به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۳۶۵۴۳
در آستانه‌ی روز سینما

گردهمایی برای یک «نابغه‌ ژنی» در تهران

گروه فرهنگی: رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در تهران گفت: شکی نیست که عباس کیارستمی یک نابغه ژنی بود اما نه فقط در حوزه سینما بلکه در حوزه عکاسی، گرافیک و چیدمان هم یک نابغه بود.
به گزارش ایسنا، اکران فیلم مستند «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» به کارگردانی سیف الله صمدیان به مناسبت روز ملی سینما (19 شهریورماه) با حضور سیف الله صمدیان و سفرای کشورهای خارجی به همت بخش بین‌الملل گروه سینمایی هنرو تجربه در موزه سینما برگزار شد.

سیف‌الله صمدیان کارگردان این مستند در ابتدای سخنانش با اشاره به مرتضی کاخی که بیش از 50 سال با عباس کیارستمی دوست بوده و در برنامه حضور داشت، گفت: شاید من جزو چهار نفری باشم که می‌توانم ادعا کنم که نیمی از عمر خود را با پدیده شگفتی مانند عباس کیارستمی همراه و همسفر بودم.
او با بیان اینکه به خاطر حضورش در اینجا حس متضادی دارد، ادامه داد: از اینکه به مناسبت روز سینما یا به نام نامی سینما در اینجا جمع شده‌ایم تا فیلم ببینیم، بسیار خوشحالم و در عین حال بسیار غمگینم که این فیلم به بهانه‌ی درگذشت عباس کیارستمی ساخته شده است.
سیف‌الله صمدیان در بخش دیگری از سخنانش به روند شکل‌گیری این فیلم اشاره کرد و در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: حرفهایی که زده شد برای تبلیغ فیلم نبود بلکه گفته شد تا بدانید که وقتی موضوع فیلمی عباس کیارستمی باشد، انرژی کیارستمی به کمک می‌آید و معجزه‌هایی مثل آماده شدن فیلم برای جشنواره رقم می‌خورد. این فیلم برای ونیز آماده شد و ما آن را به کمک دوستان حاضر همزمان به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ترجمه کردیم که تا امروز 102 جشنواره این فیلم را نمایش دادند.
او ادامه داد: طبیعتا مسائلی وجود داشت که از ساخت این فیلم پرهیز داشتم اما الان بسیار خوشحال هستم که این فیلم را ساخته‌ام به خصوص زمانی که در کشورهای عجیب و غریبی که حتی یکبار هم اسمشان را  روی کاغذ نیاورده بودم، حضور داشتم و در آنجا دیدم که آنها با عباس کیارستمی چه برخورد شگفت انگیزی دارند و فهمیدم که راز جهانی شدن با وسعتی که در پدیده حساسی مثل فرهنگ توسط کیارستمی وجود دارد از کجا آمده است.

سیف‌الله صمدیان با اشاره به شناخت‌اش از عباس کیارستمی که در طول سی سال رفاقت و همکاری و دوستی شکل گرفته است، گفت: بسیار سریع متوجه شدم که کیارستمی با ملی اندیشیدن جهانی شد.
او ادامه داد: وقتی خودت هستی و از کشور و مردم خود شناخت کافی داشته باشی طبیعتا فیلمی را که می‌سازی به دل همه مردم می‌نشیند. قطعا شما می‌دانید و با دیدن فیلم « 76دقیقه و 15 ثانیه» متوجه خواهید شد که ملی گرایی یا ملی اندیشیدن به معنای رایج ناسیونالیسم که در دنیا رایج است برای عباس معنی ندارد. او عشقی بی انتها به وطن خود داشت.
سپس کلیپی از صحبت‌های مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» درباره عباس کیارستمی پخش شد.

در ادامه مراسم مائورو کنچاتوری سفیر کشور ایتالیا با اشاره به عباس کیارستمی، جوایز و آثار متعددش بیان کرد: کیارستمی از سینمای ایتالیا شناخت خوبی داشت، او در بسیاری از مصاحبه‌ها تحسین خود از نئورالیسم ایتالیایی پساجنگ را بیان کرد و گذشته از تمام ویژگی‌ها در رویکرد خاص خود همیشه یک به روز رسانی از ایتالیا داشت.
او ادامه داد: همواره کیارستمی به روبرتو روسلینی یا ویتوریا دسیکا شبیه دانسته می‌شود، همچنین برخی از ایرانیان همچنان در میان قهرمانان نئورالیسم ایتالیا جا دارند، به عنوان مثال خسرو خورشیدی با بسیاری از سینماگران و فیلمسازان ایتالیایی بزرگ آن دوران، همکاری داشت که بعد از آن این تجربه فوق العاده را به ایران آورد.
سفیر کشور ایتالیا با بیان اینکه کیارستمی همزمان با تحسین شدن در میان همکاران ایتالیایی خود منبع الهامی هم برای بسیاری از آنها به شمار می‌آید، گفت: به عنوان مثال نانو مورتی فیلم کوتاه «روز آغازین کلوز آپ» را به کیارستمی تقدیم کرد و در آنجا فیلم کیارستمی را به توجهات در فیلم‌سازی روز تشبیه کرد.
وی افزود: استاد کیارستمی تنها دوستدار سینمای ایتالیا نبود بلکه چشم‌اندازها و شهرهای ایتالیا را هم دوست داشت. او در سال 2010 توسکانی را برای اولین فیلم خود به نام «کپی برابر اصل» که قرار بود خارج از ایران فیلم برداری شود انتخاب کرد و من می‌دانم که ایشان در نظر داشتند تا شراکت‌های سینمایی دیگری را هم با کشور ما رقم بزنند. فکر می‌کنم که ایتالیا یکی از منابع الهام عباس کیارستمی بود و به همین دلیل از من دعوت کردید تا در اینجا حضور داشته باشم.
در ادامه ویدئویی از صحبت های ژیل ژاکوب و ژولیت بینوش با سیف الله صمدیان درباره جشنواره کن 2014 پخش شد.
سپس ژمل اوکشو رایزن فرهنگی کشور فرانسه در تهران با اشاره به ویدئو پخش شده از ژیل ژاکوب و ژولیت بینوش گفت: این تصاویر نشان دهنده آن است که شاهد وجود ارتباط عاشقانه‌ای بین سینمای ایران و فرانسه هستیم.

رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در تهران هم در سخنانی گفت: شکی نیست که عباس کیارستمی یک نابغه ژنی بود اما نه فقط در حوزه سینما بلکه در حوزه عکاسی، گرافیست و چیدمان هم یک نابغه بود.
ژمل اوکشو با اشاره به برگزاری نمایشگاهی که این روزها در شهر آرل فرانسه برپاست، گفت: این نمایشگاه بر 38 سال عکاسی ایران مروری دارد و قرار است تا با عکسی از عباس کیارستمی و عکسهایی که توسط او گرفته شده به کار خود پایان دهد و این راه خوبی برای پایان دادن این نمایشگاه است و به ما می‌گوید که کیارستمی هنوز هم در میان ما حضور دارد.
در ادامه کلیپی از مراسم فرش قرمز آخرین حضور عباس کیارستمی در جشنواره کن برای فیلم «مثل یک عاشق» پخش شد.

سپس تاکاشی کامادا، ریاست مرکز اطلاع رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن برای احترام به فرهنگ ایران و آثار برجسته کیارستمی به زبان فارسی سخن گفت و ادامه داد: عباس کیارستمی تنها چهره‌ای متعلق به ایران نبود بلکه او مورد احترام بسیاری از کشورهایی که با سینما آشنا هستند، بود.
وی با بیان اینکه کیارستمی فیلم «مثل یک عاشق» را در ژاپن کارگردانی کرد ،گفت: این تنها حضور کیارستمی در ژاپن نبود، او سالهای پیش با کارگردان بزرگ ژاپنی به نام آکیرو کوروساوا دیدار کرد و این کارگردان ژاپنی درباره او گفت که کلمات از بیان احساس ما نسبت به فیلم‌های کیارستمی قاصر است.
ریاست مرکز اطلاع رسانی و فرهنگ سفارت ژاپن با اشاره به درگذشت یک کارگردان بزرگ هندی گفت: در آن زمان بسیار ناراحت بودم اما زمانی که فیلم‌های کیارستمی را دیدم خدا را به خاطر وجود چنین شخصی شکر کردم.
او ادامه داد: بارها کیارستمی در قالب برگزاری کارگاه‌های فیلم سازی در ژاپن مانند دانشگاه هنر توکیو و هیات‌های جشنواره‌ها به کشور ما کمک کرد، همچنین در دانشگاه توکیو همراه با فیلمسازان دیگر تجربیات و هنر خود را در اختیار دانشجویان قرار داد.او تنها یک فیلمساز نبود او یک نقاش، شاعر و عکاس چیره دست بود.
تاکاشی کامادا در پایان سخنان خود اظهار کرد: نقش عباس کیارستمی در گسترش مناسبات، میان فرهنگ ایران و ژاپن باعث شد تا او در آذرماه 1391 تقدیرنامه‌ای را از سوی وزیر امور خارجه ژاپن دریافت کند و یکسال بعد نیز به دلیل زحمات ارزشمند، ایجاد تبادلات فرهنگی ، تفاهم متقابل بین ایران و ژاپن، ارتقا سطح فیلم در ژاپن و گسترش فرهنگ ژاپن در سراسر دنیا از جمله ایران و فعالیتهای هنری نشان افتخار از طرف دولت ژاپن به کیارستمی اهدا شود و امیدوارم تا رشد مناسبات و میراث فرهنگی که کیارستمی میان ایران و ژاپن برقرار کرد، همچنان ادامه یابد.
همچنین در ابتدای برنامه ویدئویی از جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش که در آنجا مارتین اسکورسیزی جایزه یک عمر دستاورد هنری را به عباس کیارستمی تقدیم کرد، پخش شد.
در این مراسم نمایندگانی از سفارتخانه‌های کشورهای فنلاند، آلمان، بلغارستان،اسپانیا، ژاپن، لهستان،تایلند،فرانسه، کره جنوبی، ترکیه،برزیل، صربستان، ایتالیا، آرژانتین،لبنان ، ارمنستان  و سینماگرانی و هنرمندانی  چون مرتضی کاخی، رضا میرکریمی جعفر صانعی مقدم، مانی حقیقی،امیر اسفندیاری، بهناز جعفری، شقایق فراهانی، بهزاد دورانی و… حضور داشتند.
پایان‌بخش این مراسم نمایش مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» برای حاضرین ایرانی و خارجی بود.