاثیر فشار ها اجازه ندهیم به کسی فشار بیشتری وارد شود. اژه ای گفت: اگر کسی در زندان یا حصر نیاز به درمان دارد، خودش یا بستگانشان یا هم قطارهایشان کاری می کنند، این کار را نکنیم و کاری می کنند که درمان را انجام نداده و مشکلات وی را رفع نکنیم.توصیه ما به مسئولان قضایی این است نباید دور از انصاف رفتار کرد. تلاش می کنیم از انصاف خارج نشویم و مسائل را از هم تفکیک کرده و به مسائل خانوادگی و درمانی رسیدگی کرده و حکم را هم صادر می کنیم.

در خصوص توهین به رییس جمهور از ۷ نفر تحقیق شده است
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده توهین به رئیس جمهور در روز قدس گفت: از هفت نفر تحقیق شده و به سه نفر تفهیم اتهام شده‌است و به مابقی هنوز تفهیم اتهام صورت نگرفته است. وی در پاسخ به این سوال که مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت در نشست خبری از صدور اطلاعیه این تشکل برای درخواست محاکمه احمدی نژاد از قوه قضائیه خبر داده است، این موضوع در چه مرحله ای قرار دارد؟ گفت: پرونده ای در این رابطه تشکیل شده و در حال رسیدگی است.