به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۱۳۶۳۰۱

نفر به نفر با تیم ملی ایران در نبرد سوریه

گروه ورزشی: سفیدپوشان تیم ملی فوتبال ایران، شب گذشته مقابل سوریه متوقف شدند اما با ۲۲ امتیاز در صدر جدول گروه A مقدماتی قرار گرفتند. شاگردان کی‌روش برخلاف همیشه بازی را خوب آغاز نکردند و در همان ابتدا توسط سوری ها غافلگیر شدند. پس از گل سوریه فشار ایران ادامه داشت تا این که سردار دو بار دروازه ابراهیم آلمه را گشود؛ اما عمر سوما در آخرین دقیقه بازی توپ را به تور دروازه بیرانوند چسباند تا جدال برادران سیاسی با تساوی ۲-۲ به پایان برسد؛ اما یوزها در روزی که ۲ بار دروازه‌شان باز شد، چه عملکردی داشتند؟ نمرات گروه آنالیز "ورزش سه" را مرور می‌کنیم:
نفر به نفر با تیم ملی ایران در نبرد سوریه
علیرضا بیرانوند ۳ از ۱۰
 دروازه‌بان ملی پوش تیم پرسپولیس در این دیدار عملکرد موفقی نداشت. او گل اول را روی یک توپ برگشتی  و احتمالا با کمک تعلل مدافعان ایران دریافت کرد. دفع توپی که مهاجم سوریه را در موقعیت ریباند قرار داد و سبب شکستن روند گل نخوردن تیم ملی شد‌. پس از آن بیرانوند ۳ سیو داشت؛ اما خروج اشتباه و دریافت گل لایی در وقت های اضافه، شب تلخی را برای دروازه بان شماره یک تیم ملی رقم زد.
 

 
میلاد محمدی ۷ از ۱۰
 محمدیِ جوان باز هم جزو بهترین های تیم ملی بود؛ اگرچه او در حمله به اندازه دفاع موفق نیست. میلاد در روزی که به اندازه بازی با کره خوب نبود (بازهم در سمت چپ خط دفاعی)، عملکرد قابل قبولی داشت. ۳۹ پاس داد که ۸۲ درصد آن ها صحیح و ۷  پاس او بلند بودند. ۴ پیروزی در دوئل ها و ۷ شکست، ۸ توپگیری و ۱ دریبل موفق، خلاصه عملکرد این بازیکن در ۹۰ دقیقه حضور برای تیم ملی ایران بود. او باید این روند را بهبود بخشد و برای حضور در جام جهانی هرچه بیشتر آماده شود. 
 

 
محمد انصاری ۵.۵ از ۱۰
 طبیعی است که در روز دریافت ۲ گل، مدافعان عملکرد خوبی نداشته باشند؛ اما از محمد انصاری بعید بود که پس از عملکرد عالی  در بازی با کره جنوبی، نمایشی نه چندان درخشان  برابر سوریه داشته باشد. او در مقابل ۶۰ هزار کره‌ای یکی از بهترین های ایران بود؛ اما شب گذشته در ۷۵ درصد از جدال های یک به یک شکست خورد و تنها نقطه مثبتش، درصد پاس صحیح بالا بود. او در دقیقه ۵۷ تعویض شد و باید دید در اردوهای بعدی، در کنار تیم ملی حضور خواهد داشت یا خیر.
 
 
پور علی گنجی 6 از ۱۰
 پور علی گنجی اگر‌چه مانع شکستن رکورد گل نخوردن ایران نشد؛ اما روی کاغذ نیز بد کار نکرد. او در ۶۰ درصد دوئل های زمینی برنده بود و روی هوا هم عملکرد قابل قبولی داشت. مرتضی یک تکل زد؛ ضمن اینکه در ضربات کرنر یک خطر دائمی روی دروازه حریف بود. در مجموع عملکرد پورعلی گنجی در این تورنمنت عالی بود و او تنها مهره ثابت خط دفاعی ایران است. 
 
 
رامین رضاییان 5 از ۱۰
 رضاییان در سمت راست خط دفاعی ۳۹ پاس  داشت که از این بین  ۳۲ پاس صحیح بود. ۷ پیروزی در دوئل های زمینی و هوایی، ۱ تکل و دو دریبل موفق بخشی از عملکرد دفاع راست تیم ملی بود. او در صحنه گل دوم سوریه از مقصران به شمار می‌رفت و  علت پایین بودن نمره او هم به همین دلیل است. رضاییان باید با تمرکز و جدیت بیشتری بازی کند. 
 
 
علی کریمی ۵ از ۱۰
 کریمی ۴۵ دقیقه فرصت حضور در زمین را داشت؛ اما نمایش امیدوارکننده ای نداشت که شاید علت اصلی این موضوع دوری او از مسابقه باشد. کریمی یکبار پشت محوطه جریمه ایران خطای بی موردی انجام داد که باعث خشم کی روش شد. او برای حضور ثابت در جام جهانی باید آماده تر و بی اشتباه تر باشد.
 
 
احسان حاج صفی ۷ از ۱۰
 حاج صفی در بازی با سوریه بسیار پرکار و البته موفق بود. او ۵۳ پاس داد و در نیمه زمین حریف هم درصد پاس صحیح ۸۴ را ثبت کرد و روی هوا و زمین، سوری ها را از کار انداخت. نقطه منفی نمایش حاج صفی دریبل های ناموفق و شوت های خارج از چارچوب بود که نیازمند تمرین بیشتر این ستاره تیم پانیونیوس است.
 
 
علیرضا جهانبخش ۶.۵ از ۱۰
 جهانبخش برخلاف اکثر بازی ها، دیشب کمی پایین تر از سطح خود نمایش داد. او به خصوص در دوئل ها ناموفق عمل کرد و  عجیب ترین اتفاق، عدم وجود حتی یک دریبل موفق در کارنامه جهانبخش بود که علت آن را می شود در بازی فشرده سوری ها جست و جو کرد. جهانبخش که در کل یکی از بهترین بازیکنان ایران در تورنمنت مقدماتی جام جهانی است، در دقیقه ۷۶  بازی سوریه تعویض شد و جای خود را به امیری داد.
 
 
اشکان دژاگه ۷.۵ از ۱۰
 دژاگه همچون بازی های قبلی کاپیتان تیم ملی ایران بود و این بار 90 دقیقه بازی کرد و کیفیت خودش را نشان داد؛ اگرچه کی روش در پایان بازی با تاکید روی کلمه رهبری از وی انتقاد نرمی کرد. او ۵ موقعیت گلزنی خلق کرد و ۱ شوت به دروازه هم داشت و با تجربه بالا، نبض مسابقه را در اختیار داشت. روی فرم بودن مجدد دژاگه، خبر خوبی برای تیم ملی ایران است. 
 

 
سردار آزمون ۸ از ۱۰
 سردار شب گذشته جشن بیست و یکمین گل خود را در آزادی برگزار کرد؛ اما افسوس که این جشن به شادی همگانی در پایان بازی تبدیل نشد. آزمون هر ۳ شوت خود را به چارچوب زد و در دوئل های هوایی هم اغلب پیروز بود. مهاجم ترکمن فوتبال ایران دو بار با فرصت طلبی دروازه سوریه را باز کرد و آمادگی خود را نشان داد. سردار شب گذشته آقای گل ایران در مقدماتی جام جهانی شد؛ البته او موقعیت های خوبی را هم از دست داد که با زدن دو گل آنها را جبران کرد.
 
 
مهدی طارمی 7.5 از 10 
طارمی اگر‌چه موفق به گلزنی برابر سوری ها نشد؛ اما با خلق ۳ شانس گلزنی و ۱ پاس گل، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. زوج سردار در تیم ملی، نیمی از دوئل های زمینی و هوایی را برد و نشان داد پتانسیل حضور فیکس در میدان را دارد؛ البته طارمی طبق معمول با گل نکردن بخت های صددرصد به ما ثابت می کند که به شدت خودش است!
 

 
روزبه چشمی ۶.۵ از ۱۰
چشمی یک نیمه در بازی حضور داشت و بهتر از علی کریمی عمل کرد. او ۳ تکل و یک دفع توپ داشت و ۸۷ درصد پاس صحیح را در کارنامه ثبت کرد. هافبک دفاعی تیم استقلال ۲ شوت خارج از چارچوب داشت و یک شانس گلزنی هم ایجاد کرد. او در یکی از پرترافیک ترین پست های تیم ملی حضور دارد و باید دید مسافر روسیه خواهد شد یا خیر.
 

 
عزت الله پورغاز ۵.۵ از ۱۰
پورغاز به جای قدوس وارد اردو و به جای انصاری وارد میدان شد تا در صعود تیم ملی نقش بیشتری داشته باشد. او در نیم ساعت اول، آنچنان که باید و شاید ظاهر نشد. اگرچه هر ۸ پاسش صحیح بود؛ اما در جدال های هوایی شکست خورد و تنها ۲ توپگیری داشت. نکته عجیب این که پورغاز هیچ تکلی نزد.