کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معصومه ابتکار عنوان کرد:

نقش مهم سینما در تغییر سبک زندگی

25 شهريور 1396 ساعت 11:54

گروه جامعه: معصومه ابتکارمعاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز اظهار کرد: این جشنواره در دوره دولت هفتم شکل گرفت. گروهی از هنرمندان گفتند که اگر بخواهیم بحث محیط زیست را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم باید این موضوع را به عرصه سینما بیاوریم.


به گزارش ایرنا، رییس سابق سازمان محیط زیست دراختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز که عصرجمعه در فرهنگسرای آسمان برگزار شد،گفت: آن موقع سینمای جهان فیلم های خوبی درباره محیط زیست داشت و جشنواره های زیادی برگزار می شد. گروهی از هنرمندان پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم سبز را دادند که با استقبال باور نکردنی کارگردانان و سینماگران ایرانی مواجه شدیم و اصلا فکر نمی کردیم این قدر مسئله مورد استقبال قرار گیرد. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: چهار دوره موفق شدیم جشنواره بین المللی فیلم سبز را در دولت های هفتم و هشتم برگزار کنیم و اتفاق های خوبی افتاد و سینماگران برای موضوعات محیط زیستی، انگیزه پیدا کردند و جشنواره چهارم در هزار نقطه مختلف ایران اکران و بسیار تخصصی برگزار شد و این تحول مهمی بود. ابتکار ادامه داد: تا اینکه دولت نهم و دهم سرکار آمد که همه می دانید کی بود و چی بود. متاسفانه جشنواره فیلم سبز در دولت های نهم و دهم کلاً تعطیل شد و مثل مشکلاتی که در سایر موارد بر سر مردم ایران رفت و نباید آن دوران فراموش کنیم، در حوزه محیط زیست نیز مشکلات بسیاری بوجود آمد که نهایتاً در انتخابات سال 92، با حضور مردم در پای صندوق های رأی، تحول بزرگی شد دو دولت یازدهم به ریاست آقای دکتر روحانی سرکار آمد.

وی افزود: سال 93 دوباره موضوع جشنواره را با همکاری سینماگران دنبال کردیم و الان هم انگیزه و عشق و علاقه ای که هنرمندان دارند، این جشنواره را ادامه پیدا کرد و آقای فرهاد توحیدی آمدند که سختی های زیادی را تحمل کردند. با وجود همه حمایت هایی که به عنوان دولت انجام دادیم اما محدودیت ها بسیار بود اما ایشان با وجود مشکلات کوتاه نیامدند و هنرمندان هم استقبال کردند و در دوره پنجم، هنرمندان جشنواره را احیا کردند و بیش از هزار فیلم در دو بخش داخلی و بین المللی به جشنواره رسید و حضور مردم در سینماها فوق العاده بود. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در سال گذشته در 60 نقطه اکران فیلم های جشنواره بین المللی فیلم سبز را داشتیم و تاثیرگذاری خوبی در حوزه بین المللی شاهد بودیم و جشنواره فیلم سبز ایران به رسمیت شناخته شد و درمقایسه یا بسیاری از جشنواره ها مثل جشنواره برلین، جلوه دیگری پیدا کرد و حقیقتاً فیلم های خوبی را از هنرمندان ایرانی شاهد بودیم.

همچنین وی گفت: هیچ وقت با دست پر در سازمان محیط زیست کار نکردیم و الان هم در معاونت زنان و خانواده همان وضعیت حاکم است اما همواره دلهایمان پر از نور و امید بوده است. وقتی که جشنواره پنجم تمام شد، آقای توحیدی و سایر هنرمندان دوباره آمدند و عاشقانه گفتند که می خواهند ادامه بدهند و این معنایی جز عشق به ایران و محیط زیست ندارد و مطمئن هستیم امروز سینما قوی ترین ابزار برای تاثیر بر فرهنگ و ذهن و رفتار جوامع است و می دانیم که سینما می تواند تغییر رفتار و اصلاح سبک زندگی مورد نیاز جامعه ایران را محقق کند.
ابتکار ادامه داد: ما در همه موضوعات بحران هایی داریم که آینده بشر را تهدید می کند و لازمه آن تغییر نگرش و سبک زندگی است و سینما قوی ترین نقش را در تغییر سبک زندگی دارد زیرا بیشترین تاثیرگذاری را دارد و تغییر رفتار را هم می بینیم.  وی خاطر نشان کرد: تغییر در سبک زندگی و نگرش و نوع برخوردها، شدنی و امکان پذیر است و باید این جریانات را به جریان های فراگیر اجتماعی تبدیل کنیم و قطعاً هنرمندان نقش کلیدی در جریان های اجتماعی دارند.

رئیس سابق سازمان محیط زیست گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد که جوانان و زنان نیروهای قدرتمند سیاسی و اجتماعی هستند و می توانند تغییر بوجود بیاورند. شدنی است و می توان تغییرات را به نفع آینده کشور و جامعه مان بوجود بیاوریم. وی خاطرنشان شد: فکر می کنم حامی محیط زیست بودن ربطی به مقام و مسئولیت ندارد. آدم می تواند در هر جایگاهی باشد اما قدر زیبایی هایی را که خداوند خلق کرده بداند. من کماکان به عنوان یک انسان، محیط زیست و طبیعیت هستم و امیدواریم جریان اجتماعی زنان و خانواده های ایرانی را برای بهبهودی محیط زیست ایران، پای کار بیاوریم. ابتکار افزود: باز هم از همه فعالان این عرصه تلاش می کنم و ان شالله دولت هم نقش خود را ایفا کند و دست های خالی که آقای توحیدی اشاره کرد را پر کند. البته قلب های شما سرشار و استوار و ضمیر و ذهن تان روشن است و با توکل به خدا این مشکلات هم حل می شود.ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز از 18 شهریور ماه به دبیری فرهاد توحیدی آغاز شد.


کد مطلب: 136778

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136778/نقش-مهم-سینما-تغییر-سبک-زندگی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir