کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روهینجا در آستانه نابودی است

فرار گسترده مسلمانان روهینجایی به بنگلادش

16 شهريور 1396 ساعت 17:30

گروه بين‌الملل: فعالان در روهینجا نسبت به سرانجام ادامه سکوت بین‌المللی در قبال جنایت‌های دولت میانمار علیه قومیت‌ روهینجا هشدار داده و نسبت به کوچاندن اقلیت روهینجای ساکن در منطقه آراکان که مورد حمایت کشورهای بین‌المللی قرار نگرفتند، ابراز نگرانی کردند.


 فرید عبدالجبار، رئیس مرکز جهانی روهینجا در مالزی گفت: هفته اخیر شاهد کشتار و کوچ اجباری ۱۰ درصد از مسلمانان ساکن آراکان بودیم. وی تصریح کرد: میانمار به دنبال بهانه است تا جامعه بین‌المللی را قانع کند که با سوء استفاده از جنگ علیه "تروریسم" به اقدامات ظالمانه دست نزده است.

رئیس مرکز جهانی روهینجا در مالزی تاکید کرد، عملیات ظالمانه از بیش از ۵ سال پیش در منطقه آراکان شروع شده است. این عملیات باعث خفقان شدید در محافل اقلیت روهینجا و به وجود آمدن جنبش مردمی شده که قلع و قمع را رد و خواستار حقوق مردمی است. همچنین در خصوص اعلام میانمار مبنی بر کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس در ۲۵ اوت در شمال آراکان، فعال روهینجا احتمال حمله شبه نظامیان به مراکز پلیس را رد کرد و گفت: این ساکنان محلی بودند که تلاش کردند خانواده‌هایشان را از شکنجه مرگبار در داخل مرکز پلیس آزاد کنند و آنان نیروهای شبه نظامی نبودند.

در پی حمله مردم عادی به مرکز پلیس، برخی از فعالان معتقدند که ارتش و نیروی امنیتی میانمار برای نخستین بار به طور ناگهانی با واکنش مردمی علیه عملیات برنامه‌ریزی شده مواجه شده، در حالیکه همیشه عادت داشت بدون هیچ واکنشی دست به عملیات کشت و کشتار و شکنجه بزند. فعالان در محافل پناه‌جویان روهینجا نسبت به موضع بین‌المللی ابراز انزجار کردند و کشورهای هم‌جوار به ویژه کشورهای عضو سازمان آسه‌آن را که منافع اقتصادی را بر اصول حقوق بشر مقدم می‌دانند، به باد انتقاد گرفتند.

ریاض الحق منان، فعال رسانه‌ای تصریح کرد، موضع کشورهای هم‌جوار ناامید کننده است. مالزی نسبت به سال قبل از موضع خود عقب نشسته، بنگلادش از ورود آوارگانی که در حال فرار از مرگ حتمی بودند ممانعت کرده، که این اقدام این کشور مغایر با قوانین بین‌المللی انسانی است و از طرفی نیز  با وجود آنکه میانمار بیانیه حقوق بشر سازمان آسه‌آن را رد کرده، این سازمان این مساله را بررسی نمی‌کند. پیشتر دولت بنگلادش به میانمار پیشنهاد عملیات‌های نظامی مشترک برای مقابله با شبه‌نظامیان روهینجا در ایالت راخین را داد.

از سوی دیگر حامد بار، فرستاده ویژه اسلامی سابق به میانمار جامعه بین‌الملل را به تبانی با دولت نظامی یانگون متهم کرد و گفت: جامعه بین‌الملل نسبت به اقدامات میانمار در خصوص کشتن مسلمانان هیچ واکنشی نشان نداده است. وی افزود: رهبران میانمار می‌دانند که به دلیل داشتن حق وتو چین و روسیه چیزی در شورای امنیت علیه آنها نیست و دولت‌های اسلامی ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند اقدامی بکنند و مواضع بر اساس منافع محدود ملی اتخاذ شده‌ نه براساس اصول حقوق بشر یا عدالت. دولت میانمار اسم ایالت آراکان را به راخین تغییر داده است. مسلمانان روهینجایی احاطه شده توسط نیروهای امنیتی در حالی که با آدم ربایی و کشتار در ایالت راخین مواجه‌اند، ترس را امری ثابت در زندگی خود توصیف می‌کنند.
 

آنگ سان سوچی: از تمامی شهروندان در راخین دفاع می‌کنیم
انگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون میانمار
رهبر دموکراسی خواه میانمار امروز (پنجشنبه) مدعی شد که دولت تحت کنترلش بهترین کار را در دفاع از ساکنان استان راخین انجام می‌دهد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنگ سان سوچی، در حالی این مطالب را بیان کرده که مسلمانان روهنیجا گرفتار در استان راخین واقع در غرب میانمار با خشونت‌هایی از سوی دولت این کشور روبرو شده و 164 هزار تن از آنها از زمان آغاز درگیری‌ها در این منطقه به سمت بنگلادش فرار کرده‌اند.
آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار اشاره‌ای به مساله فرار گسترده مسلمانان روهینجایی نکرده اما دولتش اعلام کرده که تلاش‌های زیادی را برای دفاع از تمامی شهروندان در این منطقه انجام می‌دهد.
سوچی که خود برنده جایزه صلح نوبل است، از سوی جامعه جهانی و افکار عمومی متهم است که کاری برای اقلیت مسلمان میانمار و پایان بحران این کشور انجام نمی‌دهد. 1.1 میلیون روهینجایی در استان راخین ساکن هستند که از سوی دولت میانمار تحت فشار هستند و بودایی‌های افراط‌گرا نیز همواره آنها را آماج اقدامات نژادپرستانه خود قرار می‌دهند. درگیری‌ها در راخین 25 اوت سال جاری میلادی زمانی آغاز شد که شبه نظامیان روهینجایی به پاسگاه‌های پلیس و یک پایگاه نظامی متعلق به ارتش میانمار حمله کردند.
 
کمپین جمع‌آوری امضای برای پس گرفتن جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی
آنگ سان سوچی
یک کمپین آنلاین برای جمع‌آوری امضا جهت پس‌گرفتن جایزه صلح نوبل از رهبر دموکراسی خواه میانمار به راه افتاده که بخاطر نوع رفتار دولتش با مسلمانان روهینجایی در مظان اتهام است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال کمیته نروژی صلح نوبل هرگونه اقدام برای پس گرفتن جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار را رد کرده است.

طومار آنلاین در "Change.Org" بیش از 365 هزار امضا را تا امروز (پنجشنبه) جمع آوری کرده که نشان از خشم گسترده در سطح جهانی در قبال اقدامات دولت میانمار در نپرداختن به مساله مسلمانان روهینجایی است. در متن این طومار آمده است: آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار در اصل هیچ کاری برای از میان برداشتن جرایم علیه بشریت و نقض آن انجام نداده است و آن را متوقف نکرده است. آنگ سان سوچی در سال 1991 برنده جایزه صلح نوبل شد اما به دلیل آنکه در دوران خونتا در حبس خانگی به سر می‌برد، نتوانست جایزه‌اش را بگیرد و در سال 2010 پس از آنکه دولتی دموکرات در کشورش روی کار آمد، از حبس خانگی آزاد شد و جایزه‌اش را گرفت.

با وجود آنکه آنگ سان سوچی خود حامی دموکراسی و مخالف خشونت است، دولتش نتوانسته با خشونت‌های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی علیه مردم مسلمان روهینجا ساکن استان راخین مقابله کند. در خشونت‌های صورت گرفته در راخین که از 25 اوت سال جاری میلادی آغاز شده، صدها هزار مسلمان روهینجایی این استان را ترک گفته و به سمت بنگلادش گریخته‌اند. "اولف نجولستاد"، رئیس موسسه نوبل گفت که پس گرفتن جایزه ای که به کسی تعلق دارد، غیرممکن است. با این حال این اقدام نمادین می‌تواند بر افزایش فشارها بر سوچی و دولتش موثر باشد. وی ادامه داد: پس گرفتن جایزه صلح نوبل نه خواسته آلفرد نوبل، موسس بنیاد نوبل بوده و نه جایگاه بنیاد نوبل این است که جوایز اهدایی در زمینه‌های مختلف پس گرفته شوند. اقداماتی را که برندگان قبلا انجام داده‌اند برای ارائه این جایزه در نظر می‌گیریم.


کد مطلب: 136351

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136351/فرار-گسترده-مسلمانان-روهینجایی-بنگلادش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir