به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۳۵۴۳۵

دلیل عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو

روزنامه بهار:وزیر نیروی پیشنهادی کابینه دوازدهم یکی از پر بحث‌ترین کسانی که از سوی رئیس جمهور معرفی شده بود، ‌از همراهی با هیات وزیران جا ماند، حبیب الله بیطرف؛ نامی است که در استان‌های جنوبی و غربی با موضوع انتقال آب گره خورده است، روز گذشته در پاسخ به سیاست‌هایی آبی که در دوران وزارتش در دوره اصلاحات اجرایی کرده بود، رای اعتماد نمایندگان را کسب نکرد تا تنها وزیر پیشنهادی باشد که به پاستور نرسید.بیطرف که در روزهای گذشته و پس از معرفی مجددش عملکرد گذشته اش در حوضه آب به شدت مورد انتقاد کارشناسان و فعالان محیط زیست واقع شده بود، نتوانست مجلس را برای همراهی با دولت قانع کند.  گنبدهای نمکی عظیم پشت سد گتوند که به شوری شدید آب کارون انجامیده و همچنین آبگیری و ساخت سدهایی در استان چهارمحال و بختیاری که با دستور مستقیم بیطرف به عنوان وزیر نیرو کلید خورده بود، دیروز در مجلس سد راه بیطرف شد و نمایندگان با 133 رای موافق، 132 رای مخالف، 17 رای ممتنع و 6 رای باطل از  تصدی وزارت نیرو حبیب الله بیطرف باز ماند. این رای را می‌توان به نوعی انتقام سدها از بیطرف خواند.سد گتوند که با صرف هزاران میلیارد احداث شده، توسط بیطرف، طراحی و پیگیری شد و اکنون به بزرگترین معضل زیست محیطی استان خوزستان تبدیل  شده و نابودی نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی از عواقب احداث این سد در خوزستان است. امروز همه مصائب استان از ریزگردها گرفته تا نابودی نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی و. . . به سیاست‌های وزارت نیرو در انتقال آب و تلاش برخی افراد از جمله حبیب الله بی طرف وزیر اسبق وزارت نیرو برای آباد کردن فلات مرکزی و اصفهان به بهای نابودی خوزستان، بر می‌گردد.  آنگونه که گفته می‌شود، سیاست‌های بیطرف وزیر پیشنهادی وزارت نیرو در انتقال آب هیچ تغییری نکرده است و در نشست هایی که اخیرا با نمایندگان داشته نیز گفته است که در وزارت نیرو به برنامه‌های خودش عمل خواهد کرد! این یعنی ادامه و استمرار انتقال آب و نابودی استان خوزستان.

سوابق کاری منفی
رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان علت رأی عدم اعتماد به وزیر نیرو را سوابق کاری وی به ویژه در استان‌های جنوبی کشور عنوان کرد.عباس پاپی زاده درباره رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: مجلس رأی کارشناسی به تمام وزرا داد و تنها به دلیل سوابق مدیریتی در گذشته و آسیب‌های جدی که به منابع آبی کشور تحت مدیریت حبیب الله بیطرف وارد شد به وزیر پیشنهادی نیرو رأی منفی داد. وی با یادآوری اینکه عمده آسیب‌های وارده در زمان مدیریت بیطرف در استان‌های جنوبی به ویژه  خوزستان  بود، تصریح کرد: روش مدیریتی منابع آب وزیر پیشنهادی نیرو طرح اشتباهی در سطح جهانی به شمار می‌آید که این روش مدیریت عملا در علم روز دنیا طرد شده است؛ نمایندگان نیز به همین دلیل و به دلیل سابقه دو دوره وزارت آقای بیطرف به این نتیجه رسیدند که در شرایط فعلی رأی عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو بدهند. اگر چنین روشی در آینده ادامه پیدا می‌کرد قطعا کشور با بحران بی آبی مواجه می‌شد بنابراین تشخیص مجلس در این زمینه کاملا کارشناسی بود.وی با بیان اینکه مجلس زمینه را برای ورود یک تیم کارشناسی به وزارت نیرو فراهم کرده است، افزود: امیدواریم اشتباهات گذشته در مدیریت منابع آبی کشور تکرار نشود و رأی اعتماد مجلس نشان داد که فضای خوبی میان دولت و مجلس برای تعامل بیشتر فراهم شده است. پاپی زاده برخی شهرهای جنوبی کشور به ویژه در استان خوزستان را قربانی تصمیمات غلط وزیر پیشنهادی نیرو در زمان مدیریت وی در گذشته عنوان و اظهار کرد: توسعه پایدار، مدیریت صحیح منابع آبی و مدیریت جهادی مدنظر نمایندگان است که امیدواریم با معرفی وزیر جدید این مسئله محقق شود.

 گورستان سدها
 نماینده ارومیه  هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مشکلات آبی در کشور ما به دلیل مدیریت ناکارآمد است و در زمان وزارت بیطرف اقدامی در مورد بسته شدن حق‌آبه‌ رودخانه هیرمند نشد و سیستان و بلوچستان به این روز افتاد.نادر قاضی پور با بیان این که در زمان مدیریت شما در وزارت نیرو چندین دریاچه خشک شد و سطح آب دریاچه ارومیه که آقای رئیس‌جمهور در برنامه‌های خود به آن اشاره می‌کنند و زندگی چندین میلیون نفر به آن بستگی دارد، 4 متر کاهش پیدا کرد، خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: سهم شما در قتل دریاچه ارومیه حداکثری است. امروز پساب‌های صنعتی به دریاچه ارومیه ریخته می‌شود، آیا برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟ آقای بیطرف شما با سد زدن ایران را به جای گلستان به گورستان تبدیل کردید و به جای استفاده از تکنولوژی قنات، قنات‌های کشور را خشک کردید.

فجایع سد‌سازی
در ساعات پایانی روز شنبه هم که بررسی صلاحیت بیطرف در مجلس آغاز شده بود، نماینده آبادان در مخالفت با او نطقی تند کرد.جلیل مختار در صحن علنی مجلس گفت: با احترام به وزیر پیشنهادی وزارت نیرو، میزان سنجش وزرای پیشنهادی بر اساس عملکرد و سوابق گذشته، برنامه‌های پیشنهادی و تطبیق این برنامه پیشنهادی با برنامه توسعه ششم و اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد.وی ادامه داد: بیطرف در مطالعات و تحقیقات مهندسی طرح‌ها و پروژه‌های سد‌سازی، انتقال آب در سطح کشور به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب و وزارت نیرو در دولت‌های پنجم و ششم مسئولیت داشتند. سپس در اجرایی کردن طرح‌های مطالعاتی به عنوان وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم حضور داشته‌اند که منجر به پروژه‌های ناموفق و مخرب زیست محیطی شده است. نماینده آبادان نمونه‌هایی از پروژه‌های مخرب زیست محیطی را بدین شرح عنوان کرد: مشکلات فنی بخشی از پروژه‌های سد‌سازی سد سیوند، تهدید اساسی آثار تاریخی در استان فارس، سد 15 خرداد که تاکنون نشت آن مهار نشده است. سد زرینه که دریاچه ارومیه را خشکانیده است، سد بناب مرند در کوتاه‌ترین زمان تخلیه شده و سد قنود مرند در مدت سه سال 3/5 میلیون متر مکعب رسوب گرفته است. همچنین پروژه قم رود مظلومیت مردم لرستان به خصوص الیگودرز از آب شرب و کشاورزی را موجب گردیده است و سد گتوند معروف به سد کوه‌های نمکی که جزو فجایع زیست محیطی جهانی است.

وی ادامه داد: آقای بیطرف! در دیدار با فراکسیون امید صادق نبوده اید، فاجعه سد گتوند را بر گردن دیگری انداختید و گفتید که پتوی رسی اجرا نشده و رئیس جمهور قبل، آن پروژه را زود افتتاح کرده است. البته در کار نادرست رئیس جمهور قبل در افتتاح سد فاجعه بار گتوند شکی نیست، ولی آقای بیطرف! احداث سد از نظر فرآیندی به چند مرحله تقسیم می‌گردد: مرحله اول مطالعات پروژه سد است، مرحله دوم احداث و اجرای پروژه سد است و در مرحله آخر آبگیری سد است. جنابعالی در مرحله اول به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب وزارت نیرو و در مرحله دوم، وزیر نیرو بوده اید.مختار اضافه کرد: اولا سد گتوند تنها یک اشکال دارد و آن جانمایی اشتباه آن است که در دوران وزارت شما انجام گرفته است. ثانیا پتوی رسی در زمانی که پروژه سد شکست خورده و ناموفق معرفی شده بود برای حل مشکل مذکور پیشنهاد شد و با بودجه 80 میلیارد تومانی از بیت المال اجرا گردید و دو روز بیشتر دوام نیاورد و این ایده حایلی، بین دریاچه آب سد و کوه‌های نمک موفق نبوده است. آیا در شأن انسان مومن و متعهد است که برای وزیر شدن به گفتار خلاف واقع متوسل شود؟ اساس رای اعتماد صداقت شما و اعتماد نمایندگان به صداقت جنابعالی است، که متاسفانه صداقت به اعتماد را زیر سؤال برده اید.

خشک شدن ارومیه، مغان، هورالعظیم
وی گفت: آسیب ریزگردها، بحران‌های خشک شدن ارومیه، مغان، هورالعظیم، شادگان، هامون، گاوخونی، زاینده رود و بیابانی شدن بیش از حد استان‌های مرکزی مانند، سمنان، کرمان، فارس. اکثر این مشکلات فرابحران آب را وزیر پیشنهادی نیرو در کشور ایجاد کرده است و حاصل آن ریزگردهایی است که اکنون 14 استان گسترش یافته است و غلظت این ریزگردها بیش از 9 هزار و سیصد میکرو گرم بر متر مکعب افزایش یافته است.

چالش‌های انتقال آب
مختار یکی دیگر از چالش‌های انتقال آب را تغییر مرزهای جغرافیای انسانی عنوان کرد و افزود: در آخر مهمترین چالش‌هایی که از انتقال آب به وجود آمده است تغییر مرز جغرافیای انسانی به دلیل مهاجرت‌های اجباری، نابودی نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان و سایر شهرهای دیگر که میلیاردها دلار به کشاورزان آسیب رسانده است. از بین رفتن کیفیت رودخانه‌ها، به دلیل انتقال آب بین حوضه‌ای بدون توجه به پیوست‌های زیست محیطی و مسائل اجتماعی است.

چرخش معنادار نمایندگان
روز گذشته یک منبع پارلمانی گزارش داده است که رای نیاوردن حبیب الله بیطرف جدا از خط و خطوط سیاسی، نتیجه تصمیم سران دو کمیسیون پرتعداد مجلس بود.وی تصریح کرده است که نمایندگان استان های زاگرس نشین وروسای دوکمیسیون مربوط به انرژی،خواستار هماهنگی  بیطرف با نمایندگان در عزل نصب مدیران حوزه آب و برق استانها بودند اما چون ایشان(بیطرف) چنین شرطیی را نپذیرفته است ، تصمیم به دادن رای عدم اعتماد گرفتند..عدم رای اعتماد به بیطرف در حالی بود که پیش از بررسی صلاحیت وی در مجلس 142 نمایده برای ابراز موافقت با او ثبت نام کرده بودند اما روز گذشته 132 نفر به او رای منفی دادند و این بدان معناست که در همین دو سه روز گذشته انتشار گسترده مخالفت ها و انتقادها با وزارت بیطرف بر رای نمایندگان اثر گذاشته است . از سوی دیگر محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در این باره توئیت کرد:‌ بیطرف چون وعده خلاف نداد رای نیاورد.در نهایت روز گذشته تنها بیطرف بود که از مجلس رای نگرفت و وزارت نیرو در بلاتکلیفی ماند اما آنچه مهم است اینکه روحانی پس از بیطرف چه کسی را به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی خواهد کرد؟