کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

​حسین زمان: دولت تکلیفِ هنرمندانِ ممنوع‌الکار را روشن کند

قابل قبول نیست که روحانی زورش نمی‌رسد

ایلنا , 14 شهريور 1396 ساعت 9:32

گروه فرهنگ و هنر: یکی از طولانی‌ترین ممنوع‌الکاری‌های حوزه موسیقی به حسین زمان (خواننده موسیقی پاپ) مربوط می‌شود که باوجود گذشت ۱۵ سال، هنوز از فعالیت رسمی‌اش در زمینه موسیقی جلوگیری می‌شود.


حسین زمان ضمن انتقاد از وضعیت نامشخص خود در حوزه موسیقی گفت: سابقه ممنوع‌الکار شدن من به 15 سال قبل بازمی‌گردد. ماجرا از اواخر دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی شروع شد و عوامل موثر در این ماجرا نیز در دولت اصلاحات نبود. از همان زمان جلوی فعالیت مرا گرفتند. این خواننده پاپ در ادامه افزود: بعد از ممنوع‌الکار شدنم این موضوع را در دولت‌های بعد نیز پیگیری کردم. در دوره 8 ساله دولت آقای احمدی‌نژاد من بارها به وزارت ارشاد رفتم؛ ولی هر بار به من گفتند ما نمی‌توانیم به شما مجوز بدهیم.

وی همچنین عنوان کرد: من پس از بارها پیگیری در دولت آقای احمدی‌نژاد بالاخره ناامید و خسته شدم و کار را رها کردم؛ تا اینکه دولت آقای روحانی سر کار آمد و من باز امیدوار به این شدم که می‌شود کاری کرد؛ به هر حال گفته بودند در این دولت هم تدبیر هست و هم امیدواری. از این رو چندین بار به وزارت ارشاد و دفتر موسیقی و معاونت امور هنری ارشاد مراجعه کردم که آنها همین پاسخ دوره احمدی‌نژاد را به من دادند.

حسین زمان درباره ادامه این روند گفت: من پیگیر این بودم که حداقل بدانم چه کسانی مانع فعالیت من شده‌اند اما متاسفانه جواب روشنی به من داده نشد. مراجعات من به وزارت ارشاد تا چند روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ادامه داشت. آخرین مرتبه، اواخر اردیبهشت ماه امسال بود که به ارشاد رفتم و آقایی حدود یک ساعت و نیم درباره موضوعات مختلف با من صحبت کرد و گفت به شما خبر می‌دهیم و از آن زمان تاکنون هیچ خبری نشده است. در این مدت با حراست وزارت ارشاد نیز تماس گرفتم و آنها به من گفتند که ما هم مانند شما از نتیجه ماجرا بی‌اطلاع هستیم.

وی افزود: من پیگیری‌هایم را انجام می‌دهم و مطالباتم از آقای روحانی و دولتش را بیان می‌کنم؛ چون برای من قابل قبول نیست دولت در این مورد خاص کاری نکند. حداقل انتظار من این است که وزارت ارشاد به طور شفاف و واضح اعلام کند ما می‌خواهیم به شما مجوز بدهیم و مشکلی هم از نظر ما وجود ندارد ولی فلان نهاد یا سازمان جلوی این کار را گرفته است.

این خواننده پاپ همچنین عنوان کرد: دلیل اصلی ممنوع‌الکار بودنم به طوری کلی مربوط به این است که من به عنوان یک هنرمند، وظیفه خودم می‌دانستم در برخی مسائل ازجمله موضوعات فرهنگی - اجتماعی از خودم موضع نشان بدهم. برخلاف بسیاری که ادعا می‌کنند هنر و سیاست از هم جدا هستند من این موضوع را قبول ندارم. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که همه چیز را سیاست تعیین می‌کند و من به عنوان یک هنرمند متعهد چاره‌ای ندارم جز اینکه با مردم کشورم و کسانی که اعتبار خودم را مدیون‌شان می‌دانم؛ مرتبط باشم. اما برخی می‌گویند شما به عنوان یک خواننده موسیقی پاپ فقط بخوان و کاری به این چیزها نداشته باش.

حسین زمان گفت: من در مقاطع مختلف موضعگیری داشته‌ام؛ مثلا در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی از ایشان حمایت می‌کردم و در میتینگ‌هایشان حاضر می‌شدم. این خواننده افزود: صداوسیما زمانی که آقای لاریجانی رئیس آنجا بود جلوی پخش آثار مرا گرفت و تا همین الان هم پخش کارهایم ممنوع‌ است. دلیل‌اش هم این بود که از عملکرد بد صداوسیما انتقاد می‌کردم. احتمالا عده‌ای در کشورمان وجود دارند که نقد را نمی‌توانند تحمل کنند؛ بخصوص اگر این نقد از جانب یک هنرمند باشد و من چوب این مسئله را دارم می‌خورم.

وی همچنین عنوان کرد: من هیچ وقت به هیچ یک از مسئولان توهین نکرده‌ام و کار خلاف قانون انجام نداده‌ام؛ ولی اگر کسی اشتباهی کرده است به عنوان یک منتقد او را نقد کرده‌ام. مثلا اگر صداوسیما در زمینه موسیقی کار اشتباهی انجام داده انتقاد کرده‌ام؛ من بارها به صداوسیما برای نشان ندادن ساز انتقاد کرده‌ام و گفته‌ام که این رویه اشتباهی است. خب دست‌اندرکاران صداوسیما هم از این موضوع ناراحت شده‌اند و گفته‌اند نباید شما در باره این مسائل صحبت کنید. من به عنوان یک شهروند حق انتقاد کردن دارم. حق دارم به بسیاری از ناهنجاری‌ها اعتراض کنم و هیچیک از این نقدها و اعتراض‌ها نیز خلاف قانون نیست. هیچ کس نمی‌تواند بگوید چرا گفتی فلان‌جا بی‌عدالتی اتفاق افتاده است. متاسفانه در کشور ما نقدپذیری کار بسیار سختی است. این موزیسین افزود: دلیلی که باعث شد من به آقای روحانی رای بدهم این بود که ایشان حرف‌های خوب و قشنگی زده است. امیدوارم حرف‌های آقای روحانی با عمل‌شان یکی باشد و برای ایشان و دولت نیز آروزی موفقیت می‌کنم.


کد مطلب: 136183

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136183/قابل-قبول-نیست-روحانی-زورش-نمی-رسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir