به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۱۳۶۳۵۴
گفتمان خاتمی به انتخابات جلوه‌ای ویژه داد

شکوری‌راد: رفع حصر شاخص‌ترین مطالبه

شکوری‌راد: رفع حصر شاخص‌ترین مطالبه
گروه سياسي: دكتر علی شکوری‌راد دبير كل حزب اتحاد ملت صبح امروز در سومین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که در سالن امام علی (ع) ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: پیشاپیش عید سعید غدیر را که عید ولایت علوی و یادآور عدالت و آزادی و انصاف امیرمؤمنان علی(ع) است، به همه شما تبریک می‌گویم و یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای عزیز از جمله شهیدان ۱۷ شهریور و مرحوم آیت‌الله طالقانی را گرامی می‌دارم.
از بی‌عملی دولت میانمار در جلوگیری از جنایت متأسفم
به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: همچنین اندوه عمیق خود را از کشته و آواره شدن مسلمانان روهینجا در میانمار که قربانی جهل و عصبیت هستند، اعلام می‌دارم و از بی‌عملی دولت میانمار در جلوگیری از این جنایت عمیقاً متأسفم. دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به کنگره‌های قبلی این حزب اظهار داشت: حزب اتحاد کنگره اول خود را دو سال پیش، پس از اخذ مجوز، با شکوه تمام در سالن اجلاس سران، برپا داشت و کنگره دوم خود را پس از اخذ پروانه شش‌ ماه پیش، به صورت درون تشکیلاتی و بدون تشریفات برگزار کرد. اینک این سومین کنگره حزب در پایان یک دوره دو ساله فعالیت حزبی، به ضرورت اساسنامه و به منظور برگزاری انتخابات شورای مرکزی، هیأت داوری و دبیرکل، برای یک دوره دو ساله دیگرِ پیش‌روست.
حزب اتحاد در روند انتخابات سال‌های ۹۴ و ۹۶ فعالانه مشارکت کرد
شکوری‌راد با یادآوری اقدامات صورت گرفته تصریح کرد: حزب در دو سال گذشته توانست در کنار توسعه تشکیلاتی در مرکز و استان‌های کشور، به نقش مؤثر در جبهه اصلاحات دست یابد و علاوه بر آن در روند انتخابات سال‌های ۹۴ و ۹۶ فعالانه مشارکت کند.
وی افزود: کارنامه حزب در این عرصه به لطف خداوند و فعالیت گسترده همه اعضا و هواداران مثبت و در خور توجه است. اینک در تمام استان‌های کشور به جز کرمانشاه، شورای مناطق و در ۱۵۴ شهرستان شورای حوزه (۵۰ حوزه دیگر در آستانه تشکیل) و در برخی از حوزه‌ها واحدهای حزبی نیز تشکیل شده‌اند.
حزب اتحاد با نهایت همگرایی در همه شوراها و نهادهای اصلاح‌طلبانه حضور داشته است
این نماینده مجلس ششم با بیان اینکه حزب اتحاد در طول این مدت توانسته با نهایت همگرایی و حسن همکاری در همه شوراها و نهادهای اصلاح‌طلبانه حضور داشته باشد و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی خود را به خرد جمعی و کنش‌های مشارکتی ملتزم بداند، خاطرنشان کرد: حزب اتحاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سال ۹۴، در هماهنگی کامل با شورای عالی سیاستگذاری اول و به گونه انضمامی و ادغامی در آن به فعالیت پرداخت که حاصل آن، پیروزی چشم‌‌گیر در شرایطی ویژه بود که تیغ ردصلاحیت‌ها فرصت‌ها و امکانات مناسب را از ما و از همه اصلاح‌طلبان ستانده بود.
بخش بزرگی از تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برعهده حزب اتحاد بود
شکوری‌راد با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: حزب اتحاد در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۹۶ نیز در فرایند انتخابات همکاری کاملی با شورای عالی سیاستگذاری دوم داشت و این بار در جریان تبلیغات انتخابات، ستادهای مستقل خود را نیز تشکیل داد و عملاً بخش بزرگی از تبلیغات انتخابات را برعهده گرفت.
پیروزی در انتخابات حاصل درک واقع‌بینانه و مشارکت فعال اصلاح‌طلبان بود
وی اضافه کرد: پیروزی بزرگ و معنادار سیاسی، در انتخابات سال ۹۶، حاصل درک واقع‌بینانه و مشارکت فعال احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و همگرایی و همکاری نزدیک آنها با همدیگر و نیز همراهی و هماهنگی ستاد انتخابات رئیس محترم جمهور و مشارکت فراگیر ملی بود.
گفتمان خاتمی به انتخاباتهای ۹۴ و ۹۶ رنگ و جلوه‌ای ویژه داد
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری نقش رئیس دولت اصلاحات بیان کرد: در هر دو انتخابات، محوریت و نقش اثرگذار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در هدایت و انسجام‌بخشی جریان اصلاح‌طلب و آثار بی‌بدیل پیام‌های ایشان در ترغیب عموم جامعه آن هم در نهایت محدودیت، برجسته و چشمگیر است. «گفتمان خاتمی» به هر دو انتخابات رنگ و جلوه‌ای ویژه داد و رویکرد اصلاح‌گرانه را به مبنای داوری و مشارکت در انتخابات تبدیل کرد. 
رفع حصر به عنوان شاخص‌ترین مطالبه مردمی مطرح شد
شکوری یادآور شد: شعارها و خواسته‌های اصلاح‌طلبانه ملت بر همه اجتماعات انتخاباتی غلبه کرد و رفع حصر به عنوان شاخص‌ترین مطالبه مردمی در همه تجمعات مطرح شد.
وی تاکید کرد: پس از گذر از حوادث تلخ سال ۸۸ و انسدادهای سیاسی دوران احمدی‌نژاد، اصلاح‌طلبان توانستند به اعتبار موفقیت‌های انتخابات سال ۹۲ ریاست‌جمهوری و آثار مبارک همکاری مؤثر با جریان‌های اعتدالی و حتی اصول‌گرا که آهنگ دوری از افراطی‌گری و خشونت و بازگشت به عقلانیت و قانون را داشتند، تجربه دموکراتیک جدیدی را آغاز کنند، که انتخابات سال ۹۴ و ۹۶ گام‌های بعدی آن بود.
گام‌هایمان به سوی گشودن مسیر جامعه به طرف گفت‌وگو بود
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه این گام‌ها رو به سوی گشودن مسیر جامعه به طرف گفت‌وگو، فعالیت مدنی و تقویت مردمسالاری بود، عنوان کرد: هر سه گام‌های پیروز در این سه مقطع، محصول یک درک و دریافت مشترک از وضعیت موجود و هدف‌گذاری قابل حصول بر مبنای آن است. دریافت مشترک از وضعیت موجود شامل درک درست تحولات و تغییرات و گرایش‌های جدید جامعه، سنجش واقعی خواسته‌ها و مطالبات مردم، برآورد دقیق نقش‌های گفتمانی و ظرفیت‌های تشکیلاتی اصلاح‌طلبان، ارتقای قابلیت‌های تعامل با اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل، حفظ انسجام و روحیه سیاسی و اتکا به پتانسیل همگرایی و اقدام مشترک در برابر جریان‌های سیاسی رقیب و نیز بهره‌گیری مناسب از امکانات در دسترس از جمله فضای مجازی و رسانه‌ای و قدرت شبکه‌ای بوده است.
دفاع از اصل انتخابات از لوازم پیشبرد دموکراسی در کشور است
شکوری‌راد با بیان اینکه شرایط و زمینه‌های عمومی سیاست‌ورزی را اکنون همه به خوبی می‌دانیم، گفت: می‌دانیم که دفاع از اصل انتخابات و بالا بردن سطح سلامت آن و ارتقای اعتماد و مشارکت شهروندان از لوازم پیشبرد دموکراسی در کشور است. انتخابات اگرچه هدف نیست اما ظرفی مناسب برای تقویت اندیشه‌ها، سازوکار‌ها و رفتارهای دموکراتیک است. این رویکرد اگرچه گام به گام و تدریجی است، اما نتایج و آثار راهگشایانه‌ای دارد.
مهمترین دستاورد‌‌ گام‌های اول، دوم و سوم مردمسالارانه ‌تثبیت اصلاح‌طلبان است
وی افزود: اکنون جامعه ما پس از عبور از بحران سال ۸۸ توانسته است گام‌های اول و دوم و سوم مردمسالارانه و اصلاح‌طلبانه را که مهمترین دستاورد‌‌ آن‌ها تثبیت نقش و جایگاه اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی و طرح مطالبات اصلاح‌طلبانه است، بردارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: نتیجه این تحول گشایش در سیاست خارجی، افزایش نسبی آزادی‌ها و فعالیت‌های قانونی، کاهش دامنه فضای امنیتی و سیاسی‌تر شدن فضای جامعه در دولت یازدهم است که نماد بارز آن گسترش فعالیت احزاب و نهادهای مدنی و مطبوعات، بازتر شدن فضای مجازی، کاهش تعداد زندانیان سیاسی و ترسیم افق جدیدی پس از انتخابات اردیبهشت ۹۶ است که اکنون برای رفع تدریجی حصر پدید آمده است.
پیشرفت و امنیت کشور پدیده‌ای نرم‌افزارانه است
شکوری‌راد بیان اینکه توزیع قدرت به صورت متوازن در جامعه و حاکمیت امروز، بشارت دهنده آن شده است که آزادی و امنیت که گاه معارض یکدیگر تلقی می‌شوند، اینک در کنار هم تعریف و ضامن یکدیگر تلقی گردند، اظهار داشت: همه این دستاورد‌ها را باید محصول افزایش حساسیت‌ها و مشارکت سیاسی عموم مردم دانست. وی با بیان اینکه رویکرد ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات که بارها از سوی مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده است امروز نمونه بارزی از این باور است که پیشرفت و امنیت کشور بیش از آن که از طریق سخت‌افزاری تأمین شود، پدیده‌ای نرم‌افزارانه است، تصریح کرد: این مسئله از طریق بالا رفتن سطح آگاهی، مسئولیت و مشارکت آحاد شهروندان تحقق می‌یابد و مهمترین جلوه آن در انتخابات است و چه کسی است که نداند شرکت ۴۲ میلیون نفر در انتخابات بیش از هر چیز نشانگر ثبات سیاسی و اقتدار ملی در ایران است. 
طویل شرکت‌کنندگان در انتخابات اقتدار ملی ما را به نمایش گذاشت
این نماینده مجلس ششم با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صف‌های طویل شرکت‌کنندگان در انتخابات در داخل و نیز در خارج از کشور و در برابر نگاه متعجب و در عین حال تحسین آمیز دیگران بیش از توان نظامی، اقتدار ملی ما را به نمایش گذاشت و در نهایت رأی اکثریت مردم آن هم در میانه‌ای از سازمان‌یافته‌ترین اقدامات و القائات افراطی نشان داد که مردم چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند.
مردم با صدای رسا گفتند به عقب باز نمی‌گردیم
شکوری‌راد با بیان اینکه هم‌وطنان ما با آرایی که به صندوق‌ها انداختند در نهایت با اکثریتی بلامنازع و با صدای رسا و مؤثر اعلام کردند که «به عقب باز نمی‌گردیم»، ابراز داشت: طنین این پیام که حزب اتحاد آن را شعار انتخاباتی خود قرار داده بود، همچنان در فضای سیاسی کشور طنین‌انداز است و رئیس‌‌جمهور برآمده از این انتخابات نه تنها در دوره تبلیغات بلکه پس از آن با تأکید و پافشاری بر این پیام رویکرد‌ها و برنامه‌های خود را اعلام نموده است.
خود را صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو رهبری می‌دانیم
وی با بیان اینکه ما بر این باوریم که باید افزایش مشارکت مردم را در انتخابات و آشنایی هرچه بیشتر شهروندان را با حقوق خود در دستور کار اصلاحات و فعالیت‌های حزبی قرار داد، عنوان کرد: تأکید مکرر و اصرار مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش مشارکت مؤثر مردم و فتوا و ابرام ایشان بر حق‌الناس دانستن رأی مردم در انتخابات، اکنون این موضوع را به امری راهبردی در سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران بدل کرده است و ما خرسندیم که در گشایش و ارتفاع این افق خود را صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو ایشان می‌دانیم.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه در جهان پر از خصومت و بی‌عدالتی امروز ما نمی‌توانیم منکر ضرورت برخورداری از سخت افزار‌های بازدارنده باشیم، یادآور شد: به‌خوبی می‌دانیم که جهان امروز به همان اندازه و بلکه بیش از آن مقدار که عرصه نزاع سخت‌افزاری باشد، عرصه رقابت‌های نرم‌افزارانه است. بدون تردید بارزترین این رقابت‌ها اصل و میزان و عیار مشارکت مردم بر سرنوشت و اداره کشور بر مبنای شاخص‌های پایدار و معنادار دموکراسی است.
بسط آزادی و حفظ کرامت انسانی پیش‌نیاز ماندن نخبگان در کشور است
شکوری‌راد با تاکید بر اینکه روشن است که در جهان امروز، علم و دانش و فنآوری جوهره آفریننده قدرت‌ چه از ابعاد گفتمانی و چه از بعد سخت‌افزاری است، بیان کرد: در این کشاکش دست بالا را کشور و ملتی خواهد داشت که در  عرصه‌ علم و فن‌آوری بر مرزهای دانش‌های نوین، نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و IT حرکت کرده و خود را مجهز به این دانش‌ها و تکنولوژی‌های مبتنی بر آنها نماید. خوشبختانه کشور ما در این زمینه‌ها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. طبعاً برای پیشرفت بیشتر باید از تمام ظرفیت‌ها بهره کافی برد و مهم‌ترین این ظرفیت‌ها نیروی انسانی است.
وی با بیان اینکه اگر شرایط داخل کشور به گونه‌ای باشد که نخبگان ملت ترجیح دهند که در همین کشور بمانند یا به آن بازگردند یا حاصل پیشرفت دانش و تجربه مهارت خود را از فراسوی جهان با طیب خاطر در اختیار میهن خویش نهند، ما شاهد جهش چشمگیر و روزافزون در این زمینه خواهیم بود، گفت: روشن است که بسط آزادی و حفظ کرامت انسانی پیش‌نیاز ماندن نخبگان در این کشور است. همان اصلی بنیادینی که رویکرد اصلاح‌طلبانه ما بر آن ابتنا یافته است.
وفاق ملی با مشارکت عمومی ایجاد می‌شود  
این عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه اگر چشم‌انداز‌های پیشرفت و توسعه کشور و افق‌های ملی، با مشارکت عمومی و براساس خواسته‌ها و مطالبات ملت ترسیم و تبیین شود، وفاق ملی برای دستیابی به آن ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: طی مسیر به سوی آن افق‌ها با همراهی و هم‌پایی همگان سهل‌تر خواهد بود و سرانجام ملت ایران بر این مدار و معیار شاهد خوشبختی و رستگاری را در آغوش خواهد کشید و به آرامش و رضایتمندی دست خواهد یافت.
اهداف اصلاح‌طلبانه ما ملی است
شکوری‌راد با بیان اینکه ما راه اصلاحات را برگزیده‌ایم تا موانع مسیر مشارکت هرچه بیشتر ایرانیان را از پیش پا برداریم، تصریح کرد: اهداف اصلاح‌طلبانه ما ملی است و روش‌های‌ ما نیز در رسیدن به آن‌ اهداف اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌جویانه است. آنچه به عنوان گفتمان اصلاح‌طلبی از آن یاد می‌شود، ترکیب جدایی‌ناپذیر از آن اهداف با چنین روش‌هایی برای همه مردم است.
سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه به حذف رقیب کمر نمی‌بندد
وی تاکید کرد: سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه نه به سیطره تکصدایی می‌اندیشد و نه به حذف رقیب کمر می‌بندد. اهداف و روش‌های اصلاح‌طلبانه در برابر گرایش‌های رقیب صرفاً مبتنی بر متقاعد کردن آنها به تمکین به قانون و دست برداشتن از روش‌های حذفی و انحصارطلبانه در عرصه قدرت است.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری رویکرد جریانات اصلاح‌طلب طی دهه‌های گذشته خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر منصفانه و فراتر از سطح منازعات رایج سیاسی در سه دهه گذشته بخواهیم علت انزوا و کاهش نقش اجتماعی جریان‌های رقیب اصلاحات را بیابیم باید دلیل را در رویکرد‌ها و اقدامات حذفی آنها به هر بها و بهانه‌ای بجوییم. وضعیت امروزه آن جریان به واقع ناشی از کاربرد رانت سیاسی نظارت استصوابی برای حذف سازمان‌یافته و شبه‌قانونی رقبا از عرصه رقابت و  تمسک به تفاسیر جناحی از قانون بوده است. 
برگه‌برنده اصولگرایان اصلی‌ترین نقطه ضعف آنهاست
شکوری‌راد افزود: آنچه جناح رقیب اصلاحات دیرزمانی گمان می‌کرد نقطه قوت و برگ برنده او در مصاف‌های سیاسی و انتخاباتی است امروز به وضوح تبدیل به اصلی‌ترین نقطه ضعف آنان شده است.
دوپینگ مکرر محافظه‌کاران عملاً بدنی نحیف برای آنها به‌جا گذاشته است
وی با بیان اینکه دوپینگ مکرر سیاسی برای جریان محافظه‌کار عملاً بدنی نحیف و چهره‌ای عبوس و خالی از جذابیت‌های سیاسی به جا گذاشته است، ابراز داشت: امیدواریم که افراد و شخصیت‌های مؤثر در این جریان، آثار  ۲۵ سال اعمال نظارت استصوابی را در میدان رقابت‌های سیاسی به درستی بررسی و برای اصلاح امر سیاست و رقابت در ایران اقدام و امکان رقابت‌های عادلانه قانونی را فراهم کنند.
اصلاح‌طلبان رقیب خود و فرایند رقابت را به رسمیت می‌شناسند
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران یادآور شد: اصلاح‌طلبان رقیب خود و فرایند رقابت را به رسمیت می‌شناسند و خواسته اولیه آنان این است که رقبا نیز آنها را به رسمیت بشناسند و فرایند رقابت را پاس بدارند و از بین نبرند.
رویکرد تعامل را همچنان دنبال می‌کنیم
شکوری‌راد با بیان اینکه ما در مسیر اصلاح‌طلبی و با کسب تجربیات ارزشمند برخلاف افراطیون که تمامیت‌خواهی را نه تنها در عرصه ملی بلکه در درون جناح خود نیز دنبال می‌کرده‌اند، رویکرد تعامل را همچنان دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: در این راه می‌کوشیم که نه تنها در درون جبهه اصلاحات، بلکه با اعتدالیون و اصول‌گرایان معتدل نیز شمول این گفتمان را گسترش دهیم.
فعالیت جبهه‌ای امری ناگزیر است
وی با تاکید بر اینکه ما هنر سیاست‌ورزی را در این افق در درجه اول توسعه گفتمان اصلاحات می‌دانیم، بیان کرد: در شرایطی که هنوز احزاب در جامعه به صورت کامل شکل نگرفته‌اند یا از فعالیت آنها ممانعت می‌شود فعالیت جبهه‌ای را امری ناگزیر و در عین حال بهینه برای این هدف می‌دانیم.
جبهه متشکل از همه احزاب و اشخاص در این مقطع راهگشاست
این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه در حال حاضر این وفاق اصلاح‌طلبانه وجود دارد که برای برداشتن قدم‌های بلند و موفق باید فعالیت جبهه‌ای داشت، گفت: جبهه‌ای متشکل از همه احزاب و اشخاص اثرگذار که ذیل راهبری معنوی و یا تشکیلاتی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی فعالیت نمایند، در این مقطع راهگشاست. به یادآوریم که به ابتکار ایشان و با محوریت شورای مشورتی در سال ۹۲ و شورای عالی سیاستگذاری اول در سال ۹۴ و شورای عالی سیاستگذاری سوم در سال ۹۶ اصلاح‌طلبان توانسته‌اند سه گام بلند و پیروزمندانه بردارند. تجمیع تجربیات این سه دوره می‌تواند در فرصت مناسب باقی‌مانده تا انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸ سازوکار مناسب‌تر و پویاتری در عمل بیابد.
شکوری‌راد با بیان اینکه همه ما اصلاح‌طلبان باید تلاش کنیم که به این سازوکار دست یابیم و برای استقرار آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم، اظهار داشت: بدون تردید در این مسیر بیشترین دغدغه‌ها حفظ گفتمان اصیل اصلاحات و نیز پاسداشت سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است. این دغدغه‌ها جدی و مهم‌اند و باید در همه حال مورد توجه باشند.
خاتمی پرچمدار و معیار در گفتمان اصیل اصلاحات است
وی با بیان اینکه خوشبختانه اصلاح‌طلبان، امروز از نعمت وجود خاتمی برخوردارند، تصریح کرد: خاتمی پرچمدار و معیار در گفتمان اصیل اصلاحات است و هویت اصلاح‌طلبی در جامعه با محوریت ایشان تعریف می‌شود و البته باید تدابیری اندیشید که وابستگی جریان به شخص، آینده آن را آسیب‌پذیر نکند.
سرمایه اجتماعی مهمترین عامل قدرت اصلاح‌طلبان است
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان که مهمترین عامل قدرت اصلاح‌طلبان است، برآمده از اعتماد ملت و رأی مردم برای حضور آنان در هر مقام و منصب و موقعیت است، خاطرنشان کرد: باید بر این سرمایه افزود چون بدون بقا و دوام آن فرایند اصلاح‌طلبی نیز به خطر خواهد افتاد. 
سرمایه اجتماعی یک اندوخته ثابت و پایدار نیست
شکوری‌راد با بیان اینکه سرمایه اجتماعی یک اندوخته ثابت و پایدار نیست که در صورت به جریان نیانداختن و به کار درنیاوردن آن به قوت خود باقی بماند، ابراز داشت: سرمایه اجتماعی موجودیتی سیال دارد. تولید، بقا، افزایش و انباشت سرمایه اجتماعی، حاصل کاربست و کنش مسئولانه و نتیجه‌بخشِ سیاست‌ورزان، با تکیه دائم بر آن است.
وجه مقبول در چشم مردم، اختلاف در بین اصلاح‌طلبان نیست
وی با بیان اینکه مردم باید ببینند و اعتماد کنند که اصلاح‌طلبان در درجه اول اهدافی بلند و قابل قبول را دنبال می‌کنند و در مسیر دستیابی به این اهداف برخوردار از اتحاد و وحدت هستند، عنوان کرد: وجه مقبول در چشم مردم، اختلاف و منازعه در بین اصلاح‌طلبان نیست. چهره مطلوب که به آنان انگیزه حمایت می‌دهد وجود عقلانیت و تدبیر برای خروج از دایره تهدید‌ها و مخاطره‌هاست.
معیارهای اصلاح‌طلبان اصیل است
این عضو شورای عالی سیاستگذاری ادامه داد: جامعه باید دریابد که معیارهای اصلاح‌طلبان اصیل است و ببینند که آنان حاشیه‌ها را بر متن ترجیح نمی‌دهند و در انجام امور و اداره کشور توانمند و کارآمدند. اگر این موارد رعایت شوند، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان پابرجا و رشد یابنده خواهد بود.
حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی بر سرمایه اجتماعی‌شان در جامعه افزود
شکوری‌راد با بیان اینکه وسواس بیش از حد در مورد محافظت و نگاه‌داشت از این سرمایه اگر منجر به عدم به کارگیری آن شود، خود موجب رکود و تباهی آن خواهد شد، یادآور شد: حمایت بی‌دریغ اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، در گام نخست پیروزی چشمگیری را در انتخابات به ارمغان آورد و در گام بعدی بر سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در جامعه افزود.
وی اضافه کرد: اینک که همه مردم چشم انتظار کارآمدی این دولت در تحقق مطالبات هستند، مسلم است که تلاش برای به کارگیری نیروهای اصلاح‌طلب در سطوح مختلف دولت نشانه آشکاری است از اینکه به مطالبات اصلاح‌طلبانه مردم در انتخابات توجه شده است.
سیاست اصلاح‌طلبان سهم‌خواهی از دولت نبوده و نیست
نماینده مردم تهران در مجلس ششم با تاکید بر اینکه آن تلاش در عین حال به معنای به کار نگرفتن سایر نیروها نیست، بیان کرد: این تلاش یعنی استفاده از همه ظرفیت‌های ملی که متأسفانه در سال‌های اخیر مشمول حذف و انزوا شده‌اند. شتاب‌زده نباید به قضاوت نشست. در این فرصت باید صبر کرد و دید نیروهای به کار گرفته شده چه عملکردی خواهند داشت. سیاست ما تا کنون نه سهم‌خواهی از دولت بوده است و نه سهم‌خواهی خواهد بود. ما پیش و بیش از آنکه بخواهیم یا بپرسیم چه کسانی بر سر کار می‌آیند، می‌خواهیم و خواهیم پرسید که چگونه می‌خواهند بر مطالبات مردم تمرکز کنند و چگونه کارایی‌های خود و دستگا‌ه‌های رسمی را در این امر نشان خواهند داد. 
باید از زود داوری پرهیز کرد
شکوری‌راد با بان اینکه برای مردم رأی‌دهنده، رویکرد‌ها و عملکرد‌ها بسیار مهم‌تر از اشخاص‌ هستند، گفت: باید از زود داوری پرهیز کرد. اگر رویکردهایی که روحانی در جریان انتخابات اعلام کرده، در عمل محقق شود، دیگر چندان مهم نیست که چه کسی آن را محقق کرده است.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری که ادعای برخاستن از اردوگاه اصلاح‌طلبی نداشته، اما طعم رویکردهای اصلاح‌طلبانه خود را در میزان رأیی که مردم به او داده‌اند چشیده است، دور از انتظار نیست که از نیروهای اطراف خود بخواهد که رویکرد‌های اصلاح‌طلبانه داشته باشند و نتیجه‌اش را در امید و اعتماد مردم ببینند.
ورود اخیر شورای عالی امنیت ملی به موضوع حصر به عبور از بحران‌ها کمک می‌کند
دبیرکل حزب اتحاد با بیان اینکه مردم اگر ببینند رویکردها و عملکردها اصلاح‌طلبانه و مثبت است، امید و اعتماد خود را از دست نمی‌دهند، اظهار داشت: کشور برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های کنونی نیازمند اتخاذ رویکردهایی است که بر وفاق و همدلی عمومی بیفزاید و زمینه را برای مشارکت عام در حوزه‌های اقتصاد و سیاست باز کند. ورود اخیر شورای عالی امنیت ملی به موضوع حصر از جمله رویکرد‌های مؤثر در این فرایند است.
شکوری‌راد تاکید کرد: رفع حصر یکی از مطالبات در جریان تجمعات انتخاباتی بود و گشایش‌هایی که در هفته‌های اخیر پدید آمده است در صورت تداوم می‌تواند زمینه‌ساز افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی کشور شود. 
روحانی نشان داده مدیری مدبر و دوراندیش است
وی با بیان اینکه روحانی طی چهار سال گذشته که اصلاح‌طلبان از او حمایت کرده‌اند نشان داده مدیری مدبر و دوراندیش است، تصریح کرد: این اعتماد را باید حفظ کرد و نباید هیجانی و  از سر ندانستن دلیل برخی تصمیمات و اقدامات، این اعتماد را خدشه‌دار و سست کرد.
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه فراموش نکنیم در اواخر دوران اصلاحات نیز برخی از نیروها با برآورده نشدن بخشی از خواسته‌ها جهت‌گیری‌های اصلاحات را از یاد و دستاوردها را انکار کردند، خاطرنشان کرد: دیری نگذشت که برای آنان نیز معلوم شد که درخشان‌ترین دستاوردها در دوران پس از انقلاب مربوط به همان دوران اصلاحات بوده است و اگر در اواخر این دوره سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تنظیم شد، اهداف شکوهمند آن واقع‌گرایانه و قابل دسترس بود، چنانچه دولت احمدی‌نژاد این مدار توسعه‌یافتگی را به صفر نزدیک نمی‌کرد.
مسیری که تاکنون پیموده‌ایم درست بوده است
شکوری‌راد با بیان اینکه مسیری که تاکنون پیموده‌ایم درست بوده است و همین مسیر را باید ادامه بدهیم، ابراز داشت: توقف و بازماندن هر نیرو از این مسیر خسارت برای همه است. ما اگر وحدت خود را در راهی که آغاز کرده‌ایم از دست بدهیم دیگر قدرتی مؤثر نخواهیم داشت و به همین دلیل است که رقبای سیاسی و غیرسیاسی ما همه تلاش خود را کرده و می‌کنند که بین ما اختلاف بیاندازند.
منفعت جبهه اصلاح‌طلبان را بر منافع ملی ترجیح نخواهیم داد
وی با اشاره به رویکرد حزب اتحاد بیان کرد: ما در حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به صراحت اعلام کرده‌ایم اولویت‌ها برای ما به ترتیب اهداف و منافع ملی، سپس اهداف اصلاح‌طلبانه و منافع مشترک جبهه اصلاحات و پس از آن اهداف و منافع حزبی و در نهایت به منافع اعضای حزب است در صورتی که مغایرتی با اهداف و منافع فوق نداشته باشد. ما هرگز منفعت اعضا را بر منفعت حزب و منفعت حزب را بر منفعت جبهه اصلاحات و منفعت جبهه اصلاح‌طلبان را بر منافع ملی ترجیح نخواهیم داد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: نقد ما همیشه متوجه کسانی است که برای دست‌یابی به منفعت شخصی خود، از همه این سلسله مراتب عبور می‌کنند و نهایتاً هم خود اعتبار و عزت خویش را از دست می‌دهند و هم هزینه‌های بسیاری بر دیگران بار می‌کنند. 
رقیب هیچ حزب اصلاح‌طلبی نیستیم
شکوری‌راد با بیان اینکه هدف حزب اتحاد، در رویکرد حزبی‌اش، سازماندهی بخشی از اصلاح‌طلبان که مرام مشترکی را پذیرفته و اعلام کرده‌اند و گسترش کمی و کیفی تشکیلات خود است، عنوان کرد: حاصل این تلاش‌ها همه درخدمت به هدف اصلاحات خواهد بود و هرگز مغایرتی با آن نخواهد داشت. ما تحزب و سازمان‌یابی را راه تقویت جامعه می‌دانیم و درصدد هستیم وظیفه خود را در این راستا انجام دهیم. ما رقیب هیچ حزب اصلاح‌طلبی نیستیم که خواسته باشیم توفیق خود را هرگز در عدم توفیق دیگران جستجو کنیم.
تقویت سایر احزاب اصلاح‌طلب را منطبق بر منفعت اصلاح‌طلبی می‌دانیم
وی با بیان اینکه ما تقویت و اقتدار سایر احزاب اصلاح‌طلب را منطبق بر منفعت اصلاح‌طلبی می‌دانیم و آن را به نفع خویش نیز می‌پنداریم، گفت: انتظار داریم که احزاب اصلاح‌طلب دیگر نیز از توسعه یافتن و قوی شدن حزب اتحاد احساس قدرت کنند و خدای ناکرده هیچگاه نگران نباشند. رقابت مثبت و سازنده در میان احزاب اصلاح‌طلب بسیار پسندیده است، به معنای آن که اگر دیدند حزب دیگری بیشتر و بهتر کار می‌کند، آنها تلاش کنند از او جلو بزنند. جلوگیری و منع دیگران از رشد برای این که عقب نمانیم، اخلاقی و شایسته نیست.
فعالیت حزبی عالی‌ترین وجه سیاست‌ورزی است
این عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه ما به تجربه دریافته‌ایم که فعالیت حزبی عالی‌ترین وجه سیاست‌ورزی است و هیچ فرد سیاسی نباید از اینکه عضو حزبی نیست بر خود ببالد، اظهار داشت: فقدان سازماندهی و سازمان‌یابی در سیاست نقیصه است و نه فضیلت. سیاست‌ورزی نه به تنهایی نشستن پشت میز تصمیم‌گیری است و نه به محدود کردن کنش‌های سیاسی در صندلی‌های قدرت.
شکوری‌راد با بیان اینکه کسانی شایستگی دارند در مجامع و جلسات تصمیم‌گیری حاضر شوند که بیش و پیش از آن  منشاء اثر در سازمان و تشکیلات متبوع خود و در جامعه بوده باشند، تصریح کرد: داشتن نام و عنوان و سابقه فردی اگرچه مهم است ولی به تنهایی کفایت نمی‌کند. ادعا برای داشتن نقش چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی منشأء حق نیست. منشاء حق فعالیت و نقش‌آفرینی است. هر شخص، هر حزب و هر جریانی باید افزوده‌ای برای اصلاحات و برای سیاست‌ورزی داشته باشد. به صرف اینکه کسانی می‌توانند به روند جمعی خلل وارد کنند، نباید به آنان میدان داد.
اتحاد دست یاری به سوی همه احزاب اصلاح‌طلب دراز می‌کند
وی با بیان اینکه حزب اتحاد دست یاری به سوی همه احزاب اصلاح‌طلب دراز می‌کند و آماده است در کنار تقویت خود به تقویت آنان نیز کمک کند و از تجربه‌های آنان بیاموزد، خاطرنشان کرد: درهای حزب اتحاد در سراسر کشور به سوی همه اصلاح‌طلبان که مرامنامه و اساسنامه آن را بپذیرند، باز است. ما تلاش می‌کنیم کسانی که به عضویت حزب در می‌آیند در فرآیند آموزش‌های حزبی توانمند شوند و حاصل حضور آنان در حزب رشد و بالندگی و توانمندی باشد.
دبیرکل حزب اتحاد اضافه کرد: حزب زمانی موفق خواهد بود که حاصل کارش تربیت نیرو و کادرسازی باشد. نیروهایی که وقتی کار یا مسئولیتی را می‌پذیرند بهتر از سایرین از عهده آن برآیند.
احزاب کمک‌کار دولت و حاکمیت هستند
شکوری‌راد با بیان اینکه حزب به جوانان، زنان، اقوام و نخبگان در ارتقای نقش‌ها و فعالیت‌های تشکیلاتی توجه ویژه خواهد داشت، ابراز داشت: همه باید از توانمندی احزاب استقبال کنند، چون توانمندی جامعه و نظام سیاسی است. چنانچه دولت و حاکمیت درست بنگرند، خواهند دید که احزاب کمک کار آنها هستند، چراکه سازمان‌های سیاسی بدون آنکه بهره‌ای از دولت ببرند، وقت و کنش خود را صرف آن می‌کنند که عیوب حکم‌روایی را بیابند و به آنان بازتاب دهند، انجام چنین کارهایی توسط دستگاه‌های رسمی و نهادهای ناظر معمولا با انگیزه کمتر، هزینه زیادتر و نتایج ناچیزتر به عمل می‌آید. 
 دولت روحانی باید در زمینه احزاب وسعت نظر بیشتری داشته باشد
وی با تاکید بر اینکه متأسفانه هنوز چنین نگاه جامعی در نظام سیاسی و اجرایی ما غلبه ندارد، بیان کرد: همین امر موجب شده احزاب در ایران به آسانی رشد نکنند و جایگاه واقعی خود را به دست نیاورند. دولت روحانی باید در این زمینه وسعت نظر بیشتری داشته باشد و با ایجاد فضای لازم برای فعالیت احزاب و تسهیل تعامل احزاب با دولت اقدام ماندگاری در این زمینه صورت دهد.
هنوز مستضعفان بخش بزرگی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما به عنوان رویکرد آتی حزب تلاش خواهیم کرد که در کنار پافشاری بر پیشبرد آزادی در همه عرصه‌ها، به پیشبرد و توسعه عدالت در همه ابعاد آن بیشتر بپردازیم، یادآور شد: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی که یکی از شعارهای اصلی‌اش رفع استضعاف از ایران و جهان بود، هنوز محرومان و مستضعفان بخش بزرگی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و کار سیستماتیک برای رفع استضعاف صورت نگرفته یا به نتیجه نرسیده است.
شکوری‌راد با بیان اینکه مفهوم استضعاف را نباید به فقر مادی فرو کاست، هرچند جلوه ناپسند و ناسزای استضعاف در عدم برخورداری جامعه از عدالت اقتصادی و وجود شکاف‌ طبقاتی در جامعه است، عنوان کرد: گستره مفهوم عدالت شمول وسیع‌تری دارد و باید به رفع استضعاف از جامعه با دید وسیع‌تری نگریست. اقشار و طبقات و گروه‌های مختلف جامعه، اقوام و پیروان مذاهب و صاحبان فرهنگ‌های متکثر در جامعه بزرگ ایران به شکل‌ها و شیوه‌های گوناگون دچار نابرخورداری و تبعیض‌های مختلف‌ هستند و متأسفانه با وجود همه کوشش‌ها هنوز سازوکارها و اقدامات حمایتی رافع این استضعاف از جامعه نبوده است.
همه شهروندان باید از فرصت‌های برابر برخوردار باشند
وی با تاکید بر اینکه ایران ساخته نمی‌شود مگر آنکه از همه ظرفیت‌های آن به‌خوبی استفاده شود، گفت: مردان، زنان و جوانان از همه اقوام و مذاهب و اقلیت‌های دینی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سازندگی کشور را تشکیل می‌دهند. از همه آنها باید به خوبی بهره جست؛ به‌خصوص برای آنان که در گذشته فرصت‌ها از آنان دریغ شده است، فرصت‌های جدید و جبرانی فراهم کرد.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: ملاک باید برای انتخاب افراد در سپردن کارها و مسئولیت‌ها، توانمندی، کارآمدی و انگیزه خدمت باشد و همه شهروندان باید از فرصت‌های برابر برخوردار باشند.
رعایت و اجرای قانون اساسی در رأس مطالبات ماست
شکوری‌راد با بیان اینکه حزب اتحاد امیدوارانه به آینده می‌نگرد و مسیری را که برگزیده است بدون تردید می‌پیماید، اظهار داشت: رعایت و اجرای قانون اساسی به صورت کامل به ویژه فصل حقوق ملت که همچنان مورد بی‌مهری است در رأس مطالبات و برنامه‌های ما خواهد بود.
وی اضافه کرد: کنگره سوم حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بهره‌گیری از نظرات اعضای محترم تحلیل جامعی را در قالب قطعنامه تحلیلی از وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور و افق‌های پیش‌رو در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و روابط بین‌المللی ارائه خواهد کرد. ما برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران و برای پیشبرد قدرت ملت همچنان بر کنش اصلاحات‌طلبانه و بر تقویت حزب پای خواهیم فشرد.