کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حقایقی در مورد بیماری آسم

19 شهريور 1396 ساعت 11:58

گروه علمی: مطالعات محققان دانشگاه‌های جان هاپکینز و مریلند نشان می‌دهد زندگی در نزدیکی پارک و فضای سبز علایم آسم را در کودکان شهرنشین کاهش می‌دهد.


به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، محققان 196 کودک 3 تا 12 ساله مبتلا به آسم پایدار را بررسی کردند و دریافتند زندگی در مجاورت پارک و فضای سبز، علایم آسم را در این کودکان به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.در این مطالعه محل زندگی برخی کودکان نزدیک پارک و فضای سبز بود و برخی دیگر بیش از یک کیلومتر با فضای سبز فاصله داشتند. نتایج نشان می‌دهد علایم آسم در کودکانی که دور از پارک و فضای سبز زندگی می‌کنند، شدیدتر و پایدارتر است.این مطالعه نشان می‌دهد زندگی در محیط شهری و آلودگی هوا با افزایش خطر بروز آسم در کودکان ارتباط مستقیم دارد.با افزایش شهرنشینی و آلودگی هوا، ابتلا به آسم و تشدید حملات آن به یک معضل جدی در حوزه بهداشت تبدیل شده است.حملات آسم به صورت تنگی نفس و خس خس سینه بروز می کند. در این بیماری مزمن، پوشش لوله‌های برونش متورم می شوند، مجاری تنفسی تنگ شده و جریان هوای داخل و خارج شده از ریه کاهش می یابد. علل آسم به طور کامل شناخته شده نیست؛ ولی عواملی مانند مواد حساسیت زا، دود سیگار و مواد شیمیایی سبب تحریک این عارضه می شوند.

**حقایقی در مورد بیماری آسم
-آسم یک بیماری شایع و غیرمسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دشوار می شود.
-بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2013 میلادی حدود 235 میلیون نفر به این عارضه مبتلا بودند و بیشتر این آمار مربوط به کودکان بود.
-مرگ های ناشی از آسم بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد.
-استنشاق دود سیگار، مواد شیمیایی و تحریک کننده و هوای آلوده، سبب تحریک راه های هوایی و واکنش های آلرژیک می شود.
**مهمترین عوامل محرک بیماری آسم
-نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات
-استفاده از لباس‌های پوست و پشم طبیعی
-گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان
-دود ناشی از تنباکو
-آلودگی هوا
-انواع محرک های شیمیایی
-لوازم بهداشتی شیمیایی
-انواع آلرژن مانند گرده
برخی از شرایط مانند استرس، احساس خشم و ترس می تواند این عارضه را تشدید کند. داروهای ضد التهابی غیراستروییدی یکی از مهمترین عوامل خطر این بیماری محسوب می شوند. انواع داروهای بتابلاکر که برای فشار خون بالا، بیماری های قلبی و میگرن استفاده می شوند، آسم را تشدید می کنند.
آسم قابل درمان نیست ولی می توان با مدیریت آن شرایط افرد مبتلا را بهبود بخشید.


کد مطلب: 136445

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136445/حقایقی-مورد-بیماری-آسم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir