به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۱۳۵۹۹۷

وصیت عجیب نویسنده مشهور اجرا شد

گروه فرهنگی:«تری پرچت» نویسنده مجموعه رمان‌ «جهان صفحه» پیش از مرگش وصیت کرده بود با غلتک از روی هارد رایانه‌اش رد شوند و رمان‌های چاپ‌نشده‌اش را از بین ببرند.
وصیت عجیب نویسنده مشهور اجرا شد

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: آثار ناتمام و چاپ‌نشده «تری پرچت» رمان‌نویس علمی ـ تخیلی که سال ۲۰۱۵ از دنیا رفت، براساس وصیت او توسط یک غلتک برای همیشه از بین رفت.مراسم رد شدن غلتکی از کمپانی «جان فولر» که «ارباب جریکو» نام داشت، از روی هارد کامپیوتر «پرچت»، پیش از شروع نمایشگاهی با محوریت آثار و زندگی این نویسنده سرشناس برگزار شد.«پرچت» که مجموعه رمان‌های «جهان صفحه» مشهورترین اثر او محسوب می‌شود، مارس ۲۰۱۵ در سن ۶۶ سالگی و پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری آلزایمر فوت کرد. او که سال ۲۰۰۹ نشان شوالیه را از سوی ملکه الیزابت انگلستان دریافت کرده بود، در سال‌های پایانی عمرش توانایی‌های خود را به تدریج از دست داد اما با روحیه‌ای بسیار بالا و با کمک گرفتن از فناوری‌های روز، به کار خلق آثار ادبی ادامه می‌داد و از حضور در اجتماعات عمومی خودداری نمی‌کرد.

پس از مرگ پرچت، «نیل گیمن» دوست او که خود از معروف‌ترین نویسندگان آثار علمی ـ تخیلی است، اعلام کرد «پرچت» وصیت کرده هارد رایانه‌اش که حاوی تمام آثار ناتمام اوست، وسط یک جاده قرار گیرد و یک غلتک از روی آن رد شود و همه را نابود کند.با این حال، ‌چنین صحنه‌ای که رگه‌هایی از شوخ‌طبعی همیشگی نویسنده فقید را به همراه داشت، چندان به مذاق هوادارانش خوش نیامد و آن‌ها با لحنی غم‌انگیز به این خبر و ویدیوی منتشرشده از اجرای وصیت «پرچت» واکنش نشان دادند.

آن‌چه از هارد کامپیوتر این نویسنده انگلیسی باقی مانده، در نمایشگاه «تری پرچت: جهان او» که در موزه سالزبری برگزار می‌شود، به نمایش درمی‌آید. این نمایشگاه از ۱۶ سپتامبر آغاز به کار می‌کند و تا ۱۳ ژانویه ادامه خواهد داشت.«پرچت» در سال‌های پایانی عمرش هم با همراهی دیگران به نگارش کتاب ادامه می‌داد. پس از مرگ این رمان‌نویس، دو کتاب جدید از او روانه بازار شد که یکی از آن‌ها «تاج چوپان» ـ آخرین و چهل و یکمین جلد از مجموعه «جهان صفحه» ـ بود.کتاب‌های «پرچت» بیش از ۷۵ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. او پس از انتشار اولین رمان «دنیای دیسکی» به یکی از محبوب‌ترین نویسندگان انگلستان تبدیل شد. این رمان که «رنگ جادو» نام داشت، در سال ۱۹۸۳ به چاپ رسید. چهلمین رمان از همین مجموعه هم با عنوان «پرورش بخار» منتشر شد.«تری پرچت» در کتاب‌های «جهان صفحه» جهانی را توصیف می‌کند که به شکل یک دیسک در فضا قرار دارد. جهان صفحه پشت چهار فیل قرار دارد که روی یک لاک‌پشت عظیم‌الجثه ایستاده‌اند. هر یک از این کتاب‌ها به زبانی طعنه‌آمیز به مسائل سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی مختلف اشاره کرده است.