به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۳۵۵۴۲
قالیباف در آخرین جلسه شورای شهر چهارم حلالیت طلبید

پایان ناخوش هیاهوی دوازده‌ ساله

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار
شورای چهارم با انبوهی از سلفی‌های تمام نشدنی، تقدیر و حلالیت طلبی‌هایی که البته خیلی دیر بود برای بیان آن  و روبوسی‌های پی در پی  سرانجام تمام شد. آخرین جلسه شورا که بیشتر جنبه خداحافظی داشت از ۹ صبح روز گذشته آغاز شد و تا ساعت ۱۰: ۳۰ خبرنگاران اجازه حضور نداشتند. با این حال از داخل صحن خبر آمد که مختاباد پشت‌تریبون رفته و به مناسبت روز آخر به سبک شور برای اعضای شورا آواز خوانده است. این جلسه روز گذشته‌ با حضور اکثریت اعضا در حالی آغاز به کار کرد که کلیه خبرنگاران، مسئولان دفاتر و کارشناسان شورا از صحن علنی به بیرون هدایت شدند تا جلسه به صورت غیرعلنی به مدت یک ساعت برگزار شود. در حالی که  این شورا در روزهای سه‌شنبه به صورت علنی جلسه خود را برگزار می‌کرد. گویا  مقرر شده  بود که جلسه روز گذشته شورا در دو بخش غیرعلنی به مدت یک ساعت و مابقی آن به صورت علنی با حضور خبرنگاران برگزار شود. ‌وقتی خبرنگاران وارد صحن شدند، اعضا داشتند، عکس دست جمعی می‌گرفتند و چمران گفت: «آقای دوستی راست می‌گوید این شورا تکرار نشدنی است.»

با ورود خبرنگاران، چمران پشت‌تریبون رفت و در آخرین سخنرانی‌اش در صحن شورا از همه اعضای شورا از مردم و خبرنگاران حلالیت طلبید و گفت: «من در حد خود و به سهم خود در این 12 سال در کنار شما بودم و در کسوت خدمتگزاری کار کردم. نامش خدمتگزاری بود اما از نتیجه آن نزد خداوند هراس دارم و نمی‌دانم خداوند روز واپسین با ما چه خواهد کرد.» او در ادامه خاطره‌ای از اولین حضور خود در شورا بیان کرد و افزود: «روزی که وارد شورا شدم روی یکی از همین صندلی‌ها نشستم و مطلبی نوشتم اما رویم نمی‌شود آن را بخوانم. آن زمان فکر نمی‌کردیم این حضور تکرار شود و فکر می‌کردیم دور بعد نیز با لب و لوچه آویزان و نگران شاهد حضور گروه جدیدی از نمایندگان باشیم که شاد و سرحال و خندان وارد شورا می‌شوند. امروز هم آقای سالاری که در شورای بعدی نیز حضور دارد لبخند می‌زند و باید دید آیا چهار سال دیگر نیز بر لبش لبخند خواهد بود یا نه، البته این آمدن و رفتن‌ها یک جریان طبیعی است. یکی از ویژگی‌های شورای چهارم آن بود که از سیاسی‌کاری پرهیز کرد و سایه نظرات متفاوت سیاسی در تصمیمات و سیاستگذاری‌های شهری دیده می‌شد. برنامه دوم پنج‌ساله کار ارزنده و مایه افتخار شورای چهارم است که در زمان ریاست آقای مسجدجامعی به تصویب رسید. از دوران جوانی در زمینه شهری فعال بوده است، تهران اولین شهری در کشور است که اولین طرح جامع پایداررا دارد. طرحی که عملیاتی، کاربردی و مستمر است. نظارت در دوران ما بهبود یافته و سیستماتیک شد. خدا را شکر می‌کنم که بعد از 14 سال می‌توانیم ادعا کنیم که شهر جدیدی ساخته شده است. تخلفات در شهرداری کم نبوده است،  در شورای چهارم تخلفات را شفاها و به هر طریقی که توانستیم به شهرداری منعکس کردیم و شهرداری تا جایی که توان داشت آنها را برطرف کرد. او در انتهای سخنانش خطاب به اعضای شورا و خبرنگاران گفت: اگر تندی و جسارتی کردم قصدی به جز مهر و وفا نداشتم و تنها به خاطرمسئولیتی که برعهده‌ام بود مجبور بودم گاهی تندی کنم. می‌خواهیم مردم از ما بگذرند و از خداوند طلب بخشش دارم.

در میان سخنان چمران، قالیباف پس از ماه‌ها وارد جلسه علنی شورا شد و در میان معاونش نشست. با آمدن قالیباف، رحمت‌الله حافظی از جلسه خارج شد و تا انتهای مراسم خداحافظی به صحن شورا بازنگشت. وقتی دلیل خروجش را از او جویا شدند تنها به شعری بسنده کرد و گفت: «آنچه یافت می‌نشود آنم آرزوست» او درباره اقدامات خود در شورای چهارم گفت: چهار سال از زمانی که در صحن شورای شهر تهران سوگند یاد کردم می‌گذرد، در این مدت تمام تلاشم این بود که صرفه و صلاح مردم، ملاک تصمیم‌گیری‌ها باشد، هرگز به مشکلات مردم نگاه حزبی نداشتم و در تمام این مدت با پای‌بندی به عقاید و اصولی که برای خود قائل هستم، منفعت مردم و صیانت از آرای آنان مد نظرم بود. بعد از گذشت شش ماه از حضورم در شورای شهر به بی‌انظباطی و ناهنجاری مالی در شهرداری تهران پی بردم به همین دلیل به عنوان نماینده مردم در شورای شهر، لباس مبارزه با فساد برتن کردم که متاسفانه در این مسیر از همراهی تعداد معدودی از همکارانم برخوردار شدم ولی خوشبختانه به دعای خیر مردم و با اتکاء به افکار عمومی، گام هایی برداشته شد که امید است این مطالبه ایجاده شده، در دوره پنجم شورای شهر جدی‌تر پیگیری شود. متاسفانه مدیریت شهری تهران  با ضعف‌ها و چالش‌های جدی همراه است، در این مدت تلاش شد تا قطار از ریل خارج شده مدیریت شهری، به مسیر اصلی بازگردد، به همین دلیل بارها موارد  و مسائلی از عدم شفافیت مالی و خودکامگی مدیران شهری را اعلام کرد.  با پیگیری‌های صورت گرفته، برای ارتقاء سلامت شهروندان نیز اقداماتی انجام شد، اگرچه در این میان موانع جدی وجود داشت و موجب شد تا تمام اهداف محقق نشود ولی اتفاقات خوبی نیز رقم خورد، با این وجود و در آخرین روز از عمر چهارمین دوره شورای شهر تهران بر خود واجب می‌دانم از اعتمادی که شما شهروندان به اینجانب داشتید صمیمانه سپاسگزاری کنم و از شما بخواهم قصورهای احتمالی را بر بنده ببخشید. به امید روزهای بهتر.

قالیباف پس از چمران پشت‌تریبون رفت و به سخنرانی پرداخت، همزمان با سخنرانی او علیرضا دبیر عضو دیگر اصولگرای شورای شهر از صحن خارج شد. قالیباف درباره این جلسه گفت: ما به مردم و جامعه مسلمان قول دادیم اگر در سایه اسلام زندگی کنید، از بعد مادی و معنوی و دنیایی و اخروی جامعه‌ای برخوردار خواهیم بود. از ابتدا ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی را در شهرداری تهران به عنوان یک هدف قرار دادیم و سعی کردیم در مسیر تحقق این مهم حرکت کنیم. 3 رکن اساسی شهروندان، شهر و مدیریت شهری در تعاملی مناسب و رویکردی اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار گرفته است  و در این مسیر گام‌های موثری برداشته شده است.
قالیباف ضمن ابراز خشنودی از اینکه مجموعه مدیریت شهری در 3 دوره شورای اسلامی شهر تهران از دوره دوم تا چهارم نمود تعامل، همکاری میان سه رکن اساسی شهرداری تهران بوده است، افزود: امروز فلسفه وجود شهرداری‌ها در کشور متحول شده است و نگاه مردم به شهرداری و مدیریت شهری تفاوت‌های بسیاری را شامل می‌شود. امروز شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی و در خدمت مردم بدل شده است که در تمام شئونات زندگی شهروندان تهرانی دخیل است و شیوه‌ای که در تهران اتفاق افتاده به دیگر کلانشهرها نیز اثرگذار بوده است. زخم کهنه‌ای که در نظام اداری کشور وجود دارد و آن سیستم متمرکز است، در دوره چهارم شورا نشان داده شد بستر برای مدیریت یکپارچه شهری فراهم شده است.  لذا از همه اعضای شورای اسلامی تهران در دوره چهارم می‌خواهم رسالت و وظیفه خود را در تحقق مدیریت شهری و کمک به اعضای شورای پنجم لحظه‌ای متوقف نکنند. در شهر مشکلات جدی و اساسی وجود دارد که درآمد پایدار و محیط زیست شامل آلودگی هوا، آب و خاک از مهم‌ترین آنها است و حل این معضلات در گروی تحقق مدیریت یکپارچه است. اگر نقصانی وجود داشت ما را ببخشند. از مقام معظم رهبری که نگاه ویژه‌ای به شهر تهران داشتند و همیشه به نفع مردم تصمیم گرفتند از جمله بوستان ولایت و بوستان یاس فاطمی که در اختیار مردم قرار گرفت، تشکر و قدردانی می‌کنم. از رهنمودها و حمایت‌های همیشگی مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم. از دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و شوراهای دوره دوم، سوم و چهارم از نمایندگان مجلس در دوره‌های هفتم تا دهم، نیروهای آتش‌نشانی، تشکل‌های مردمی، پیمانکاران، علما و مراجع و آیات عظام، استانداران و فرمانداران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم به صورت ویژه تشکر و قدردانی می‌کنم.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پایان صحبت‌های خود سند تحویل و تحول را تقدیم رییس شورای اسلامی شهر تهران کرد. بعد از اینکه قالیباف گزارش عملکرد ۱۲ ساله خود را به چمران تحویل داد. سیل تقدیر و تشکرها آغاز شد. شهرداری از شورا، شورا از شهرداری و شوراییان از یکدیگر به خاطر تلاش‌هایشان تقدیر کردند.با پایان یافتن تقدیرنامه‌ها موج سلفی‌گرفتن اعضای شورا و خبرنگاران چنان غوغایی به پا کرد که تاکنون در صحن شورا بی‌سابقه بود. حتی قالیباف دوربین یکی از عکاسان را گرفت و شروع به عکاسی کرد. پس از روبوسی‌های پایان‌ناپذیر اعضای شورا با معاونت‌های شهرداری، بودند نمایندگانی که مثل مسجدجامعی، حقانی، اقبال شاکری و طلایی از همه خبرنگاران حلالیت طلبیدند و حتی مسجدجامعی برای تلافی بی‌مهری اعضای شورا و شهرداری به خبرنگاران تقدیرنامه‌ خود را به یکی از خبرنگاران قدیمی شورا هدیه کرد.در میان سلفی‌گرفتن‌ها عباس جدیدی، نقش محوری و تعیین کننده‌ای داشت و حتی یک جا چمران در کنایه‌ای به عباس جدیدی، خطاب به عکاسان گفت «تا می‌توانید عکس بگیرید.»  و این گونه پرونده شورای چهارم برای همیشه بسته شد.