به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۱۳۵۵۵۰
صادق زیباکلام خطاب به حسين شریعتمداری:

به كجا رسيده‌ايم كه آرزو و آرمانمان شده است «كره شمالي»!

گروه سياسي: صادق زیباکلام در یادداشتی خطاب به حسین شریعتمداری مدير روزنامه كيهان، در نقد يادداشت اخير وي نوشت: برای دوست‌داران انقلاب اسلامی چقدر دردناک است که امروز شاهد باشند که آن‌همه آرزو و آرمان که به انقلاب اسلامی داشتند امروز بعد از گذشت ۴۰سال به ناکجاآبادی سقوط کرده که الگو و آرمانش کره شمالی بشود! متن یادداشت اين استاد علوم سياسي در پی می‌آید:
به كجا رسيده‌ايم كه آرزو و آرمانمان شده است «كره شمالي»!
جناب آقای شریعتمداری! 
تقدیر و تقدیس شما از نظام‌های اقتدارگرا فقط به اعتبار آنکه آمریکاستیز هستند، حرف‌وحدیث تازه‌ای نیست. آنچه بیشتر مورد نظرم بود، کوبیدن درد و بلای رهبران کره شمالی بر سر آقای روحانی و ظریف و توصیه به آن‌هاست که از جسارت و ایستادگی کره‌ای‌ها در برابر واشنگتن درس بگیرند و لبخند، وادادگی و کرنش در برابر آمریکا را کنار بگذارند. ازجمله در سرمقاله ۲۴مرداد با عنوان «میل این ناقه کوی لیلی نیست!» مجدد همین معنا را تکرار کرده‌اید.

البته بت‌ها و قهرمانان آمریکاستیزتان یکی پس از دیگری در شرف ترک برداشتن هستند. از ونزوئلاي هوگو چاوز تا کوبای فیدل کاسترو، نیکاراگوئه، زیمباوه رابرت موگابه و…مطمئن باشید مردم کره شمالی نيز سرانجام این فرصت را روزی خواهند یافت تا نشان دهند نسبت به نظام حاکم بر کشورشان چه می‌اندیشند.
برای دوستداران انقلاب اسلامی چقدر دردناک است که امروز شاهد باشند که آن‌همه آرزو و آرمان که به انقلاب اسلامی داشتند امروز بعد از گذشت ۴۰سال به ناکجاآبادی سقوط کرده که الگو و آرمانش کره شمالی بشود! امروز بعد از ۴۰سال رسیده‌ایم به‌جایی که بايد یک رژیم مریض، متوهم، بسته، معیوب، عقب‌مانده، سرکوبگر که اگر کمک‌های غذایی ژاپن، کره جنوبی، روسیه، چین، ژاپن و اتحادیه اروپا نباشد، دچار قحطی می‌شد و چهارچشمی مردمش را می‌پاید که مبادا کسی به رادیو کره جنوبی گوش دهد و در یک‌کلام یک زندان بزرگی به‌ نام کره شمالی، الگو و مرادمان بشود.

رهبرانی که بعد از پرتاب موشک همچون پسربچه‌های خردسال که با به ‌راه افتادن اسباب‌بازی‌شان یا زدن هواپیمای دشمن در بازی کامپیوتری به هیجان می‌آیند، کف می‌زنند و به‌ شادمانی می‌پردازند، باید الگوی دولتمردانمان بشوند. با توجه به اینکه کره شمالی یک الگوی درمانده و عقب‌مانده‌تر از اتحاد جماهیر شوروی سابق است، پس چرا ديگر بايد افتخار کنیم که نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف باعث تغییر آن نظام شد؟

موفقیت کره شمالی در تولید سلاح هسته ای و موشک‌های دوربرد (که ازنظر جنابعالی این‌قدر مهم است) از جنس همان موفقیت‌های شوروی سابق است. هم کره شمالی و هم شوروی سابق در زمینهٔ تولید تسلیحات هسته‌ای، موشک‌های دوربرد و پرتاب ماهواره به فضا، پیشرفت‌های مشعشعی داشته‌اند؛ اما یک دوچرخه یا اطو که بتواند در بازارهای جهانی رقابت كند را توان نداشتند و ندارند كه تولید کنند. پیشرفت در زمینهٔ ساخت بمب و موشک برای کشوری که یکی از پایین‌ترین سرانه‌های بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش را دارد، به نظر شما غرورانگیز و پرافتخار است؟

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۲:۰۰
آقای شریعتمداری هم از جنس رهبر کره شمالی است و اگر قدرت داشته باشد همان کارهایی که رئیس زندان کره شمالی برای زندانیانش انجام می دهد را انجام می دهد (355207)
برجام دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ ۰۸:۳۰
فقط کافیه سه ماه دیگه طاقت بیاریم و از برجام خارج نشیم .
ترامپ تا سه ماه دیگه رفتنیه و کسایی که بعدش میان برجام پرست خواهند بود
فقط سه ماه دیگه (355231)
۱۳۹۶/۰۶/۰۳ ۰۱:۲۹
من مخالف آقای ظریف نیستم و برای ایشون احترام قائلم ولی این حرف شما خیلی مسخره است یعنی ما آنقدر ذلیل هستیم که چشممان به دست رهبران آمریکا باشه .واقعا این نظر شما برای یک ایرانی فاجعه است (355237)
ii
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۲:۲۰
درود بر استاد زیباکلام.50 تا مدیر با تفکرات شما نیازمنده این مملکت (355208)
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۲:۵۸
جانا سخن از زبان ما میگویی! (355211)
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۳:۴۳
حاج حسین است دیگه دکترجان به دل نگیر بیشتر از این انتظاری ازش نیست. (355214)
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۳:۵۴
حسین آقا فقط حرف میزند بعد هم فکر نمی کند! از گذشته هم مثال نمی زنم مقایسه حال دوکره درکره جنوبی اقتصاد رفاه مردم احترام د رسطح جهان ورزش علمی و و....را مقایسه کنید با کره شمالی (355215)
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۴:۲۰
درود... حقیقت همین است... (355216)
محمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۴:۲۱
براستی هم چنین است ای دکتر زیا سخن!! (355217)
سرخو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۵:۵۲
آفرین بر این جواب پخته که به تفکرات واپسگرا و منحط داده شد. (355220)
۱۳۹۶/۰۶/۰۳ ۰۱:۳۱
الگو گیری از کره شمالی به همون اندازه بده که اعتماد به آمریکا هم بده .در ضمن جوابشان پر از اشکاله (355238)
۱۳۹۶/۰۶/۰۱ ۱۹:۴۲
آقای پروفسور همه چیز دان ! شما ها باین توافق برجام مارو به اینجا کشاندید ، وگرنه ما با سرعت یازده برابر سرعت علمی جهان در حرکت بودیم ! مشکلات هرچی بود قابل حل بود ولی وقتی درجا بزنی هیچی بدست نمیاری(البته اگه بهار شهامت پخش این جورنظرها رو داشته باشه!) (355224)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ ۰۸:۰۷
امثال شریعتمداری مسبب تحریم وعقب ماندگی وفقروتبعیض درجامعه هستند تندروی بیفکر (355228)
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ ۰۸:۱۱
سفسطه مي كنه اين آقاي زيبا كلام
اين جمله كه ميگن در مثل مناقشه نيست مربوط به همين ميشه ديگه.
راجع به قانون تحريم سه كشور ايران روسيه و كره شمالي توسط آمريكا دولتمردان هر سه كشور عكس العمل نشون دادند و حاج حسين فقط يه مقايسه بين اين ري اكشن ها انجام داده. حالا اين دليل ميشه كه بگيم ايشون طرفدار نوع حكومت داري كره شمالي شده.
يه كمي انصاف هم خوب چيزيه (355229)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ ۱۱:۱۶
دکتر جان؛ ..........این کاسب فتنه را ملت، جواب محکمی در همه انتخابات داده و خواهند داد!! (355232)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ ۱۳:۱۲
حالا که این دوستان کعبه امالشون کره شمالیه بهتر نیست ایشون رو به همراه دوستان عزیزشون مثل آقایی که نسخه اشکنه قبلا" واسه مردم میپیچوندن بفرستیمشون همونجا لذتش رو ببرن و یکم هم دوستان کره شمالی از برکت وجودشان مستفیض شوند (355233)