به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۳۵۴۹۵
آیا ارتش سرخ شاخ غول را می‌شکند؟

تقابل آتشفشان انگیزه با میلیاردرها

محمد سررشته‌داری- روزنامه بهار
هر چقدر که پرسپولیس منظم و با هدف و با انگیزه است، تیم مولتی میلیاردر الاهلی تا بن دندان مسلح اما بی تمرکز و بدون ترکیب ثابت به نظر می رسد و حالا برانکو می تواند با انگیزه شیران بیشه ایران مچ ربروف را بخواباند و به بالاترین رتبه تاریخ پرسپولیس چشمک بزند و به فینال و قهرمانی بیاندیشد.درست در روزی که در داخل کشور استقلالی‌ها چشم به جعبه جادویی دارند تا تکلیف منصوریان را در پایان هفته پنجم روشن ببینند، پرسپولیس در مسابقه ای بین‌المللی با برانکو مهمترین دیدار تاریخ خود را انجام می دهد. رویارویی با الاهلی عربستان که میلیون‌ها دلار هزینه کرده اما منسجم و متحد نیست و به نظر می رسد نا‌هماهنگی‌های زیادی هم دارد دیداری بسیار جذاب و جالب است. دیداری که خیلی چیز‌ها را روشن خواهد کرد و پرسپولیس را وارد مرحله جدیدی از زندگی حرفه ای می تواند بکند چرا که این تیم با برانکو در بهترین روزهای خود به سر می برد و همه به این تیم امیدوارند که حتی بتواند به فینال آسیا برسد.
شکستن طلسم
پرسپولیس در صورت برد در این بازی و در صورتی که در دیگر بازی شکست نخورد می تواند در تعداد بردها با نماینده‌های عربستانی مساوی کند. این تیم اگر در هر دو بازی برنده شود آن وقت آمار به سود نماینده ایران خواهد شد چرا که پرسپولیس آن وقت صاحب 6 برد،5 باخت و 5 تساوی است.برانکو و پرسپولیس که در این دو سال اخیر رکوردها و طلسم‌های زیادی را شکسته اند این بار می توانند با پیروزی در جدال‌های رو در رو با عربستانی‌ها ضمن بردن آمار دوئل‌ها به جمع چهار تیم برترآسیا هم برسند.
برانکو چه می کند؟
شاید بتوان بزرگترین دوئل این دیدار را در نیمکت دوتیم پیدا کرد. سرمربی جوان الاهلی که عملکردی مناسب را در دیناموکیف از خودش به جای گذاشت برای ادامه رویا پردازی هایش به الاهلی آمده. دوئل این دو می‌تواند دوئل دو نوع تفکر در فوتبال هم باشد. روبروف هم در الاهلی و هم در دیناموکیف از تاکتیک‌ها و سیستم‌های مختلف برای هر بازی استفاده می‌کرد در حالی که برانکو در طول یک فصل گذشته همواره به ترکیب خود وفادار بوده و البته مزد آن را هم تا به اینجا به خوبی دریافت کرده.ایوانکوویچ یا پروفسور یخی  انگار تیمش را فریز می کند و به شدت به هماهنگی اعتقاد دارد. او البته نشان داده با این روش تا مدارج بالا می تواند برود اما این روش یک عیب هم دارد و آن اینست که سقف بلند پروازی ندارد. او با این روش تیم ملی را در آسیا بزرگ کرد اما قهرمان نه. با این روش به جام‌جهانی رفت اما به دور بعد صعود نکرد.
البته که نمی‌توان دلیل قهرمان نشدن و یا عدم صعود به مرحله دوم بازی‌ها را فقط برانکو دانست اما به هر حال در این روش یک یا دو مصدومیت و محرومیت می تواند فاجعه به بار بیاورد. کما اینکه در مقابل قشقایی و استقلال تیم قدرتمند پرسپولیس با یکی دو بازیکن محروم یا مصدوم فاجعه بار شد در حالی که در اوج قدرت خود به سر می برد.

آتشفشان انگیزه شیران پارسی در سلطان قابوس
بازی در نهایت به ورزشگاه سلطان قابوس منتقل شده و حالا پرسپولیس میزبان است و میلیون‌ها هوادار این تیم در انتظار درخشش شیران سرزمین پارس برای عبور از روباه صحرای فوتبال آسیا. برانکو این روزها درگیری‌های زیادی دارد اما حداقل می داند که مردانش در این بازی از انگیزه ای بسیار بسیار بالا بهره می برند و همه بدون ذره ای تردید دلشان می خواهد از الاهلی عبور کنند.
ترکیب احتمالی پرسپولیس
سید جلال حسینی محروم است، در نتیجه احتمالا برانکو از زوج شجاع خلیل زاده و انصاری در خط دفاع استفاده می کند.همچنین مصدومیت ماهینی برطرف شده و احتمالا امروز بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را برابر الاهلی عربستان می بندد. اختلاف کامیابی نیا با برانکو هم برطرف شده است و این بازیکن امشب در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد.پرسپولیس به احتمال زیاد با این ترکیب برابر الاهلی عربستان به میدان می رود:
علیرضا بیرانوند، محمد انصاری، شجاع خلیل زاده، حسین ماهینی، صادق محرمی، کمال کامیابی نیا، فرشاد احمد زاده، وحید امیری، محسن مسلمان، علی علیپور و مهدی طارمی بازیکنانی هستند که برابر حریف عربستانی خود صف آرایی می کنند.
امیدوار به زوج طارمی و منشا
 مدافع عنوان قهرمانی لیگ ایران هم همانقدر که باید به فکر عدم دریافت گل در روز میزبانی باشد، باید نیم نگاهی هم به گلزنی در بازی برگشت داشته باشد.خط آتش پرسپولیس که متشکل از طارمی، علیپور، منشا و هافبک‌های نفوذی این تیم است، در این دو بازی باید بهترین عملکرد خود را ارائه دهند.
سوما، سرزن قهار سوری
مهاجم سوریه ای حریف پرسپولیس  در کنار مهارت شوتزنی، قدرت عجیبی هم در سرزنی دارد. او بیش از 25 درصد گل هایش در فصل پیش را با سر وارد دروازه حریفان کرد و دوئل او و شجاع خلیل زاده در سرزنی، بسیار جالب خواهد بود. انصاری و شجاع باید مانع این کار شوند اما نقش اساسی دیگر برعهده دفاع‌های کناری و وینگرهاست که نباید اجازه نفوذ به سفید و سبزپوشان الاهلی را بدهند.
آنالیز بازی الفتح و الاتفاق
آخرین بازی‌های الاهلی مقابل الفتح و الاتفاق نشان از هرج و مرج ذهنی مربی اوکراینی دارد. ربروف همچنان در حال آزمون و خطاست کنار گذاشتن فتفاتزیدیس یونانی که در پست بال چپ بازی می‌کرد و یکی از بهترین پاسورهای این تیم بود و اضافه شدن لئوناردو دسوزای تازه وارد که فقط یک هفته است به این تیم اضافه شده و تنها در نیمه دوم بازی با الفتح به میدان رفته هم ناشی از همین آشفتگی ذهنی است. در واقع ربروف یکی از بهترین هافبک‌های تیمش را کنار گذاشته است. البته مصدومیت بازیکنانی مثل منصور الحربی و تیسیر جاسم مدافع چپ و هافبک میانی ملی‌پوش عربستانی هم در آشفته‌تر شدن ذهن ربروف تاثیر گذاشته و اگر غیبت این دو بازیکن در بازی امشب قطعی باشد(احتمال غیبت منصور الحربی قطعی به نظر می‌رسد) کار مرد اوکراینی برای رویارویی با پرسپولیس سخت خواهد شد.