کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اردوغان:روابط ما با ایران بسیارنزدیک است

18 شهريور 1396 ساعت 0:38

گروه بین‌الملل: رئیس جمهوری ترکیه روابط آنکارا و تهران را بسیار حساس و نزدیک دانست و گفت: این روابط دوجانبه نزدیک را نمی توان در چارچوب حقوقی متعارف تبیین کرد.


 رجب طیب اردوغان پیش از سفر به قزاقستان و در مصاحبه با خبرنگاران افزود: ما بخش مهمی از نیاز گاز طبیعی و نیز مقداری از نیاز خود به نفت را از ایران تامین می کنیم و این حساسیت در روابط دو طرف را بارها به دولت گذشته و کنونی آمریکا هم گفته ایم. وی اقدامات آمریکا در صدور کیفرخواست علیه برخی مقامات سابق سیاسی و بانکی ترکیه به خاطر همکاری با ایران را سیاسی خواند و اظهار کرد: امیدوارم فرصت بررسی این موضوع در سفر به آمریکا را داشته باشم.


وی با بیان این که 'در پشت صحنه این اقدام آمریکا بوی بسیار بدی به مشام می‌رسد' ، اضافه کرد: موارد مرتبط با رضا ضراب تاجر ایرانی تبار ترکیه و حالک بانک ترکیه و صدور کیفرخواست علیه محافظانم را نیز در همین راستا می توان دانست. وی تاکید کرد: این گونه اقدامات ناتوانی دولت آمریکا را نشان می‌دهد و این موارد به آمریکایی ها گفته شده و آمریکا شاید یک کشور بزرگ باشد، اما کشور عادل بودن چیز دیگری است چرا که برای عادل بودن باید در نظام حقوقی کشور عدالت برقرار باشد.

وی در مورد پرونده مربوط به رضا ضراب و نیز صدور کیفرخواست برای مقامات ترکیه را اقدام علیه جمهوری ترکیه دانست و اعلام جرم علیه ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد پیشین ترکیه از سوی آمریکا را بسیار عجیب خواند و ادامه داد: این مساله را اقدام علیه ترکیه می‌دانم. اردوغان در ادامه در خصوص اظهار مخالفت برخی مقامات اروپایی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت: چنین اظهاراتی برای ما عجیب نیست و متاسفانه 15 سال است که ما را با این سخنان معطل کرده اند و تکرار همان اظهارات هنوز ادامه دارد.

وی بیان کرد: موضع کشورهای اروپایی نسبت به ما قبل از همه پرسی ترکیه بسیار واضح و روشن بود چرا که برای وزرای ما و همچنین شخص بنده، مجوز ورود به کشورشان را ندادند در حالی که این موضوع ربطی به آنها نداشت. وی خطاب به سیاستمداران برخی از کشورهای اروپایی گفت: آیا حمله لفظی به ترکیه برای شما رأی خواهد آورد که به طور مداوم از اردوغان، ترکیه و حزب عدالت و توسعه سخن می‌گویید؟ چه کاری به ما دارید؟ ترکیه از مراحل بسیاری عبور کرده است. اینها از این که ترکیه توانسته است برخی مشکلات را حل کند، ناراحت هستند. رئیس جمهوری ترکیه همچنین با تاکید بر ارسال کمک های انساندوستانه به مسلمانان آراکان اظهار کرد: تلاش ترکیه موثر بوده است و هیات ترکیه با مسلمانان روهینگیا دیدار کرده و کمک‌های ارسال شده را به نیازمندان منتقل کرده است و تاحدودی نتیجه گرفته ایم.

وی اعلام کرد: وضعیت اردوگاه های استقرار مسلمانان آواره میانماری در بنگلادش مناسب نیست و اگر دولت این کشور مکانی برای ترکیه اختصاص دهد، اردوگاه های بهتری را راه اندازی خواهیم کرد. وی ادامه داد: بنیاد تیکای ترکیه هزار تن کمک در بین مسلمانان آواره میانماری توزیع کرده و برنامه ای برای 10 هزار تن کمک دیگر نیز داریم و اگر دولت بنگلادش بتواند منطقه ای را برای ترکیه اختصاص دهد، برنامه داریم اردوگاه های قابل اسکان در آنجا دایر کنیم. وی هدف از سفر به قزاقستان را بررسی چگونگی تقویت روابط دو کشور ترکیه و قزاقستان اعلام کرد و گفت: در چارچوب این سفر چند توافقنامه امضا خواهد شد و در اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی نیز شرکت خواهیم رفت و علاوه بر روابط دوجانبه، تحولات مهم سوریه، عراق، فلسطین و میانمار را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.


کد مطلب: 136385

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136385/اردوغان-روابط-ایران-بسیارنزدیک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir