کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاخ سفید: اقلیم کردستان همه پرسی را لغو کند

موافقت پارلمان کردستان با رفراندوم

25 شهريور 1396 ساعت 6:26

گروه بين‌الملل: پارلمان کردستان عراق با برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان در ۲۵ سپتامبر موافقت کرد و همزمان، کاخ سفید از اقلیم کردستان خواست همه پرسی را لغو کند!


پارلمان کردستان عراق که بعد از دو سال تعطیلی امروز تشکیل جلسه داده بود، با اکثریت آراء نمایندگان حاضر در جلسه با برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق موافقت کرد. فراکسیون‌های تغییر و الجماعه الاسلامیه از حضور در جلسه پارلمان خودداري کردند. جلسه پارلمان عراق به ریاست جعفر ابراهیم، نائب رئیس پارلمان و با حضور ۶۲ نماینده برگزار شد.

کاخ سفید: اقلیم کردستان همه پرسی را لغو کند!

کاخ سفید کاخ سفید اعلام کرد که از منطقه خودمختار کردستان میخواهیم همه پرسی استقلال اقلیم را لغو کند و وارد گفتگوهای جدی با دولت بغداد شود. کاخ سفید در این بیانیه آورده است که آمریکا به سران منطقه کردستان عراق اعلام کرده است که برگزاری همه پرسی توجه کشور را از تلاش برای شکست داعش منحرف می کند.

با وجود مخالفت دولت بغداد و همچنین بسیاری از کشورها با همه پرسی اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی کماکان بر برگزاری همه پرسی اصرار دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز ساعاتی پیش در گفتگویی تاکید کرد: اظهارات بارزانی در خصوص همه پرسی کاملا اشتباه است، وی از حساسیت ترکیه نسبت به تمامیت ارضی عراق و ویژه بودن منطقه کرکوک آگاه است. وی با تاکید بر اینکه بارزانی از موضع ترکیه به خوبی آگاه است، افزود: تصمیم جدی بارزانی برای برگزاری همه پرسی چیزی بیشتر از نادانی و سیاستی غیرحرفه ای است.

در همين حال، متن طرح جایگزین همه‌ پرسی اقلیم کردستان عراق که‌ دیروز مسعود بارزانی در دیدار با نمایندگان سازمان ملل، آمریکا، بریتانیا و فرانسه‌ دریافت کرده‌ بود، منتشر شد.
به‌ گزارش رسانه‌ های اقلیم کردستان عراق، متنی ۶ بندی تحت عنوان "طرح جایگزین همه‌ پرسی اقلیم کردستان عراق" منتشر شد. بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد، آمریکا، بریتانیا و فرانسه‌ اجرائی شدن این طرح را ضمانت کردند. بندهای این طرح به‌ شرح زیر است:
۱- عقب انداختن همه‌ پرسی اقلیم از طریق سازمان ملل و تحت نظارت  آمریکا، بریتانیا و فرانسه‌ انجام خواهد شد.
۲- مناطق مورد اختلاف مابین اربیل و بغداد همچنان در دست نیروهای پیشمرگ باقی خواهد ماند و تلاش خواهد شد به‌ اقلیم کردستان عراق ملحق شود.
۳- به‌ توافق رسیدن با بغداد، زیر نظر قدرت های جهان پیرامون بودجه‌، حقوق کارمندان اقلیم، نفت و پیشمرگان کرد.
۴- حقوق بیشتر از ۱۰۰ هزار نیروی پیشمرگ از طریق وزارت دفاع عراق پرداخت خواهد شد.
۵- بغداد حقوق نفتی منطقه‌ اقلیم کردستان عراق را خواهد پذیرفت و نفت کرکوک هم فعلا در کنترل اقلیم باقی خواهد ماند.
۶- شرکت دادن کردها در تمامی سطوح مدیریتی و دولتی عراق.
هنوز هیچ منبع رسمی این متن منتشر شده‌ را تائید نکرده‌ است. این در حالی است که لابی صهیونیستی با کمک جناح تندروی سنای آمریکا طی روزهای اخیر تمام تلاش خود را برای تقویت موضع بارزانی و تشویق وی به برگزاری همه پرسی بکار گرفته اند.


کد مطلب: 136771

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136771/موافقت-پارلمان-کردستان-رفراندوم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir