به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۴ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۳۶۷۵۷
در مراسم پنجمین جشنواره هنر برای صلح؛

واکنش‌دولت‌آبادی به‌کشتارمسلمانان‌میانمار

گروه فرهنگی: محمود دولت‌آبادی، محمدرضا شجریان، ناصر تقوایی و کوروش شیشه‌گران، برنده نشان عالی هنر برای صلح سال ۹۶ شدند.
واکنش‌دولت‌آبادی به‌کشتارمسلمانان‌میانمار
به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) گفت: امسال پنجمین جشنواره‌ی هنر برای صلح را برگزار کردیم. من به شخصه شاهد این بودم که تلاش جوانان برای برپایی این قبیل برنامه‌ها بیشتر شده است، و همه با یک شور و شوقی به تکاپو افتاده‌اند. او با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره هنر برای صلح، خاطرنشان کرد:  بین هنر و صلح نسبتی طبیعی و بدیهی وجود دارد؛ جشنواره «هنر برای صلح» ظرفیت‌های خوبی برای بین‌المللی شدن دارد. در همین راستا آثاری که در جشنواره سال گذشته ارائه شدند در طول سال در شهرهای مختلف دنیا به نمایش در آمدند.سپس، مرتضی کاخی، (نویسنده و دیپلمات سابق ایران) نیز در سخنانی با اشاره به مفهوم صلح، اظهار کرد:  با این که صلح بر همه زبان‌ها جاری‌ست، اما از غریب‌ترین کلمات به شمار می‌آید. صلح کلمه‌ای است که واژه‌های دیگر نیز از آن خارج شده است و یکی از مهمترین آن واژه‌های جنگ است که در مقابل صلح قرار می‌گیرد. در تمام سال‌های کاری‌ام، تجربه به من نشان داده که دولت‌مردان سراسر جهان، با اینکه مدام از صلح می‌گویند، اما همیشه در پی تقویت زمینه‌های جنگ هستند. این کار کمتر از دروغ نیست که کسانی که در دنیا نقش مهمی ایفا می‌کنند از صلح سخن می‌گویند، ولی بیشتر توجه به جنگ دارند.
کاخی ادامه داد: آنقدر واژه صلح زیاد به کار برده می‌شود که ارزش آن زبانی شده است به همین خاطر سخن گفتن در این باره سخت است. می‌توانم بگویم صلح چیست، اما نمی‌توانم بگویم که آن را دیده‌ام. وقتی کلمه صلح را می‌شنوم فکر می‌کنم افراد بیشتر می‌خواهند چیزی را مخفی کنند. آرزویم این است که روزی در جهانی زندگی کنیم که از ترس، درد و فشارهای درونی و بیرونی دور باشیم.
 
4
در ادامه‌ی برنامه، گروه موسیقی بنفش، با آهنگ «خوشی‌های کوچک» به زبان انگلیسی برنامه‌شان را اجرا کردند.در ادامه‌ی برنامه، نشان عالی هنر برای صلح سال ۹۶ به محمود دولت‌آبادی تعلق گرفت.این نویسنده، صلح را با حفظ تقویت بنیه‌ی دفاعی لازم دانست و گفت: تشکر می‌کنم از همه دوستان و جوانانی که امید ما هستند و همواره به همه چیز این کشور فکر کرده‌اند، از جمله به صلح. آنها روی پای خود و به‌شکل مستقل و برای گفتن اینکه ما جنگ را دوست نداریم و صلح را دوست داریم، نرفتند از کسی اجازه بگیرند. رضا کیانیان از من پرسید به فارسی بجای صلح چه می‌توان گفت؟ به او گفتم صلح همان آشتی خودمان است، ولی همان‌طور که مرتضی کاخی گفت، متاسفانه جنگ هست که آشتی معنا پیدا می‌کند و این ما نیستیم که بتوانیم با آرزوهایمان کمک زیادی بکنیم.
وی افزود: صلح یا آشتی بشری یک آرزوی بزرگ است. یکی از شخصیت‌هایی که در عالم این آرزو را ترسیم کرده است، بودای  است. ولی می‌توانیم ببینیم در واقعیت که این پیروان بودا هستند که دارند قتل‌عام می‌کنند. پیامبر ما نیز پیامبر  اعظم ما نیز صلح و رحمت بود  و بعد از کوشش‌های  بسیار صلح را به قبایل خیمه‌نشین پیشنهاد کرد.دولت آبادی تصریح کرد:  متسافانه برخی کشورهای عربی دارند تمدن یمن را نابود می‌کنند، علاوه بر اینکه ۵۰۰ هزار کودک در آنجا دچار قحطی و وبا هستند. بنابراین، ادیان و آرزومندی‌های بزرگان تاریخ بشر به خدمت گرفته شده است تا از آن سودی متولد بشود. در حقیقت جنگ یک مقوله امپریالیستی و خاصیت شهوانی قدرت‌طلبی است. کسانی که دنیا را اداره می‌کنند اگر جنگ نکنند، قدرت خود را از دست می‌دهند
وی اظهار داشت: بنابراین من صلح را توصیه می‌کنم با حفظ توانایی دفاع از خود. بله، هیچ هنرمندی در جهان نمی‌شناسیم که جنگ را توصیه کرده باشد یا گفته باشد که من جنگ را دوست دارم. ما هم هرگز این را نگفته‌ایم؛ هنرمندان، شعرا و نقاشان ما هرگز چنین چیزی نگفته‌اند. اما برای حفظ صلح ما به یک قدرت بازدارنده احتیاج داریم. ما و سربازان ما پاسدار صلح خواهیم بود.در ادامه‌ی برنامه، محمدرضا شجریان، به عنوان برنده‌ی بعدیِ نشان عالی هنر برای صلح سال 96 اعلام شد. به درخواست محمدرضا شجریان، مرتضی کاخی به نمایندگی از این هنرمند، این نشان را دریافت کرد.
همچنین با حضور محمد فرنود (عکاس پیشکسوت) و کامبیز درم بخش (گرافیست) سومین و چهارمین نشان عالی هنر برای صلح سال 96 به کوروش شیشه‌گری و ناصر تقوایی تقدیم شد. این دو هنرمند هیچ‌کدام در مراسم حضور نداشتند و نمایندگان آنها نشان‌ها را دریافت کردند. مرضیه وفامهر (همسر ناصر تقوایی)، نشان این هنرمند را دریافت کرد.
 
2
برای اولین بار پنجمین نشان هنر برای صلح به مجید رجبی معمار (مدیر خانه هنرمندان ایران) به پاس تلاش‌هایی که برای برگزاری جشنواره هنر برای صلح و بین اللملی شدن آن انجام داد، تقدیم شد.با حضور پری ملکی، نشان حامی صلح برای حمایت از برگزاری این جشنواره، به علم‌الهدی (مدیر مجموعه آرتروم) و سعیده آبشناسان (مدیر مجموعه گوهران) اهداء شد.فریدون فرید، دبیر جشنواره هنر برای صلح نیز از روند برگزاری جشنواره هنر برای صلح و تاریخچه این جشنواره گزارشی ارائه داد و بیانیه پایانی جشنواره را قرائت کرد.همچنین در بخش دیگری از مراسم از اثر هنری منقش به «سلام صلح» اثر آریامنش رونمایی شد. آریامنش در سخنانی گفت: می‌خواستیم روی این بوم مشارکت مردمی را برای بیان صلح نشان دهیم که نتیجه همین اثر شد.
1