کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشریح علت نوسان تولید

توان تولید بنزین یورو۵درستاره خلیج‌فارس

18 شهريور 1396 ساعت 15:14

گروه اقتصادی: مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانایی تولید بنزین یورو ۵ را دارد، درمورد علت نوسان تولید بنزین در این پالایشگاه توضیح داد: از آنجایی که خوراک پالایشگاه از پارس جنوبی تامین می‌شود و خوراک پارس‌جنوبی در حال حاضر مشتری زیادی دارد، گاهی خوراک مورد نیاز پالایشگاه تامین نمی‌شد.


به گزارش ایسنا، مرتضی امامی در نشست خبری که در محل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس برگزار شد با بیان این که از فعالیت این پالایشگاه ۱۱ سال می‌گذرد، افزود: هنگامی که عمر یک پروژه طولانی شود چالش‌های آن نیز افزایش می‌یابد. مخصوصا اگر دولت‌ها و استراتژی‌ها تغییر کند. از سوی دیگر در بخشی از عمر پالایشگاه با تحریم‌ها مواجه بودیم و تحریم‌ها روی روند تکمیل پروژه‌ پالایشگاه آثار سوء داشت.
توانایی تولید بنزین یورو ۵ در ستاره خلیج فارس
وی با اشاره به انتقال میعانات گازی از پارس جنوبی به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: به دلیل کیفیت مطلوب میعانات گازی که از پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل می‌شود محصولاتی که دراین پالایشگاه تولید می‌شود زودتر از پیش‌بینی به کیفیت مطلوب رسید. در حال حاضر گازوییلی که در پالایشگاه تولید می‌شود از بالاترین کیفیت برخوردار بوده و بنزینی که دراین پالایشگاه تولید می‌شود یورو ۴ است.مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در مورد تفاوت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ گفت: تفاوت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ میزان گوگرد است. میزان گوگرد بنزین  یورو ۴ باید ppm۵۰ باشد درحالی که میزان گوگرد بنزین یورو ۴ که در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید می شود ۱۰ppm است. اکتان یورو ۵ باید بالا باشد، اکتان یورو ۴ باید ۹۲ باشد و یورو ۵ باید ۹۵ باشد.
امامی با بیان این که ماشین‌هایی که در کشور تردد می‌کنند برای اکتان بالا آمادگی ندارند، تصریح کرد: در حال حاضر پالایشگاه توانایی تولید بنزین یورو ۵ را دارد، اما متقاضی بنزین که شرکت ملی پالایش و پخش‌ فرآورده‌های نفتی است تقاضای بنزین یورو ۵ را از ما ندارد.وی با تاکید بر این که میعاناتی که از پارس جنوبی منتقل می‌شود دارای کیفیت خوبی است، اظهار کرد: به همین دلیل محصولی که در پالایشگاه ساخته می‌شود از یورو ۵ نیز بهتر است. در حال حاضر بیشترین میزان اکتانی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد نزدیک به ۹۰ است. از سوی دیگر آروماتیک باید ۳۵ درصد باشد که محصولی که در پالایشگاه تولید می‌شود زیر ۳۵ درصد است. همچنین بنزن باید زیر یک درصد باشد که بنزن محصولات ما نیز از یک درصد کمتر است.
امکان تولید روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از راه‌اندازی واحد ۱۸ پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و اظهار کرد: با راه‌اندازی این واحد میزان تولید بنزین افزایش یافته و شرایط تولید بنزین مرغوب پایدار شده است. قبل از راه‌اندازی این واحد میزان تولید بنزین حدود هشت میلیون لیتر در روز بود. با راه اندازی واحد ۱۸ می توانیم روزی ۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.امامی در مورد اختلال در فرآیند بنزین‌سازی در پالایشگاه نفت ستاره نفت خلیج فارس، توضیح داد: خوراک پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس باید از پارس جنوبی تامین شود. از سوی دیگر از آنجایی که محصولات تولید شده از پارس جنوبی کیفیت بالایی دارد مشتری زیادی داشته و باعث می‌شود میزان خوراک مورد نظر ما تامین نشود. به همین دلیل در تولید بنزین نوسان وجود دارد. اما اگر یک فاز ۱۲۰ هزار بشکه در نظر گرفته شود، تولید ۹۵ هزار بشکه تثبیت شده است.
وی در مورد میزان هیدروژن نیز توضیح داد: در طراحی پالایشگاه در ظرفیت کامل که ۳۶۰ هزار بشکه است، حدود ۲۰ تن در ساعت هیدروژن تولید می‌شود. البته برنامه ای مبنی بر راه اندازی کارخانه پتروشیمی در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس وجود دارد. به طور کلی در فرآیند واحد بنزین سازی مقدار زیادی هیدروژن تولید می‌شود که قسمت اعظم آن برای سوخت پالایشگاه مصرف می‌شود. از آنجایی که شرکت ملی گاز خط لوله خود را تمیز نکرده بود ریز آهن وارد خط لوله شده است و شرایط به تازگی مطلوب شده است. از سوی دیگر برنامه‌ای وجود دارد مبنی بر این که هیدروژن را به پالایشگاه بندرعباس منتقل کنیم. زیرا در آن پالایشگاه یک واحد هیدروژن پلن وجود دارد و هیدروژن تولید می کنند و از آنجایی که تولید هیدروژن بسیار پر هزینه است قرار است ما هیدروژن خود را به آنجا منتقل کنیم.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس با اشاره به مشکل تامین خوراک از پارس جنوبی گفت:کشور به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیاز دارد و باید خوراک این پالایشگاه را تامین کند. در یک مقطعی مشتری ها هجوم آوردند و خوراک پارس جنوبی را خریداری کرده اند اما در این مدت امور پالایشگاه مدیریت شده و خوراک از مخازن تامین شده است. در حال حاضر حدود ۳۰۰ مترمکعب در ساعت تولید محصول اکتانایزر صورت می گیرد که ۸۰ درصد آن پلت فرمیت می شود به عبارت دیگر در ساعت ۲۴۰ مترمکعب بنزین اکتان ۹۵ ساخته می شود.امامی در مورد سایر محصولاتی که در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید می شود توضیح داد: در پالایشگاه نفت گاز و نفت سفید تولید می شود. حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ مترمکعب در ساعت نفت گاز تولید می شود و حدود ۵۰ مترمکعب در ساعت نفت سفید تولید می شود. نفت گاز و نفت سفیدی که در اینجا تولید می شود به دلیل کیفیت خوراک پارس جنوبی گوگرد کم تری نسبت به پالایشگاه های دیگر دارد.
تولید سوخت جت و هواپیمای نظامی در ستاره خلیج فارس
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از تولید سوخت جت و هواپیمای نظامی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: با تصفیه نفت گاز و نفت سفید می‌توانیم سوخت جت و هواپیمای نظامی تولید کنیم که احتمالا این موضوع در سال آینده به نتیجه برسد. در حال حاضر طبق مدیریت هزینه‌ای که صورت گرفته تمرکز در فاز ۲ روی تولید بنزین خواهد بود تا تولید بنزین به ۲۰ میلیون تن در روز برسد.امامی در مورد میزان تولید ال پی جی توضیح داد: قصد داریم ال پی جی را انبار کنیم و از طریق کامیون به فروش برسانیم، میزان ال پی جی در کشور زیاد است و ما در صدد صادرات این محصول هستیم. احتمالا این محصول را به بندر شهید رجایی برسانیم و به دو طریق ال پی جی سرد و ال پی جی گرم به فروش برسانیم.
بررسی راهکارهای تامین سرمایه ستاره خلیج فارس
وی در ادامه در مورد تامین هزینه تکمیل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، توضیح داد: با توجه به هزینه‌های انجام شده و حجم باقی‌مانده و بازپرداخت وام هایی که در طول مدت پروژه تا کنون گرفته شده است، تا انتهای کار حدود یک میلیارد دلار نیاز باشد. که برای تامین آن راه‌های مختلفی از جمله صندوق توسعه، افزایش سرمایه سهامداران، استقراض، قرارداد آف تیک و غیره در دست بررسی است.مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ادامه داد: سرمایه‌ گذاران خارجی زیادی برای سرمایه‌ گذاری در این پروژه ابراز علاقه کرده‌اند که در این راستا با سه یا چهار گروه در مورد تامین مالی پروژه مذاکره صورت گرفته است. به طور کلی برای تامین مالی پروژه در بخش خارجی دو روش فاینانس و آف تیک وجود دارد که در روش فاینانس طرف خارجی پول را پرداخت می‌کند و به محصول تولید شده کاری ندارد، اما در روش آف تیک طرف خارجی محصول را پیش خرید می‌کند.
امامی با بیان این‌که برای تامین مالی پروژه ستاره نفت خلیج فارس به دو صورت فاینانس و آف تیک مذاکره شده است، تصریح کرد: این مذاکره هم با کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه بوده و هم با کشورهای اطراف و آسیای شرقی اعم از چین و کره. مهم ترین علت به نتیجه نرسیده مذاکرات این است که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌ گذاری تضمین می‌خواهد در حالی که ستاره خلیج فارس خصوصی حساب شده و نمی‌تواند تضمین دولتی بدهد. ضامن ما سهامداران هستند و ضمانت سهامدار نیز در کشور سخت است. تا کنون چند MOU امضا شده است که محصولات را بگیرند که عملیاتی شدن آن منتظر موافقت سهام داران است.
تکمیل ستاره خلیج فارس در سال ۹۸
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در مورد زمان تکمیل فازهای ستاره خلیج فارس توضیح داد: دو ماه گذشته اعلام کردیم فاز یک پالایشگاه تا آخر پاییز تکمیل شود اما این زمان به شرطی بود که منابع مالی مورد نیاز پالایشگاه تامین شود. در حال حاضر دو ماه گذشته و هیچ پولی به ما داده نشده است. با این حال سرعت عملیات اجرایی بدون تزریق هیچ پولی پنج برابر شده است. طبق پیش بینی‌های صورت گرفته فاز نخست تا پایان دی ماه، فاز دوم تا پایان سال ۹۷ و فاز سوم شش ماه پس از تکمیل فاز دو تکمیل خواهد شد و به طور کلی در اولین فصل سال ۹۸ به شرطی که جریان نقدینگی مسائل حل شود پالایشگاه روی ظرفیت خواهد بود.امامی در ادامه در مورد برخی اخبار مبنی بر این که یک نجومی بگیر است، گفت: این مساله تلخ‌ترین طنز مدیریت محسوب می‌شود. معدود افرادی باقی ماندند که به صورت شرافتمندانه در کشور کار می‌کنند تا گره‌ها باز شده و کشور پیشرفت کند، اما این بحث‌ها آنها را مایوس می‌کند. من هیچ‌گاه برای میزان حقوقم با کسی بحث نکردم. در نهایت طبق محاسباتی که انجام شد مشخص شد حقوقی که در این سال ها دریافت کردم بسیار کم‌تر از میزانی بوده که باید می گرفتم.


کد مطلب: 136397

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136397/توان-تولید-بنزین-یورو۵درستاره-خلیج-فارس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir