به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۱۳۵۴۳۶
حادثه تلخی كه برای حمید صفت، خواننده پرطرفدار رپ رخ داد؛

سرنوشت تلخ «گربه‌های ایرانی»

یکتا تاجیک- روزنامه بهار
وقتی فیلمی به نام «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» توسط بهمن قبادی درباره موسیقی زیر زمینی ساخته شد، هنوز این گروه‌ها به‌اندازه امروز گسترش پیدا نکرده بودند و شناخته شده نبودند. حالا بعد از مهاجرت «یاس» از ایران و بازگشت او، کشته شدن گروه راک ایرانی به نام «سگ‌های زرد» در آمریکا که از جمله بازیگران این فیلم- مستند بودند، این نام انگار یک پیشگویی در خود داشت و این بار فاجعه سراغ یکی دیگر از همین گربه‌های ایرانی رفته است.خبر جنجالی بود و بی‌اندازه غافلگیر کننده. خبر دست داشتن یکی از خواننده‌های جوان و رپر ایرانی در کشتن پدرخوانده اش. پیش از این وقتی نام «حمید صفت» در رسانه‌ها می‌آمد، اشاره به مجوز نداشتن آثارش بود و حالا او در صدر خبرها است به خاطر یک حادثه هولناک. و انگار این که «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» ، حقیقتی است مسلم.
***
جزئیات دستگیری «حمید صفت»به خاطر قتل
عصر روز شنبه 28 مرداد در خبرها آمد که خواننده معروف رپ به دلیل قتل پدرخوانده‌اش دستگیر و ساعاتی بعد از دستگیری، به زدوخورد منجر به قتل وی اعتراف کرد. مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: خواننده رپ معروف روز شنبه به ارتکاب جنایت و قتل همسر مادرش با انگیزه حمایت از مادر خود اعتراف کرد. متهم در اعترافات اولیه عنوان داشت که پس از تماس برادرم از کشور آمریکا مبنی بر اینکه مقتول با مادرم درگیر شده، به سرعت خودم را به خانه رساندم؛ زمانی که به موضوع درگیری او با مادرم اعتراض کردم با یکدیگر درگیر شدیم که طی درگیری متوفی را مورد ضرب و جرح قرار دادم.

 «  صفت» در بازداشت موقت
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: «حمید صفت» - خواننده رپ - در بازداشت موقت به سر می‌برد. محمد شهریاری گفت: حمیدرضا صفت فعلا در بازداشت موقت است تا اقدامات لازم انجام شود. او مرتکب قتل عمد شده است. شهریاری در خصوص اینکه در فضای مجازی عنوان شده که نامبرده آزاد شده است، گفت: این موضوع صحت ندارد.
در ادامه بازجویی‌های پلیسی، پرده از راز این درگیری مرگبار برداشته شد و حمید صفت در مقابل بازپرس ویژه قتل در دادسرای جنایی گفت: شب قبل از حادثه دوست مادرم که همسایه آنها در آلمان بود، میهمان خانه شان بود و مادرم با من تماس گرفت وخواست تا آنها را به فرودگاه ببرم ولی چون ماشین نداشتم گفتم نمی‌توانم او را به فرودگاه ببرم به همین خاطر مادرم خودش میهمانش را به فرودگاه رساند. حمیدرضا در ادامه اظهارات خود گفت: ساعت شش صبح 24 مرداد با مادرم تماس گرفتم و او گفت که هنوز به خانه نرسیده است، از او خواستم زمانی که به خانه رسید به من خبر بدهد تا به خانه بروم و لوازم خود را که آنجا گذاشته بودم بردارم. صبح روز حادثه برادرم از آمریکا با من تماس گرفت و گفت مادرمان با هوشنگ، ناپدری مان درگیر شدند و از من خواست که خود را به آن جا برسانم تا در جریان ماجرا قرار بگیرم. ظهر آن روز مادرم نیز با من تماس گرفت و از من پرسید که چه زمانی به آن جا می‌روم، من نیز راهی خانه خودمان شدم. حمیدرضا صفت گفت: زمانی که در خانه را باز کردم دیدم ناپدری‌ام سمت چپ مبل نشسته است و یک میز نیز جلوی او قرار داشت. گوشی موبایل خود را روی میز گذاشتم و به او گفتم: مگر نگفتم مادرم را اذیت نکن، کتکش نزن، او نیز گفت: زدم که زدم. می‌خواستم او را بترسانم به همین خاطر یک گلدان را که در نزدیکی‌ام قرار داشت برداشتم و به سمت راست مبل پرتاب کردم سپس میز را برگرداندم تا کمی او را بترسانم. او نیز می‌خواست بلند شود و به سمت من بیاید که در همین هنگام مادرم بین ما قرار گرفت و من با یک دست به صورتش زدم. در همین هنگام همسایه‌ها با صدای درگیری ما به جلوی در خانه آمدند که مادرم به سمت در رفت و من نیز هوشنگ را رها کردم و به درگیری مان پایان دادم.وی گفت: دراین هنگام هوشنگ به سمت آشپزخانه رفت تا با چاقو به سمت من هجوم آورد که متوجه کارش شدم و به سرعت خودم را به او رساندم و دستانش را گرفتم که نتواند کاری کند. لحظه‌ای بعد یک لیوان آب را برداشت که آن را از دستش گرفتم و به زمین زدم و در ادامه همسایه‌ها وارد خانه شدند و ما را از هم جدا کردند و من نیز همراه مادرم از خانه خارج شدیم.بازپرس منافی آذر در این هنگام به متهم گفت: در گزارش پرونده، علت مرگ هوشنگ برخورد ضربه شدید به گیج گاه سمت راستش اعلام شده است، حرفی در این مورد داری؟ حمیدرضا در ادامه بیان داشت: شاید هنگام درگیری سرش به کمد یا دیوار برخورد کرده باشد، اما من فقط قصد داشتم کمی او را بترسانم و قصد کشتن او را نداشتم و هیچ ضربه‌ای به سرش نزدم.

اولین گفتگو با «صفت» بعد از بازداشت
حمید رضا صفت در پاسخ به این سؤال که پدر و مادرت چه زمانی و به چه دلیل از هم جدا شدند؟، گفت: زمانی که کودکی پنج ساله بودم متوجه جدایی پدر و مادرم شدم، علت جدایی آن‌ها را به‌طور دقیق نمی‌دانم اما آن‌ها باهم اختلاف داشتند. وی درباره پدرخوانده‌اش چنین گفت: 11 سال پیش مادرم با هوشنگ ازدواج کرد، ناپدری‌ام آدم عصبی و پرخاشگری بود و به خانواده مادری‌ام نیز زیاد توهین می‌کرد. به طوری که حتی یک بار در آلمان نیز با مادرم درگیر شده بود و برای او چاقو کشیده بود اما من هیچ وقت اعتراضی نکردم. هوشنگ با خانواده خودش نیز پرخاشگری می‌کرد. صفت در ادامه از وضعیت شغلی مقتول گفت: او در آلمان مغازه عتیقه فروشی داشته و در ایران بیکار بوده است، هوشنگ از زن اولش نیز سه فرزند داشت که یکی از آن‌ها فوت کرده است و اکنون دو فرزند دیگرش در فنلاند زندگی می‌کنند. بارها از او خواستم به در مغازه دوستانم که املاک و نمایشگاه ماشین دارند برود و مشغول به کار شود تا کمتر در خانه باشد و با مادرم درگیر شود ولی حرف گوش نمی‌کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با هوشنگ اختلاف داشتی؟ ، توضیح داد: او مثل پدرم بود و همیشه احترامش را نگه می‌داشتم و حتی دو روز قبل از ماجرا وقتی به خانه رفتم متوجه شدم هوشنگ گوشی موبایلش خراب شده و بدون اینکه به او حرفی بزنم به پاساژ پایتخت رفتم و در حالی که پول زیادی در بساط نداشتم یک گوشی موبایل برای هوشنگ خریدم. وی درباره ادامه رابطه مادرش با مقتول گفت: هوشنگ بیماری قلبی و هپاتیت C داشت و به خاطر قرص‌هایی که می‌خورد دچار افسردگی و احتمال اینکه خودکشی کند هم وجود داشت ولی مادرم با همه این مشکلات از او حمایت کرد.وی در پایان تاکید کرد: من عمدی ناپدری‌ام را کتک نزدم فقط می‌خواستم او را بترسانم تا فکر نکند مادرم بی کس و کار است. من از ابتدا تمام ماجرا را صادقانه گفته‌ام و پس از اینکه ناپدری‌ام جان باخت خودم را به کلانتری معرفی کردم. همه دوستان و اطرافیانم می‌دانند که من به خاطر کارم هیچ وقت به فکر انتقام گیری و خشونت نبودم و کارهایی را که ساختم نیز در مورد بخشش و کارهای فرهنگی بوده است.
آشنایی  بیشتر
حمید صفت، متولد ۱۸ مرداد ۱۳۷۲ در تهران، خواننده است. جوانی دهه هفتادی که خیلی زود معروف شد. او در معرفی خودش گفته است: من یاغی‌ام اما احمق نیستم! او یکی از فعالان موسیقی زیر زمینی و غیرمجاز بود. موزیک ویدئوها و آهنگ هایش که مبتنی بر رپ خوانی ایرانی بود، هر چند در بازار داخلی و در میان علاقه مندان این نوع موزیک، طرفدارانی داشت اما در میان مسئولین ارشاد هیچ وقت جایگاهی پیدا نکرد. او همواره برای اخذ مجوز پشت درهای ارشاد ماند، رپ خوانی معترض که تم‌ترانه هایش نقدی بر جامعه، سیاست و شرایط زندگی بود. کمی پیش او دوباره در صدر خبرها بود، آن هم وقتی که در پی همکاری با تئاتری به نام «لامبورگینی» به کارگردانی سیامک صفری از اجرا در صحنه منع شد.منع این خواننده در این اجرا، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و برخی حضور او را در نمایش بی‌ارتباط و برخی بر این نکته تاکید کردند که چرا رپ خوانی برای مداحان مجاز و برای برخی غیر مجاز است؟ این واکنش‌ها به سمتی رفت که ظاهرا او اجازه حضور در نمایش را پیدا کرد اما در طی روزهای آغازین برق‌ها و صدای سالن نمایش قطع شد و در نهایت این همکاری به نتیجه نرسید.

او همچنین به دلیل فشار و محدودیت‌هایی که در ارائه موسیقی و اجرا داشت، اظهار کرده بود که شاید مجبور شود از ایران برود و معتقد بود اگر رپ مجوز کنسرت بگیرد، پاپ خوان‌ها تعطیل می‌شوند. در حالی بسیاری از خواننده‌های زیر زمینی مجوز گرفتند و مشکل نشر آثارشان حل شد، او در رویای مجوز گرفتن و کار کردن در مملکت خودش ماند. حال نام او در صدر خبرهایی هولناک و وضعیتی نامعلوم در آینده قرار گرفته است. وقوع این فاجعه‌ها در زندگی و سرنوشت چهره‌ها هولناک‌ترند چون علاقه مندانی دارند و فعالیت هایشان برای آنها و جامعه کمابیش اهمیت دارد.

در نتیجه وقوع این فاجعه‌ها مسئله ساز می‌شوند. از این جمله می‌توان به افول ناصر محمدخانی در پی کشته شدن همسرش به دست معشوقه اش، اعدام امیر قرایی در پی قتل جوانی با شمشیر سامورایی، مرگ دردناک روح الله داداشی (قوی‌ترین مرد ایران) در پی یک نزاع خیابانی و خودکشی بابک قربانی (کشتی گیر فرنگی) در بازداشت گاه در پی قتل یک نفر در نزاع اشاره کرد. در خارج از ایران هم سرنوشت «اسکار پیستوریوس، مشهورترین دونده معلول جهان» که با پاهای مصنوعی می‌دوید، در صدر خبرها قرار گرفت. او به جرم قتل نامزد خود در خانه اش توسط پلیس آفریقای جنوبی دستگیر شده بود. و اما داستان حمید صفت، صرف نظر از تجربه طلاق، فقدان پدر، طعم ناپدری و حالا اتهام قتل، عدم دستیابی به رویای انتشار آلبوم در ایران است. سرنوشت تلخی که پیش روی گربه‌های ایرانی است. باید به این جوانان بها داد و به آنها توجه کرد.

حمایت خواننده مشهورپاپ؛ سرت و بالا بگیر رفیق…!
 امیرعباس گلاب، خواننده مطرح پاپ که سابقه همکاری و دوستی دیرینه ای با حمید صفت، خواننده رپ که از روز گذشته به علت قتل ناپدری اش بازداشت شده است، دارد، در واکنش به این اتفاق نوشت: «تو هر کاری کردی بخاطر مادرت کردی رفیق سرت بالا باشه اشتباه همه انجام میدن این موضوع یه اتفاق بوده یه اتفاق بد از خدا میخوام کمکت کنه نمیدونم دارم چی مینیویسم فقط خیلی نارحتم خیلییییی هنوزم میشه بخشید…. تو با آهنگت حرف از بخششو گذشت زدی زندگی خیلیارو تغیر دادی پسر ما همه پشتتیم خواهش میکنم کسی زود قضاوت نکن حمیدو»گفتنی است، حمید صفت برای نخستین بار با موزیک ویدیوی «بخشش» با حضور امیرعباس گلاب و با موضوع مشکلات بچه های طلاق به شهرت رسید و در ادامه با تولید اثری چون «چ» در وصف شهید چمران مشهورتر شد.