به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۳۶۹۳۷
مدیرکل نظارت بر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت پاسخ داد

دلالان به بازار تجهیزات پزشکی بازگشتند؟

گروه جامعه: مدیرکل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو به اظهاراتی درباره احتمال بازگشت دلالی و قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی پاسخ داد و گفت: بعد از طرح تحول نظام سلامت مکانیزم‌های دلالی و قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی کاملا حذف شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه ندارند از جای دیگری جز لیست موجود در سامانه تعیین شده، خرید کنند.
دلالان به بازار تجهیزات پزشکی بازگشتند؟

دکتر محمود بیگلر در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر بازگشت سه پدیده دلالی، قاچاق و افزایش قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور به دلیل عدم پرداخت معوقات شرکت‌های تجهیزات پزشکی، گفت: دغدغه جدی ما این است که هنوز دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانستند مطالبات‌شان را از سازمان‌های بیمه‌گر دریافت کنند و این موضوع مشکل جدی ماست.

طلب ۳۰۰۰میلیارد تومانی بازار تجهیزات پزشکی از بیمه‌ها

وی افزود: بیمه‌ها باید هرچه زودتر پول دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت کنند تا دانشگاه‌ها هم بتوانند بدهی شرکت‌های تجهیزات پزشکی را بدهند. متاسفانه در حال حاضر میزان مطالبات در حوزه تجهیزات پزشکی بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.

امکان ورود دوباره قاچاق به حوزه تجهیزات پزشکی نیست

مدیرکل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر بازگشت پدیده قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل این معوقات، گفت: اصلا امکان ورود قاچاق در این حوزه وجود ندارد؛ چراکه دانشگاه‌ها مجاز نیستند فاکتور قاچاق دریافت کنند. البته ممکن است این تاخیرها منجر به اختلال در چرخه توزیع تجهیزات پزشکی شود، اما دانشگاه‌های علوم پزشکی برای خرید تجهیزات پزشکی باید وارد سایت مربوطه شده و مشخصات تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را در آنجا تطبیق دهند. بنابراین خارج از این لیست حق خرید تجهیزات پزشکی را ندارند و در صورتی که چنین کاری انجام دهند، تخلف کرده‌اند.بیگلر با بیان اینکه البته با ادامه این تاخیرهای ایجاد شده امکان بروز کمبودهایی در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد، ادامه داد: بالاخره بیمه‌ها باید هرچه زودتر در این باره تعیین تکلیف کنند؛ چراکه نمی‌توان خدمتی را ارائه داد و بعد از گذشت یک سال و نیم نتوان مطالبات مربوط به آن  را دریافت کرد.

پای دلال‌ها همچنان کوتاه است

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه موضوع دلالی و یا افزایش قیمت ایجاد نخواهد شد، گفت: بعد از طرح تحول نظام سلامت مکانیزم‌های دلالی و قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی کاملا حذف شده است؛ چراکه اولا بیمارستان‌ها مجاز نیستند بیمار را برای تهیه تجهیزات و ملزومات مورد نیازش به بیرون از بیمارستان ارجاع دهند و از طرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اجازه ندارند از جای دیگری جز لیست موجود در سامانه تعیین شده، تجهیزات پزشکی را تهیه کنند. البته ممکن است چرخه تهیه تجهیزات پزشکی کند شود و یا بیمارستان‌ها مجبور شوند برخی عمل‌ها را به تعویق اندازند؛ هرچند که این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا گزارشی از کند شدن چرخه تهیه تجهیزات پزشکی و عقب افتادن اعمال جراحی در بیمارستان‌ها داشته‌اید؟ گفت: این اتفاق هنوز به طور گسترده رخ نداده است، مگر در دانشگاه‌هایی که معوقات‌شان دو سال طول کشیده و هنوز پرداخت نشده است؛ البته این موضوع هم از یک یا دو مورد تجاوز نمی‌کند و در این دانشگاه‌ها فقط به اعمال جراحی اورژانسی تجهیزات پزشکی می‌دهند.مدیرکل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در پایان صحبت‌هایش ضمن تاکید بر لزوم تامین مطالبات حوزه تجهیزات پزشکی، افزود: اگر این پرداخت‌ها هرچه زودتر انجام نشود، کمبود در این حوزه حس خواهد شد.