به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۳۶۰۴۴
علی‌رغم فروش اینترنتی بلیط استادیوم آزادی و با وجود درخواست فوتبالیست‌های زن

زنان را «صمیمانه» راه نمی‌دهند

 روزنامه بهار: مدت هاست زنان از منع حضورشان در ورزشگاه‌های ورزشی نا راضی‌اند و جیغ بنفششان بلند است اما این مشکل همیشه بنیادی‌تر از آن بوده که بتواند با تبصره و قانون حل شود. اما آن طور که معلوم است این بار مطالبه گران حضور زن در ورزشگاه، راه دیگری را برای بیان اعتراض و ابراز هم‌دردی خود پیدا کرده اند. چند وقتی است طیفی از اقشار جامعه در فضای مجازی به هشتگ‌های # 14 شهریور استادیوم 100 هزار دختری روی آورده‌اند و خواستار عدم حضور مردان در روز 14 شهریور در ورزشگاه آزادی هستند با این دید که در جشن صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی به جای مردان زنان در ورزشگاه حضور داشته باشند تا بلکه بعد از قریب 4 دهه بتوانند رنگ و روی ورزشگاه آزادی را ببینند. چیزی که آرزوی خیلی از زنان و دختران کشور است.
***
# استادیوم صد هزار دختری
از چندی پیش شروع شد، در فضای مجازی، جمع گسترده‌ای از مردان ایران، با انتشار عکسی با این نوشته: «14 شهریوراستادیوم صد هزار دختری» مدعی شدند که این‌بار آنها در خانه به تماشای مسابقه می‌نشینند تا بستر حضور زنان در استادیوم مهیا شود. به نظر اگر این شرایط ایجاد شود دیگر زنان می‌توانند در استادیوم برروی صندلی‌ها بنشینند و تماشاگر بازی تیم ملی فوتبالشان باشند، اتفاقی که در کشورهای دیگر جهان اصلا دغدغه نیست. زنان ایران تاکنون نتوانسته‌اند در استادیوم‌های ورزشی که مردان بازیگر زمینش هستند حضور یابند زیرا مسئولان مدعی هستند با این دستور وقانون حرمت آنها را نگه می‌دارند و با همین دلیل درهای استادیوم‌های ورزشی برای زنان به عنوان تماشاگر بسته مانده است. طبق این ایده ، آقایان بیان کرده اند، این بار دراستادیوم  حضور پیدا نمی‌کنند و اصلا اسم کمپین را «کمپین استادیوم صدهزار نفر دختری» گذاشته اند. پس دیگر مردی در استادیوم وجود ندارد که بخواهد حرکت رکیکی انجام دهد یا الفاط ناشایستی به کار برده شود. در شرایطی که بیرون از مرز کشور، به خاطر همین عدم حضور زنان در استادیوم‌ها، بارها و بارها تبلیغات منفی صورت گرفته است به نظر می‌رسد اجرای این ایده می‌تواند  در روزی که یک بازی بین المللی انجام می‌گیرد، اتفاقی خوب  برای رسانه‌ای شدن باشد.

  حال 14 شهریورماه روز بازی ایران – سوریه است. بازی که ایران در هر حال از آن به عنوان صعود کننده به جام جهانی خواهد رفت و در پایان 90 دقیقه جشن صعود برپا می‌شود. این پیشنهاد مردان اگر مردانه انجام شود و بر سر حرف خود بمانند به گفته حبیب‌الله شیرازی رئیس هیأت فوتبال استان تهران می‌تواند قدم اول برای حضور زنان در استادیوم آزادی باشد.

درخواست فوتبالیست‌های زن:14 شهریور برای ما!
پس از جریانی که از سوی تماشاگران دختر فوتبال به راه افتاد حالا نوبت به فوتبالیست‌های زن رسید که پیگیر این ماجراباشند.  مریم ایراندوست، مربی تیم ملی فوتبال زنان چندی پیش در صفحه خود در اینستاگرام از رئیس‌جمهور درخواست کرد که خانواده‌ها بتوانند در بازی ایران-سوریه وارد استادیوم و در افتخارآفرینی تیم ملی سهیم شوند. در بخشی از متن نوشته شده توسط او آمده است: «همه می‌دانیم 14 شهریور 96 تهران میزبان پرشکوه برای جشن صعود است. کاش، ما جمعیت همراه بتوانیم دوشادوش مردانمان در این آوردگاه ملی، همچون انتخابات در شادی هم سهیم باشیم. کاش مجبور نباشیم برای ورود به استادیوم و تماشای فوتبال ملی یک سال دیگر صبر کنیم. من می‌خواهم راه ملی را از تهران آغاز کنم. وگرنه روسیه که همین نزدیکیست.»  الهام فرهمند، بازیکن ملی‌پوش فوتبال کشور هم پس از آن درخواست مربی‌اش را به شکلی دیگر تکرار کرد. او هم در صفحه اینستاگرام‌اش خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «دختران و زنان ایرانی در تمام لحظات کنار مردان و پا به پای آن‌ها برای سربلندی و عزت سرزمین عزیزمان ایران تلاش بسیار کردند و جنگیدند. اما هزار افسوس که بستری پیش از این نبوده تا در لحظه به ثمر نشستن تلاششان نیز در کنار خانواده و مردان خود نظاره‌گر شکوه و عظمت و سربلندی این مرز و بوم باشند. ما دختران و زنان ایران‌زمین امیدواریم که در دولت تدبیر و امید این بستر فراهم شود تا در 14 شهریور 96، یک روز به یادماندنی را در تاریخ ایران اسلامی به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و ورود دوباره بانوان به ورزشگاه آزادی جشن بگیریم. ‌ای کاش که آن روز این شادی و حس غرور محدود به نیمی از ایران نباشد و مردان و زنان ایرانی با حقوق برابر در این شادی سهیم باشند.»

درخواست‌های مربی و بازیکن تیم ملی در شرایطی است که وزیر ورزش و جوانان کشور در روزهای گذشته ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در گرو همکاری همه دستگاه‌ها دانسته بود. مسعود سلطانی‌فر در گفت‌وگویی که با روزنامه قانون داشت درباره پیشنهاد حضور خانواده‌ها در بازی ایران و سوریه گفته بود: «یک نفر پیشنهادی داده که البته چندان جدی نیست. براى حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نیازمند همکارى همه دستگاه‌هاى مسئول و حمایت مراجع فرهنگى و دینى هستیم و این کار باید در فضایى دور از جنجال اتفاق بیفتد.» البته او در جای دیگری از این گفت‌وگو به صورت تلویحی از تلاش مجموعه مدیران ورزش کشور برای باز شدن راه حضور در استادیوم برای زنان خبر داده و گفته: به هر حال عوامل و دستگاه‌های مختلفی در این قضیه دست اندرکار هستند که باید همگرایی و تعامل بین همه آن‌ها به وجود بیاید و همه به این باور برسند که حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نه تنها از لحاظ فرهنگی و اجتماعی مشکل‌ساز نیست بلکه می‌تواند جلوی بروز برخی از مشکلات و ناهنجاری‌های فرهنگی را بگیرد. امیدواریم بتوانیم در ماه‌های آینده و جلساتی که در شورای اجتماعی کشور و دیگر تشکل‌ها می‌گذاریم، کار توجیهی انجام دهیم و همه را به این باور برسانیم که این هماهنگی ایجاد شود و اول در رشته‌های سالنی و بعد در سایر رشته‌ها بتوانیم زمینه حضور مناسب و سازنده خانواده‌ها را فراهم کنیم.

افزایش درخواست‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه
همه رسانه‌های اصلاح طلب وبرخی فعالان مدنی در آستانه مسابقه فوتبال دو تیم ایران و سوریه خواستار افزایش درخواست‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای این مسابقه هستند.  «جام‌جم آنلاین» روز سوم مرداد گزارشی مبنی بر این که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها جدی‌تر از هر زمانی دنبال می‌شود، نوشته بود در این گزارش آمده است که موانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها یکی پس از دیگری برداشته می‌شودو بسیاری خواهان این هستند که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از مسابقه فوتبال ایران و سوریه شروع شود.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» نیز در شماره سوم مرداد ماه خود گزارشی از افزایش درخواست‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی منتشر کرده است. در این گزارش آمده  زنان نزدیک به چهار دهه است که حسرت رفتن به استادیوم‌های فوتبال را دارند و نزدیک به سه دهه است که به‌دنبال راهی برای رفع این ممنوعیت هستند. آخرین‌بار و اولین‌باری که بعد از پیروزی انقلاب چند نفر از زنان توانستند در استادیوم آزادی و از روی سکوها بازی فوتبال ببینند، در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۶ و در بازی ایران و بحرین بود. این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده پس از آن روز بود که وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها «بدتر» شد و «ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها از فوتبال به رشته‌های دیگر هم سرایت کرد. «وقایع اتفاقیه» در بخش دیگری از گزارش خود به افزایش درخواست‌ها از حسن روحانی برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی خبر داده و نوشته «گفته می‌شود روزهای آینده بعضی از بازیکنان تیم ملی هم این خواسته آن‌ها را در صفحات اینستاگرامشان مطرح و از حضور زنان در استادیوم‌ها حمایت می‌کنند.» روزنامه «تماشاگران امروز» چهارم مرداد خود خبر این کارزار را پوشش داده و نوشته فوتبالیست‌های زن خواستار حضور زنان در ورزشگاه آزادی هستند. گروهی از مدافعان حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «ایران_سوریه_نوبت_زنان» به این کمپین پیوسته‌اند. و تصور می‌شود تا 14 شهریور درخواست‌های حضور زنان روز به روز بیش‌تر شود.

عذرخواهی صمیمانه
روز گذشته خبرهایی مبنی بر این‌که «بانوان حق حضور در «آزادی» را ندارند» منتشر شد. در این خبر‌ها آمده بود که علی‌رغم امکان خرید بلیت توسط بانوان در سایت بلیت فروشی اینترنتی برای تماشای دیدار ایران و سوریه، فدراسیون فوتبال اعلام کرد که بانوان نمی‌توانند در ورزشگاه آزادی حضور یابند. بعد از اعلام فدراسیون فوتبال مبنی بر تهیه بلیت دیدار ایران و  سوریه از سایت بلیت فروشی اینترنتی، برخی از بانوان در دقایق اولیه توانستند از این سایت بلیت تهیه کنند و پس از آن این شائبه به وجود آمد که تماشای دیدار ایران و سوریه برای بانوان هم مجاز است. با انتشار تصاویر بلیت خریداری شده توسط بانوان، فدراسیون فوتبال به نقل از رییس حراست این فدراسیون تاکید کرد که بانوان حق حضور در ورزشگاه آزادی را ندارند. محمد حسین حمیسی درباره شایعات منتشرشده پیرامون بلیط فروشی دیدار ایران و سوریه اظهار کرد: چنین بحثی صحت ندارد. هیچ برنامه‌ای برای حضور بانوان در مسابقه ایران و سوریه وجود ندارد و شایعات منتشرشده در این باره را قویا تکذیب می‌کنیم. تاکید می‌کنم روند بلیط فروشی کمافی السابق انجام می‌گیرد و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است. لذا کلیه شایعات در این باره به دور از واقعیت است.   طباطبایی، مدیر عامل مجموعه ورزشگاه آزادی نیز در این باره گفته بود: شخصا از موضوع امکان حضور در ورزشگاه آزادی اطلاعی ندارم. چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است و به نظر نمی‌آید که چنین امکانی در مدت زمان باقی مانده تا بازی ایران و سوریه فراهم شود. لازم به ذکر است فدراسیون فوتبال دلیل بروز چنین اشتباهی را اعلام نکرده و درباره چگونگی بازگرداندن هزینه پرداخت شده توسط بانوانی که بلیت خریداری کرده‌اند نیز توضیحی نداده است. پس از آن نیز  سامانه بلیت فروشی توضیحاتی درباره این اختلال به وجود آمده داد و گفت: به علت اختلال به وجود آمده در  سایت، خرید بلیت دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه برای بانوان هم فعال شده بود. گفتنی است پس از این رخ داد امکان خرید بلیط برای زنان مسدود شد.