به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۳۶۲۱۸
حواشی جدید مجموعه «شهرزاد»

اختلاف جنجالی یا جنجال تبلیغاتی؟

روزنامه بهار: پروژه «شهرزاد» یکی از پروژه‌های پر جاذبه سال‌های اخیر است هم از لحاظ جذابیت‌های داستانی و هم به دلیل حضور چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون. یکی دیگر از مولفه‌های آن هم ساختار شکنی سازندگان آن و انتخاب موسیقی پاپ و مدرن برای روایت داستانی که در دل تاریخ رخ  می‌دهد و همین انتخاب موسیقیایی و صدای دلخسته و پرطرفداری چون محسن چاوشی به پیوند زدن این مجموعه با زندگی مخاطب امروزی بی تاثیر نبود. انتخابی که به نظر می‌رسید با شرایط تاریخی «شهرزاد» ندارد اما با ساختار روایی و مثلث عشقی که میان کاراکترهای اصلی در جریان بود، مطابقت بسیاری داشت. این انتخاب ظاهرا غلط اما در ادامه به یک امتیاز جدی این مجموعه و یکی از دلایل محبوبیت آن شد. در نیمه‌های فصل اول سینا سرلک هم به تیم آوازی این مجموعه اضافه شد و‌ترانه‌های تاثیرگذار دو صدایی تولید شد که آنها هم موفق بودند اما در ادامه تک قطعاتی از سینا سرلک روی قسمت هایی از فصل دوم قرار گرفت که شائبه جدایی محسن چاوشی از «شهرزاد» را در فضای مجازی قوت بخشید و این حاشیه‌ها رسانه‌ای شد. در این میان چاوشی و بعد سرلک هم  به این شایعات واکنش‌هایی نشان دادند؛ واکنش هایی که گاه این شایعه را رد و گاه تقویت می‌کرد. بحث جدایی چاوشی از «شهرزاد» و اختلاف بین او و سرلک، حاشیه جدید این مجموعه پرطرفدار و همیشه پر حاشیه است.
***
یک همکاری موفق اما اخیرا پرحاشیه
در ادامه حضور قطعی و موفق محسن چاوشی در مجموعه «شهرزاد» ، سینا سرلک که خواننده سبک سنتی بود هم در قطعه «مینا» به این مجموعه پیوست و با چاوشی همخوانی کرد. این همکاری اما در قطعه موفق و پر سر و صدای «کجایی؟ » به نقطه عطفی تبدیل شد؛ سرلک در پارت دوم این قطعه با چاوشی همخوانی کرد و این قطعه یکی از پرطرفدارترین قطعات این مجموعه شد. این قطعه با نام «شهرزاد» پیوند خورده است و جز اولین مطالبی است که از این مجموعه به خاطر می‌آید و در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها هم مورد استقبال قرار گرفت. این همکاری رفته رفته کامل‌تر شد و قطعات بعدی شهرزاد با همکاری مشترک چاوشی و سرلک ادامه پیدا کرد تا اینکه این همکاری و حضور سرلک به شائبه‌ای برای یک شایعه و حواشی جدیدی برای این مجموعه تبدیل شد.

جرقه حاشیه: جدایی محسن چاوشی از «شهرزاد»؟
گمانه‌زنی‌های زیادی با پخش قسمت هشتم «شهرزاد» و انتقال اسم محسن چاوشی از روی کاور سریال به پُشت آن شروع شد و بعد هم با پخش قسمت نُهم و تک خوانی سینا سرلک تقویت شد.
این گمانه‌زنی‌ها توسط عوامل اصلی «شهرزاد» تکذیب شد اما نگرانی هایی را برای مخاطبان «شهرزاد» به ویژه آنهایی که طرفدار چاوشی هم بودند، ایجاد کرد. این حاشیه با این سؤالات که چرا همزمان با انتقال اسم چاوشی از روی کاور، سینا سرلک تک خوانی داشت و چرا در تیتراژ پایانی قسمت نُهم یک‌ترانه قدیمی از فصل اول پخش شد؟ ، قوت گرفت و این تصور بالا گرفت که محسن چاوشی با سبک و سیاقی که از او سراغ می‌رود، از ادامه همکاری با این مجموعه امتناع کرده است. شخصیت خاص و غیر قابل پیش بینی او این تصور را برای مخاطبان ساخته است و با توجه به سوابق قبلی او مثل ماجرای همکاری اش با داریوش مهرجویی و پروژه «سنتوری 2» یا واکنش او نسبت به حواشی که درباره صدای کامپیوتری او توسط یکی از خوانندگان لوس انجلسی پدید آمد و امثال این نوع شخصیت او را در ذهن‌ها شکل داده است. او‌ترسی از منتقدین ندارد و در واکنش به این حواشی نهایت کاری که انجام می‌دهد چند کلیپ کوتاه اینستاگرامی است تا نشان دهد صدایش دستکاری ندارد. این واکنش این فکر که او برای دل خودش می‌خواند و در چارچوب‌های مورد علاقه خودش فعالیت می‌کند را قوت بخشید و عدم ادامه همکاری اش با «شهرزاد» به این سبک و سیاقش نسبت داده شد. او در واکنش به این شایعه‌ها مثل همیشه مصاحبه نمی‌کند و تنها در روی اینستاگرامش دو پست نگه می‌دارد و بقیه را حذف می‌کند. یکی از پست‌ها که مربوط به چند هفته قبل است با این مضمون که: «این بود زندگی؟ ».

توضیحی بر حاشیه: هیچ مشکلی بین سریال و چاوشی وجود ندارد
واکنش رسمی طرف سازندگان «شهرزاد» در رد یا تایید این شایعه اهمیت پیدا کرد و در ادامه این شایعات، تهیه کننده سریال «شهرزاد» درباره حاشیه‌ای که درباره قطعه سینا سرلک در قسمت نهم و بدون همراهی محسن چاوشی ایجاد شد، اظهار داشت که هیچ مشکلی بین سریال و چاوشی وجود ندارد. محسن چاوشی به همراه سینا سرلک قطعاتی را برای فصل دوم سریال «شهرزاد» خوانده است و در تاریخ۳۰ مرداد با توزیع قسمت نهم از فصل دوم که سینا سرلک قطعه‌ای را به طور مستقل خوانده بود این شائبه پیش آمد که چاوشی قرار است از این مجموعه خداحافظی کند به ویژه که از قسمت هشتم نام  چاوشی با یک تغییر به جای صفحه رویین کاور در پشت آن و در کنار دیگر عوامل دیده شد.  تهیه کننده سریال «شهرزاد» توضیح داد: این دو خواننده قطعات مستقلی دارند که به طور متناوب در سریال پخش می‌شود و حاشیه‌ای که ایجاد شده درست نیست چراکه محسن چاوشی هم اکنون هم در حال تولید قطعاتی برای قسمت‌های بعد است. امامی همچنین درباره درج نشدن نام چاوشی روی جلد کاور قسمت نهم سریال «شهرزاد» که برخی شائبه‌ها را ایجاد کرد، یادآور شد: طراحی استاندارد کاور این است که نام خواننده در پشت جلد درج شود و تنها در قسمت هایی که خواننده به طور مستقل کلیپ یا قطعه‌ای را خوانده است نام وی هم روی جلد اول آورده می‌شود تا به نوعی برای مخاطب اطلاع رسانی شود.

واکنش سینا سرلک:سکوتم را می‌شکنم
ادامه شایعات در رسانه‌ها منجر به واکنش تندتر سینا سرلک شد.  اودرباره حواشی اخیر گفت: اگرفضای منفی که توسط همین به ظاهر دوستان پیش آمده، ادامه پیدا کند، حرف هایی خواهم زد که آن وقت متوجه می‌شوند که اشکال اصلی کار از کجاست!سینا سرلک افزود: من همیشه از حاشیه به دور هستم چون اعتقاد دارم وقتی فردی توانایی و ظرفیت دارد، در نهایت کار و توانایی او دیده می‌شود. اگر ببینم افرادی حرمتها را حفظ نمی‌کنند، آن وقت من هم سکوتم را می‌شکنم و آن وقت همه متوجه خواهند شد که ماجرای اصلی از چه قرار است.

ادامه شایعه: انتشار شعری از سعدی توسط چاوشی
اما در مقابل اظهارات رسمی تهیه کننده و اظهار دوستی سرلک با محسن چاوشی، چاوشی بدون اشاره به گمانه زنی‌ها تنها دو بیت از سعدی در صفحه اینستاگرامش نوشت: ما با توایم‌ و با تونه‌ایم‌ اینت بالعجب / درحلقه‌ایم با تو و چون حلقه بر دریم /از دشمنان برند شکایت به دوستان /چون دوست دشمنست شکایت به کجا بریم. انتشار این شعر به جای رد این شایعه، آن را تقویت و سؤال برانگیز شد و در قسمت بعدی، «شهرزاد» با قطعه‌ای از صدای چاوشی به بازار آمد تا نگرانی طرفداران کاسته شود. اما این حاشیه به پایان نرسید و این بار این سینا سرلک بود که زبان به اعتراض گشود و از ادامه همکاری با عوامل این مجموعه کناره‌گیری کرد.

بالا گرفتن شایعه: کناره گیری سرلک از «شهرزاد»
سینا سرلک با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود درباره کناره‌گیری‌اش از سریال «شهرزاد» نوشت: پخش صدای من در قسمت 9  «شهرزاد» ، به قدری باعث ناراحتی برای عده‌ای شد که در قسمت یازدهم صدای من و نام من از این سریال حذف شد. ممنون از جناب فتحی عزیز که بنده را به فصل دوم «شهرزاد» دعوت کردند و از آن عده هم که مرا از این سریال حذف کردند ممنونم. یا حق.

دعواهایی جنجالی یا جنجال‌هایی برای دیده شدن؟
حال باید منتظر ماند و دید که در ادامه چاوشی و سازندگان این مجموعه نسبت به کناره گیری سینا سرلک چه واکنشی از خود بروز می‌دهند و این شایعه و دعوای جنجالی به کجا ختم می‌شود؛  اما آنچه سؤال برانگیز است حواشی پر سرو صدایی است که گاه و بیگاه پیرامون این مجموعه پرطرفدار رخ می‌دهد. مجموعه «شهرزاد» ، حواشی جنجالی کم نداشته است و این جنجال شایدآخرین آن هم نباشد. زیرا این تصور در میان مخاطبان قوت گرفته است که تیم تبلیغاتی «شهرزاد» به بروز این جنجال‌ها و واکنش‌های جنجالی‌تر علاقه مند هستند و از رسانه‌ای کردن این شایعات برای مطرح شدن و روی خط ماندن این سریال بهره برداری می‌کنند.‌ترفندی که رفته رفته به فرهنگ رسانه‌ای ما نیز رسوخ کرده و یکی از مولفه‌های مطرح شدن و در صدر ماندن است اما برخی از این شوهای تبلیغاتی اختلاف برانگیز و دور از شفافیت‌اند و راهکاری صرفا برای به هیجان آوردن مخاطبان هستند و بس.