به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۳۵۵۲۰
رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور:

ایران در جمع 10 کشور نخست حادثه‌خیز

گروه جامعه: رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور با بیان اینکه 45 درصد زلزله ها و 35 درصد سیلاب های مخرب دنیا در قاره آسیا رخ می دهد، گفت:ایران در جمع 10 کشور نخست حادثه خیز جهان قرار دارد.
ایران در جمع 10 کشور نخست حادثه‌خیز
به گزارش  ایرنا، سیدعباس جزایری تصریح کرد: ایران نیز به واسطه قرار گرفتن در قاره آسیا از این بلایا در امان نبوده و به واسطه آب و هوای خشک و بیابانی این کشور هر 2 سال یکبار یک خشکسالی را تجربه کرده است. وی اضافه کرد: میزان آسیب های ناشی از بحران در 2 دهه اخیر سه تا چهار برابر در جهان افزایش یافته و بیشتر آسیب ها در کشورهای فقیر و در حال توسعه جهان به ویژه آسیا رخ داده است.رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور گفت: چنانچه بعد از هر دوره خشکسالی شاهد ریزش برف و باران در کشور باشیم به طور حتم پس از آن باید منتظر وقوع سیلاب نیز باید باشیم.جزایری افزود: طبق بررسی های صورت گرفته ایران در جمع 10 کشور نخست حادثه خیز جهان قرار دارد.وی بیان کرد: مطالعه تاریخ حوادث و بلایای طبیعی موید این است که با وجود پیشرفت علوم و دانش بشری بدلیل اعمال و حرکات ناشی از بی برنامگی و بی دقتی در ساخت شهرها و روستاها، میزان خطرات ناشی از بحران کاهش نیافته است.

وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته بیش از 350 نقطه کشور در کنار رودخانه ها بوده یا رودخانه از وسط این مناطق گذاشته است.رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور بیان کرد: از 40 واقعه 31 نوع بلا در ایران رخ می دهد و ایران با برخی از بلایا نظیر سیل، زلزله، خشکسالی، رانش زمین و آتش سوزی در مراتع و جنگل ها همواره مواجه و درگیر بوده است.وی تصریح کرد: قوانین، برنامه ها و آیین نامه های فراوانی در زمینه مقابله با بلایای طبیعی نوشته شده ولی به مساله دانش روز در جریان بررسی مسایل در چرخه بحران، اصل مهم پیشگیری و آموزش تاکنون توجه چندانی نشده است. وی تاکید کرد: هنگام بروز بحران و حوادث، بیشترین میزان خسارت های ناشی از بحران در مرحله دوم یعنی مقابله نمود می یابد.

رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور افزود: با این وجود در بحث پیشگیری و مدیریت ریسک تلاش چندانی نشده و بی توجهی برخی مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی به این مسایل باعث افزایش خسارت ها شده است.
جزایری افزایش مهاجرت مردم از روستاها به مناطق شهری را آسیب زا دانست و توضیح داد: هم اینک حدود 75 درصد مردم در نقاط شهری ساکن هستند که با این رویه رو به رشد مهاجرت در صورت بی توجهی به موضوع تاب آوری میزان آسیب پذیری در مواقع بحران به شدت افزایش می یابد.وی هدف از تشکیل اتاق فکر تاب آور در همدان را گرد آمدن افراد نخبه و صاحب نظر برای خلق اندیشه ها و ایجاد ایده های مناسب برای رفع مسایل و مشکلات دانست.

وی بیان کرد: شهرها را باید بر مبنای تاب آوری در برابر بحران های طبیعی طراحی کرد و برای اسکان و ارائه خدمات درمانی و رفاهی به مردم و آسیب دیده ها در زمان وقوع بلایا از هم اینک چاره و تدبیری مناسب اندیشید.
رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور یادآوری کرد: استان همدان از مدت ها پیش با پدیده فروچاله مواجه شده است که این آسیب جدی است.جزایری افزود: مسئولان برای پیشگیری از تداوم این موضوع اقدام به مسدود کردن چاه های غیرمجاز کردند که این اقدام کافی نبوده و برای مدیریت آب باید تدبیر جدی صورت گیرد.وی بیان کرد: اگر برای ساماندهی سکونت های غیر رسمی و احیای بافت های فرسوده نیز اقدامی نشود به طور حتم آسیب پذیری این محدوده ها در مواقع بروز بحران دو چندان خواهد شد.

وی افزود: همچنین در اجرای طرح های شهری باید به مساله ترافیک نیز توجه داشت تا در زمان بروز بحران تیم های امدادی و خدماتی در کمترین زمان بتوانند خدمات ارائه دهند.اتاق فکر تاب آوری و مدیریت بحران شهرداری همدان روز سه شنبه با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور، مدیرکل عمرانی سازمان شهرداری ها و شهردار همدان بهره برداری شد.