به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۳۶۸۷۲
در طول دوره توسعه فاز 11،

100 هزار شغل توافق ایران و توتال

گروه اقتصادی: رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اینکه در مدل جدید قراردادهای نفتی بر استفاده از ظرفیت و توانمندی های داخلی تاکید شده، اظهار داشت: بر این اساس توتال که به تازگی قرارداد توسعه فاز 11 را به امضا رسانده مطابق شرایط فنی و تخصصی خود شرایطی را برای استفاده از تجهیزات ایرانی قائل است که باید به تایید برسد.
100 هزار شغل توافق ایران و توتال
رضا پدیدار افزود: توتال ظرفیت ها، استانداردها و مشخصات فنی مورد نیاز را مطابق استانداردهای روز تعریف کرده و به پیمانکاران، سازنگان و مشاوران اعلام و تبادل افکار صورت گرفته است و شرکت های ایرانی نیز باید خودشان را با آن مختصات تطبیق دهند. پدیدار تصریح کرد: حجم قرارداد هر عددی است توتال موظف است حداقل 51 درصد از ظرفیت های ایرانی استفاده کند و اگر شرکتی صاحب صلاحیت نباشد توتال باید این شرکت را up grade کند و به شرکت سازنده ایرانی کمک کند. البته همه شرکت ها چارچوب کلی را دارند و فقط ممکن است بخشی از استانداردها مطابقت نداشته باشد بنا بر این همکاری ها باعث ارتقای سطح کیفی، فنی و تخصصی سازندگان داخل می شود.  

وی با بیان اینکه در قراردادهای نفتی 60 درصد قرارداد  مربوط به تجهیزات است، یادآور شد: مهمترین تجهیزات مورد نیاز در بخش جکت، شناور، موتور متحرک، توربین، کمپرسور، پمپ، تجهیزات برقی و ثابت است. رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: احتمالا بیش از 2.5 میلیارد دلار از قرارداد فاز 11 مربوط به تجهیزات باشد و  پیش بینی می شود اگر کل دوره کار را در فرایند اجرای پروژه ببینیم 100 هزار نفر اشتغال ایجاد می شود. وی با بیان اینکه دعوت از شرکت های داخلی و خارجی به صورت مناقصه خواهد بود، خاطرنشان کرد: تا آخر شهریور جمع بندی و تعیین صلاحیت شرکت ها به طول می انجامد و در مهرماه تصمیم گیری و دعوت از شرکت ها انجام می شود. و از شرکت های خارجی زمانی که سهم 51 درصدی شرکت های ایرانی تکمیل شود، استفاده خواهد شد.
مرجع : ایلنا