به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۱۳۶۰۱۶

مسعود بارزانی: کرکوک را پس نمی‏‎دهیم

گروه بین‌الملل: رئیس منطقه کردستان عراق هشدار داد که با هر کسی بخواهد کرکوک را از کردستان بگیرد، مقابله خواهد شد.
«مسعود بارزانی» در گفت‌وگو با «اسکای پرس» اعلام کرد که منطقه کردستان حاضر است بعد از برگزاری همه‌‌پرسی استقلال، با دولت عراق در مورد تعیین مرزها از جمله کرکوک مذاکره کند. وی با بیان اینکه اربیل از استان کرکوک صرف نظر نخواهد کرد، مدعی شد که کرکوک متعلق به منطقه کردستان است و مسئولان کُرد آماده‌ هستند این استان را نمونه‌ای برای همزیستی قرار دهند.

مسعود بارزانی هشدار داد: «هر قدرتی که با توسل به زور به فکر گرفتن کرکوک باشد مردم کردستان با آن مقابله خواهند کرد و ما تا آخرین نفر از آن دفاع خواهیم کرد». به دنبال عقب نشینی نیروهای عراقی از استان کرکوک در سال 2003 همزمان با جنگ آمریکا علیه عراق، نیروهای پیشمرگه وارد این استان شده و آن را اشغال کردند. رئیس منطقه کردستان عراق در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که «کرکوک تنها شهر کردها نیست بلکه شهر کردها، ترکمن‌ها، عرب‌ها و مسیحی‌هاست و باید با یکدیگر تفاهم داشته باشند». این ادعای بارزانی در حالی مطرح می‌شود که ساکنان ترکمن و عرب شهر کرکوک بارها اعلام کرده‌اند که شخصیت‌ها و افراد آن توسط گروه‌های مسلح کردی ربوده شده و به قتل رسیده‌اند.

مسعود بارزانی همچنین گفته است که داعش قصد داشته است بارها وی را به هنگام حضور در مناطق درگیر نیروهای پیشمرگه با آن، ترور کند. بارزانی گفت: منطقه کردستان عراق از احتمال اینکه مرزها به روی آن بسته شود و روابط با کشورهای منطقه قطع شود، احتیاط کرده است. وی افزود: هر طرف در تصمیم‌گیری‌های خود آزاد است و اگر همسایه‌های ما دست به اقدامی مشابه بزنند، خسارت این اقدامات آن‌ها تنها متوجه منطقه کردستان نخواهد بود.

احزاب سیاسی کرد عراق 26 ماه مارس با برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق در 25 سپتامبر (سوم مهر) موافقت کردند. دولت عراق بارها به صراحت اعلام کرده است که برگزاری این همه پرسی مخالف قانون اساسی این کشور بوده و شرایط در عراق را بحرانی خواهد کرد. کردها قصد دارند همه پرسی استقلال را در خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، از جمله کرکوک، خانقین و سنجار برگزار کنند. با این حال، عرب‌ها و ترکمن‌ها ساکن این مناطق با این تصمیم مخالفت کرده‌ و اعلام داشته‌اند که همه پرسی را تحریم خواهند کرد.