به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۱۳۶۹۸۷

گوشی‌های هزاردلاری مشتری خواهدداشت؟

گروه فناوری: این‌ طور که به نظر می‌رسد علاقمندان به فناوری‌ موبایل باید از این بعد ۱۰۰۰ دلار برای خرید گل‌های سر سبد بازار کنار بگذارند.
به گزارش بی بی سی، شاید در گذشته‌ای نه چندان دور پرداخت ۶۰۰ دلار برای خرید موبایل مبلغ زیادی به نظر می‌رسید، اما بعد از معرفی محصولات جدید اپل و قیمت کف ۹۹۹ دلاری آیفون ده مشخص شد که اپل نیز رویکرد جدیدی در قیمت‌گذاری محصولات خود پیش گرفته است.هفته پیش اپل دو گوشی جدید آیفون هشت و آیفون ده را به بازار معرفی کرد. آیفون ۸ و ۸ پلاس در واقع همان نسخه‌‌ ارتقا یافته‌ آیفون هفت اس است که شرکت اپل با فناوری‌های جدید خود مثل Face ID آن را روانه‌ بازار کرده و قیمت‌گذاری آن طبق روال معمول شرکت اپل در چند محصول قبلیش از ۶۹۹ دلار آغاز می‌شود.
 
قیمت آیفون ده اما از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود. در سال‌های گذشته انتقادات فروانی به شرکت اپل وارد بود که قیمت‌گذاری محصولاتش ناعادلانه و بالاتر از ارزش کالا است. شاید با این قیمت نجومی آیفون ده باز هم باید منتظر سیل انتقادات از اپل باشیم هر چند که اپل در روزهای اخیر بی سر و صدا قیمت آیپد پرو ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی خود را پنجاه دلار افزایش داده است.
 
اپل و سامسونگ اکنون بیشترین سهم را در بازار گوشی‌های هوشمند دارند و در سودآوری حاشیه‌ امنیتی زیادی برای خود قائلند بنابراین با قیمت‌گذاری جدید چندان نگران سودآوری خود نیستند؛ علیرغم اینکه آمارها کاهش علاقمندی کاربران به خرید آیفون ده را نشان می‌دهند.بسیاری از خریداران محصولات اپل در آمریکای شمالی و اروپا خرید خود را با قراردادهای دوساله از طریق شرکت‌‌های خدمات‌رسانی شبکه انجام می‌دهند و هزینه‌ سنگین آن یک باره‌ معمولا متوجه خریداران نمی‌شود. اما اینک با این قیمت‌گذاری جدید می‌توان قسط‌های ماهانه‌ سنگینی را متصور شد. اکنون سوال این است که آیا خریداران همچنان علاقمند به خرید این محصول گران و لوکس خواهند بود یا نه؟
 
گوشی‌های هزار دلاری مشتری خواهد داشت؟ 
 
به نظر می‌رسد که اپل و سامسونگ همانند تویوتا که در دهه‌های قبلی با ارائه مارک لکسوس طیف جدیدی از مخاطبان لوکس پسند را هدف قرار داد، قصد دارند با ارائه‌ محبوبترین محصولات لوکس خود با قیمت بسیار بالا کاربرانی را هدف قرار دهند که فارغ از قیمت، همیشه طرفدار پر و پا قرص محصولات آنها بوده‌اند. با توجه به نظرسنجی‌های مختلفی که در توییتر و سایت‌های مختلف انجام شده چیزی نزدیک به سی درصد کاربران فارغ از قیمت بالا همچنان علاقمند به خرید آیفون ده هستند.
 
سوالی که می‌توان طرح کرد این است آیا با این بدعت جدید باید منتظر سیل جدیدی از گوشی‌های هوشمند باشیم که قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰ دلار خواهند داشت؟شاید هنوز برای قضاوت زود باشد -بخصوص با توجه به موفقیت شرکت‌های چینی سازنده تلفن‌های همراه با قیمت‌ها مناسب در دو سال اخیر- ولی گذر زمان به ما نشان خواهد داد که آیا سامسونگ و اپل با بدعت جدید خود در رفابت با شرکت‌های دیگر سهمی را از بازار از دست خواهند داد و مجبور خواهند شد که پا پس بکشند و قیمت‌های خود را کاهش دهند یا طرفداران فناوری‌های مدرن جیب‌های خود را خالی کرده و حساب‌های این دو شرکت را بیشتر پر خواهند کرد.