به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۱۳۶۰۶۷

​ده شانس اول نمایندگی ایران در اسکار

گروه فرهنگ و هنر: ۱۰ فیلم که از مهر ماه سال گذشته در ایران اکران شده‌اند بیشترین شانس را برای حضور در اسکار امسال دارند.
​ده شانس اول نمایندگی ایران در اسکار
نودامین جایزه سالانه اسکار امسال در روز یکشنبه 4 مارس برابر با 13 اسفند ماه در سینما دالبی لس آنجلس برگزار خواهد شد و اسامی فیلم‌های نامزد جایزه نیز در روز 23 ژانویه برابر با 3 بهمن ماه اعلام می‌شوند. از همین رو از شهریور ماه تب و تاب معرفی فیلم‌ها به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) بالا می‌گیرد. سال گذشته «فروشنده» اصغر فرهادی که در نهایت برنده اسکار نیز شد خیال بسیاری از علاقه‌مندان سینما و دستندرکاران این حوزه را از بابت حضوری شایسته در این مراسم راحت کرده بود اما امسال هنوز اثری که در حد و اندازه حضور در اسکار باشد به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد انتخاب‌ها برای معرفی فیلم از ایران نیز دچار سختی‌های خاص خودش شود. همانند هر جشنواره رسمی دیگر قواعد و ضوابط تعریف شده‌ای وجود دارد که فیلم‌های شرکت‌کننده باید از آنها پیروی کنند. از میان فیلم‌هایی که از 10 مهر 1395 تا به حال اکران شده‌اند 10 فیلم به نظر شانس بیشتری برای معرفی و حضور در اسکار 2017 دارند که در ادامه به معرفی هر یک از آنها پرداختیم و سابقه حضور آنها در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی و داخلی را نیز بررسی کردیم.

«نفس» / نرگس آبیار
فیلم «نفس» سال نیمه دوم سال 95 در سینماها اکران شد و علاوه بر نمایش گسترده در ایران حضور قابل توجهی در عرصه جهانی نیز داشت.  فیلم نرگس آبیار در جشنواره شب‌های سیاه تالین شرکت و جایزه بهترین کارگردانی را نیز دریافت کرد. همچنین دیگر حضورهای بین‌المللی این فیلم نرگس آبیار نیز به شرح زیر است: پذیرفته شده در هفدهمین جشنواره فیلم های آسیایی رم، ایتالیا، پذیرفته شده در سی و نهمین جشنواره فیلم میل ولی، آمریکا، پذیرفته شده در هفتمین جشنواره فیلم دیدار، دوشنبه، تاجیکستان، پذیرفته شده در چهلمین جشنواره فیلم سائوپولو، برزیل، پذیرفته شده در به ششمین جشنواره فیلم های ایرانی در استرالیا، پذیرفته شده در هفتمین جشنواره فیلم های ایرانی لندن، انگلستان، پذیرفته شده در جشنواره فیلم لیستاپاد مینسک، بلاروس. (در این جشنواره‌ها به علت الزام نمایش اول بین المللی با این دعوت مخالفت شد.)

همچنین حضور در بخش مسابقه بیستمین جشنواره فیلم شب های سیاه تالین، استونی و دریافت جایزه بهترین کارگردانی به همراه 5 هزار یورو جایزه نقدی، حضور در سومین جشنواره فیلم آسیا-پاسیفیک بریسبان، استرالیا، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کودک در دهمین دوره جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک، استرالیا، حضور در پانزدهمین جشنواره فیلم پونا، هند، حضور در هشتمین جشنواره فیلم منار صوفیه، بلغارستان،.ارائه به بیست و چهارمین جشنواره فیلم های ایرانی هیوستون، آمریکا، (فیلم در جشنواره پذیرفته شده و در تماس های بعدی به علت کوچک شدن جشنواره دعوت پس گرفته شد.) حضور در جشنواره فیلم های ایرانی ادینبورگ، اسکاتلند، حضور در بیست و هفتمین جشنواره فیلم های ایرانی شیکاگو، آمریکا، پذیرفته شده در اولین جشنواره فیلم کراچی، پاکستان، (جشنواره به علت مشکلات امنیتی پاکستان به تعویق افتاد.) نمایش در دانشگاه پلی تکنیک میلان، ایتالیا، نمایش در سینما ماسیمو تورین، ایتالیا، حضور در دوازدهمین جشنواره فیلم زنان ونکوور، کانادا، دریافت جایزه بهترین کارگردانی، حضور در اولین جشنواره فیلم های ایرانی ویسکانسین، آمریکا، نمایش در اینیس هال تورنتو، کانادا، حضور در بیست و هشتمین جشنواره فیلم های ایرانی دانشگاه یو سی ال ای، آمریکا،.حضور در چهارمین جشنواره فیلم های ایرانی کلن، آلمان، ارائه به هفته فیلم سینماگران زن ایرانی در برلین، آلمان، (فیلم ابتدا پذیرفته و سپس دعوت پس گرفته شد.)

حضور در سومین جشنواره فیلم های ایرانی زوریخ، سوییس، دریافت جایزه بهترین فیلم تماشاگران، نمایش در سینما دو پارک مونترال، کانادا، حضور در برنامه نمایش فیلم های ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، اورنج کانتی، آمریکا، حضور در ششمین جشنواره فیلم های پارسی استرالیا، حضور در جشنواره فیلم عرب و اسلامی توبینگن، آلمان، حضور در بیست و چهارمین جشنواره فیلم زنان موج می سازند، تایوان، حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم سائوپولو، برزیل، و نمایش در چندین دانشگاه و همایش بین المللی چون دانشگاه مادرید و میلان و بلگراد و ...«نفس» به رقم 1,455,520,000 تومان دست پیدا کرد.

  «وارونگی» / بهنام بهزادی
«وارونگی» محصول سال 94 است، این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر جضور داشته و در بخش نوعی نگاه دوره شصت و نهم فستیوال کن نیز پذیرفته شده بود. «وارونگی» همچنین جایزه بهترین فیلم در جشنواره مدفیلم رم را نیز دریافت کرد و موفق به کسب دو جایزه در جشنواره جیپور هم شد. فیلم بهنام بهزادی در کشورهای فرانسه، سوییس و سوئد نیز اکران عمومی شد و در ایران نیز 806,439,000 تومان فروش داشت.

«ماجرای نیمروز» / محمدحسین مهدویان
«ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان محصول سال 95 سینمای ایران است. این فلیم که به ترورهای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۱۳۶۰ و اتفاقات بعد از عزل ابوالحسن بنی صدر می‌پردازد، از اواخر اسفند ماه سال گذشته در سینماها اکران شد و به فروش ۴٬۳۲۳٬۱۵۴٬۰۰۰ تومان دست پیدا کرد. «ماجرای نیمروز» در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین بهزاد جعفری طادی برای این فیلم  برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس نیز شد. این فیلم همچنین با آرای مردمی، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به این فیلم تعلق گرفت.

این فیلم در جشن سینمایی، تلویزیونی حافظ نیز جایزه بهترین کارگردانی برای محمد حسین مهدویان، بهترین تدوین برای سجاد پهلوان زاده و بهترین بازیگر مرد را جواد عزتی به همراه داشت. در جشن منقدان و نویسندگان سینمایی نیز این فیلم جایزه بهترین چهره پردازی، دیپلم افتخار بهترین تدوین، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. فیلم مهدویان اما با وجود جایزه‌هایی که در داخل کشور گرفته است تا کنون در هیچ جشنواره خارجی حضور نداشته و جایزه‌ای هم کسب نکرده است.

 «یک روز بخصوص» / همایون اسعدیان
این فیلم سینمایی به کارگردانی همایون اسعدیان که در سال 94 ساخته و یک سال بعد نیز اکران شد تا کنون در جشنواره‌های خارجی شرکت نداشته و در ایران نیز موفق به دریافت جایزه‌ای نشده است. «یک روز بخصوص» که از اواخر اسفند سال گذشته اکران شد به فروش ۱٬۱۹۵٬۰۷۲٬۰۰۰تومان دست پیدا کرد.

«والدراما» / عباس امینی
«والدراما» به کارگردانی عباس امینی از اوائل امسال به روی پرده رفت. اولین نمایش جهانی این فیلم در بخش کودک جشنواره فیلم برلین بود و پس از آن نیز در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرد. «والدراما» برنده بهترین فیلم جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ ۲۰۱۷ شد. شسصت و ششمین جشنواره فیلم برلین نسل نو۲۰۱۶، جشنواره فیلم کلن آلمان۲۰۱۶،  جشنواره فیلم مونیخ آلمان۲۰۱۶، جشنواره فیلم رم ایتالیا ۲۰۱۶، جشنواره فیلم‌های ایرانی سیدنی ۲۰۱۶، جشنواره فیلم بمبئی هند ۲۰۱۶، جشنواره فیلم ویسبادن آلمان ۲۰۱۶، جشنواره فیلم داکا بنگلادش ۲۰۱۷، جشنواره فیلم پونا هند ۲۰۱۷ از دیگر حضورهای جهانی این فیلم است.

«برادرم خسرو» / احسان بیگلری
«برادرم خسرو» که در سال 94 ساخته و دو سال بعد یعنی از اردیبهشت ماه امسال اکران عمومی شد در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.  این فیلم که در بازار شصت و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت به فروش 2,020,162,00 تومان دست پیدا کرد اما در هیچ یک از حضورهای بین‌المللی‌اش موفق به دریافت جایزه نشده است.

مادر قلب اتمی» /علی احمدزاده
فیلم علی احمدزاده بعد از 4 سال و با سانسورهای زیاد از خرداد ماه امسال اکران عمومی شد. اولین نمایش این فلیم در جشنواره فیلم برلین بود اما در جشنواره دیگری مورد توجه قرار نگرفت. این فیلم توانست به رقم فروش 1,305,434,000 تومان دست پیدا کند.

«زیر سقف دودی» / پوران درخشنده
اولین نمایش این فیلم پوران درخشنده در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود و توانست در شش بخش نامزد دریافت جایزه شود و مریلا زارعی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن و ایمان امیدواری به عنوان بهترین طراح گریم سیمرغ بلورین این دوره جشنواره را برای این فیلم دریافت کردند. « زیر سقف دودی» از اواسط خرداد ماه امسال نیز اکران عمومی شد. این فیلم همچنین در اولین نمایش بین المللی در بخش غیر رقابتی سینمای جهان در جشنواره مونترال به روی پرده می رود. «زیر سقف دودی» همچنین جایزه اول بخش سینمایی را در دومین جشنواره فیلم سلامت نیز دریافت کرد. ۲٬۷۱۸٬۵۹۱٬۰۰۰ تومان رقم فروش این فیلم بود.

«رگ خواب» / حمید نعمت الله

فیلم «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله اولین نمایشش را در جشنواره سال گذشته فیلم فجر پشت سر گذاشت و در همین جشنواره نیز موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین عکس شد. این فیلم در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز مورد توجه قرار گرفت و جایزه‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. «رگ خواب» تا کنون حضور جهانی نداشته است. این فیلم تا کنون 4,419,093,000 تومان فروخته است.

«سارا و آیدا» / مازیار میری
این ساخته مازیار میزی نیز که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش درآمد و از اواسط مرداد ماه امسال نیز فرصت اکران عمومی پیدا کرده است نا کنونه هیچ حضور بین‌المللی را تجربه نکرده است. فروش این فیلم تا کنون 1,612,430,000 تومان بوده است.
مرجع : خبرآنلاین