به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۱۳۶۶۶۶
حسین علیزاده: موسیقی به لطف کسی نیاز ندارد

موسیقی؛ هنری صلح جو و صلح آفرین

گروه فرهنگی: حسین علیزاده در اختتامیه جشنواره‌ی «کهن آواهای تنبور» گفت: ایران کشوری بسیار ثروتمند به لحاظ موسیقی است و اقوام مختلف ایران هر کدام موسیقی غنی دارند. اگر چه سالیان درازی است که به موسیقی کم لطفی می شود اما موسیقی به لطف کسی نیاز ندارد و همواره راه خود را می‌رود.
موسیقی؛ هنری صلح جو و صلح آفرین
به گزارش ایسنا، حسین علیزاده نوازنده چیره دست‌تار در مراسم اختتامیه «کهن آواهای تنبور» که همزمان با افتتاح «خانه تنبور» برگزار شد،بیان کرد: امروز شاهد یکی از بهترین اتفاقات در عرصه موسیقی کشور هستیم.او با بیان اینکه عاشق موسیقی کردی هستم، گفت: استاد شهرام ناظری و استاد کیهان کلهر از بزرگان موسیقی این خطه هستند. این هنرمند همچنین با انتقاد از خطاب کردن بزرگان موسیقی با عناوین غیرایرانی همچون شوالیه، اظهار کرد: استاد شهرام ناظری نیاز به عنوان شوالیه ندارد و  این عناوین به او ارزش نمی‌دهد، استاد ناظری در قلب مردم جا دارد و قلب ما برای او می‌تپد.
در این مراسم که با حضور هنرمندانی همچون شهرام ناظری، کیهان کلهر، حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، علی اکبرشکارچی و علی اکبر مرادی، همزمان با افتتاح خانه تنبور، شب گذشته(21 شهریور) برگزار شد، علی شبستری مدیر اجرایی جشنواره گفت: در این جشنواره 70 نوازنده تنبور و مقام خوان حضور داشتند که در دو بخش گروه نوازی(13 گروه) و تک نوازی و مقام خوانی با هم به رقابت پرداختند.او با اشاره به قدمت پنج هزار ساله ساز تنبور، گفت: انتقال موسیقی سنتی به عنوان یک میراث به آیندگان از اهداف برپایی این جشنواره بود که به همت خانه تنبور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان دالاهو برگزار شد.
موسیقی هنری صلح جو و صلح آفرین
در ادامه یوسف شاه حسینی معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه موسیقی هنری صلح جو و صلح آفرین است، افزود: صلح درونی و صلح بیرونی از آموخته‌هایی است که باید از موسیقی یاد بگیریم.  موسیقی اصیل ما ریشه در معنویت دارد و علت اقبال مردم به این نوع موسیقی نیز به همین دلیل است. باید قدر این نوع موسیقی(موسیقی اصیل) را بدانیم و از آن حمایت کنیم تا در رقابت با انواع دیگر موسیقی که امروزه رواج یافته، گزندی به آن نرسد. علی اکبر مرادی از نوازندگان چیره‌دست تنبور و متولی احداث خانه تنبور نیز و با ابراز خوشحالی از حضور بزرگان موسیقی در این مراسم، اظهار کرد: امروز روز خوبی برای من است، اما ای کاش همسرم زنده بود و پسرانم نیز امروز اینجا بودند.
او با بیان اینکه خانه تنبور مرکزی برای هنر است، افزود: این مرکز متعلق به همه تنبورنوازان است. دوست خوبم بهروز بیات برای ساخت خانه تنبور زحمات زیادی کشید که جا دارد از او و همه مسئولانی که کمک کردند مشکلات فرار روی ساخت این مرکز رفع شود، تقدیر کنم.محمدرضا درویشی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با بیان اینکه بسیار خوشحالم که این جمعیت مشتاق را می‌بینم که برای موسیقی اینجا دور هم جمع شده‌اند، گفت: آقای مرادی خانه تنبور را با مایه گذاشتن از جان و مال شخصی خود و بدون کمک هیچ نهادی ساخت.
عده‌ای از ساخت خانه تنبور ممانعت می‌کردند
او با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته عده‌ای از ساخت این مرکز خانه تنبور ممانعت می‌کردند، افزود: اینجا یک مرکز فرهنگی برای ساز تنبور است و امیدوارم جوانان تنبورنواز از سراسر ایران برای آموزش به این مکان بیایند و مقام‌های اصیل تنبور در این خانه به نسل جوان انتقال پیدا کند.درویشی همچنین با بیان اینکه امروز تنبور به یک ساز ملی تبدیل شده و سازی منحصر به منطقه کردنشین نیست، گفت: تنبور ساز باستانی ایران است.در بخش بعدی این مراسم شهرام ناظری در سخنانی گفت: مایه سعادت من است که در این روز مبارک به همراه دیگر اساتید موسیقی اینجا هستم.
وی با ابراز خرسندی از ساخت خانه تنبور، بیان کرد: علی اکبر مرادی که از دوستان قدیمی من است و به همراه دیگر دوستان و خصوصا مهندس بهروز بیات تلاش زیادی برای ساخت خانه تنبور داشتند که از همه‌ی آنها تقدیر می‌کنم. افرادی مخالف ساخت خانه تنبور بودند و حتی خواستند این مکان را تخریب کنند که امروز روسیاه هستند.ناظری پس از سخنانش بصورت زنده قطعه‌ای از اشعار مولانه و همچنین یک قطعه کردی را برای حاضرین خواند که مورد تشویق دوستداران موسیقی قرار گرفت.در ادامه نیز کیهان کلهر نوازنده برجسته کمانچه در سخنان کوتاهی از حضور در این مراسم ابراز خرسندی کرد.در مراسم اختتامیه جشنواره کهن آواهای تنبور، استاد پرتو شاعر کرمانشاهی چند بیتی از سروده‌هایش را برای حاضرین خواند و چند گروه موسیقی نیز اجرا کردند.بخش پایانی این برنامه نیز تقدیر از برگزیدگان جشنواره در بخش‌های مختلف بود و برگزیدگان لوح تقدیر خود را از دستان بزرگان موسیقی کشور گرفتند.