به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۱۳۶۶۸۹

شریفیان: به آینده نی‌انبان خوشبینم

گروه فرهنگی: محسن شریفیان گفت: زمانی نواختن نی‌انبان در بوشهر با محدودیت‌های زیادی همراه بود. خانواده من نیز یکی از مخالفان نواختن این ساز بودند اما من خوشحالم که وضعیت این ساز در بوشهر فرق کرده و من به آینده نی‌انبان خوشبین هستم.
شریفیان: به آینده نی‌انبان خوشبینم
به گزارش ایسنا، این نوازنده جنوبی و سرپرست گروه موسیقی «لیان» در نشست رونمایی از کتاب و لوح فشرده آموزش نی‌انبان که ظهر ۲۲ شهریور در موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد، در سخنانی گفت: یکی از اهداف زندگی من نی‌انبان بوده است و تلاش کردم چه در کنسرت‌هایم و چه در برنامه‌های دیگر و پژوهش‌ها به آن بپردازم. در نهایت تصمیم گرفتم به همراهی بابک شهرکی متد آموزشی نی‌انبان را تألیف و منتشر کنم.او ادامه داد: ما در کشورهای مختلف بیش از ۱۳۰ گونه نی‌انبان داریم که در این کتاب تلاش کرده‌ایم به آن‌ها بپردازیم. این اولین کتاب آموزشی این ساز است که می‌تواند مبنای خوبی باشد. ما هیچ کاری نکردیم فقط به خودمان جرأت دادیم این کار را شروع کنیم.

شریفیان اضافه کرد: این کتاب باید تدریس می‌شد اما من در بوشهر اجازه تدریس ندارم و نهادهایی که ما را دوست ندارند به من اجازه تأسیس آموزشگاه و موسسه را نمی‌دهند اما خواهیم دید این ساز علاقه‌مندان خودش را پیدا می‌کند.در ادامه محمد موسوی ناشر این کتاب بیان کرد: سازهای اقوام ما رو به فراموشی است و انتشار چنین کتاب‌هایی خوب و گام موثری در این زمینه است.
سپس بابک شهرکی ـ نوازنده ـ با اشاره به همکاری‌اش در تألیف و انتشار این کتاب با محسن شریفیان گفت: جا دارد در حوزه آموزش ساز نی‌انبان کارهای بیشتری صورت بگیرد، جا دارد از محمود جهان که برای حفظ این ساز زحمت زیادی کشیده یاد کنیم. زمانی که من و محسن شریفیان شروع به کار روی این ساز کردیم و می‌خواستیم متدهایی را در این زمینه خلق کنیم عده‌ای می‌گفتند ما خائن به موسیقی بوشهر هستیم اما خوشبختانه این موضوع در گذر زمان کمرنگ‌تر شد.او ادامه داد: کار تألیف کار مشکلی است و ما باید خودمان را جای یک شاگرد صفر کیلومتر می‌گذاشتیم و گام به گام جلو می‌رفتیم. امیدوارم تمام منتقدان به ما رجوع کنند و نقدهای خود را بگویند تا این کتاب بهتر شود.

حمیدرضا نوربخش ـ مدیر عامل خانه موسیقی ـ که در این مراسم حضور داشت نیز گفت: شریفیان یکی از چهره‌های شاخص موسیقی جنوب است که در این سال‌ها دلسوزانه در داخل و خارج از ایران برای این موسیقی تلاش می‌کند و نسبت به موسیقی بومی‌اش مسئولانه احساس تعهد می‌کند، ما نیز وظیفه داریم از او پشتیبانی کنیم.او ادامه داد: موسیقی شریفیان طرفداران زیادی دارد و طی دو سالی که من مدیر جشنواره موسیقی فجر بودم شاهد بودم برنامه‌های او یکی از بهترین برنامه‌های این جشنواره بوده است. نوربخش با تشکر از ناشر این اثر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما موضوع کپی‌رایت است که جدای از مسئولان بخش مهمی از آن به مردم برمی‌گردد و باید از هر فرصتی برای آگاهی دادن به آن‌ها استفاده کرد.در ادامه این برنامه از کتاب و لوح فشرده «آموزش نی‌انبان» رونمایی شد.سپس شریفیان بیان کرد: امیدوارم جایگاهی برای موسیقی بومی ایران در خانه موسیقی ایجاد شود و آقای نوربخش نیز به ما قول دادند که بتوانیم در این نهاد مستقل‌تر عمل کنیم.

او همچنین خبر داد:‌ گروه موسیقی لیان امشب عازم شانگهای است. ما به فستیوالی می‌رویم که به کشورهای جاده ابریشم ارتباط دارد و امیدواریم دراین جشنواره نماینده خوبی برای ایران باشیم.در ادامه مهدی افضلی ـ‌ مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ـ گفت: ما به عنوان مجری سیاست‌های وزارت ارشاد در عرصه هنر اگر فرصتی به دست بیاید از گروه های موسیقی سنتی و نواحی حمایت می‌کنیم. مأموریت و رسالت ما حمایت از این گروه‌هاست.او اضافه کرد: ما همکاری نزدیک و خوبی با خانه موسیقی داریم و در زمینه‌هایی مانند تأمین اجتماعی و بیمه هنرمندان با مدیرعامل آن جلسات متعددی برگزار کردیم و به دنبال رفع مشکلات آن‌ها هستیم.

در بخش پایانی این نشست نوربخش در واکنش به اظهارات خبرنگاری مبنی بر ایجاد مشکل و قطع برق و صدا در جریان برگزاری کنسرت محسن شریفیان در سالن میلاد نمایشگاه گفت: من هر وقت اتفاق این چنینی می‌افتد شخصا برای آن انگیزه و دغدغه دارم. زمانی انتظار دارم خانه موسیقی اتفاقات را رصد کند اما زمانی خود هنرمندان گزارش می‌دهند و خواستار پیگیری هستند. حالا که من در جریان این اتفاق قرار گرفتم قطعا آن را پیگیری می‌کنم.در این مراسم دختر محسن شریفیان نیز دقایقی برای حاضران نی‌انبان نواخت.