کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حسین علیزاده:

ثروت هنر ما غنی‌تر از نفت زیر ماست

ایسنا , 28 شهريور 1396 ساعت 9:49

گروه فرهنگ و هنر: حسین علیزاده در اختتامیه جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان موفق‌ترین، معنوی‌ترین و آینده‌نگرترین جشنواره‌ای است که در ایران اتفاق می‌افتد و با تمام مشکلاتی که در موسیقی ایران وجود دارد، در جهان بی‌نظیر است؛ اغراق نمی‌کنیم این جشنواره یک معجزه است.


یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان شامگاه ٢٧ شهریور در تالار وحدت به کار خود پایان داد. علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در این مراسم حضور داشتند. در ابتدای این مراسم ویدیویی از مراحل داوری این دوره از جشنواره پخش شد. سپس هومان اسعدی، دبیر این جشنواره اظهار کرد: خیلی خوشحال هستم پس از بیست روز کار فشرده امشب شاهد اختتامیه این رویداد هستیم و برای برگزیدگان آن جشن می گیریم. این جشنواره با کمک جمع عظیمی از استادان بزرگوار برگزار شد. او ادامه داد: برگزاری این جشنواره بیست روز کاری تمام وقت داشت. شاید نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز جشنواره‌ای در این ابعاد برگزار نشود.

اسعدی با اشاره به این که بخش موسیقی نواحی سال گذشته به این رویداد اضافه شده است، گفت: این بخش رشد خوبی داشت و نیمی از این دوره به بخش نواحی اختصاص پیدا کرده بود. شاید اگر این روند ادامه پیدا کند، مسئولان برگزاری آن باید به دو مرحله‌ای شدن این بخش فکر کنند که بخش اول در سطح کشور برگزار شود و برگزیدگان آن در این جشنواره اجرا کنند. او اضافه کرد: شاید با پیش رفتن این روند، ایام جشنواره به ٣٠ روز برسد. البته برگزاری آن در یک واحد سخت است زیرا در اصل سه جشنواره در قالب یک جشنواره برگزار می شود.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان همچنین درباره حمایت از برگزیدگان این رویداد، اظهار کرد: نهاد این جشنواره آماده هرگونه همفکری و همکاری در حوزه نرم‌افزاری است. اما حوزه سخت‌افزاری که کارهای زیرساختی را شامل می شود مربوط به مسئولان وزارتخانه می شود و نیازمند مرکزی شبیه به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی است. امیدوارم به شکل جدی‌تر به این موضوع توجه شود و موسیقی بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

بخش بعدی این مراسم به اجرای موسیقی نواحی ایران اختصاص داشت. هنرمندان جوان با سازهای مختلفی مانند کمانچه مازندران، دوتار تربت جام، دوتار شمال خراسان، کمانچه لرستان، تار آذری، دف و نرمه نای و ضرب کردی برای حاضران هنرنمایی کردند. هنرمندانی مانند جاوید مجلسی، کیخسرو پورناظری، علی اکبر مرادی، داریوش پیرنیاکان، مجید کیانی و... در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان حاضر بودند.

در ادامه حسین علیزاده، نوازنده برجسته تار و عضو هیات داوران این جشنواره اظهار کرد: من به نمایندگی از طرف هنرمندانی که زحمت کشیده‌اند، صحبت می‌کنم. من دوست دارم احساسم را بگویم زیرا این احساس بخش زیادی از مردم ایران و اهالی فرهنگ و هنر است. او با اشاره به اجرای هنرمندان جوان نواحی در این مراسم گفت: ما شمه‌ای از ایران واقعی را دیدیم. ایران دارای فرهنگ و اقوام مختلفی است. اگر دولت یا جریان‌های تصمیم گیرنده یک دوربین کوچک داشتند و این اجرا را به خارج از ایران نشان می‌دادند، شاهد تهاجم فرهنگی نمی‌بودیم.

او ادامه داد: کاش رادیو و تلویزیون فقط در مورد آن صحبت کرده و حرمت موسیقی و موسیقی‌دان را نگاه می‌داشتند. نمی‌دانم برخی چطور تن می‌دهند در جایی صحبت کنند که اگر خواننده‌ای به آنجا می‌رود حتی اجازه نشان دادن سازش را ندارد. این موسیقی ایران است که اگر هرجایی آن را نشان بدهند، اسلحه‌هایشان را کنار می‌گذارند.

علیزاده گفت: چند نوع فرشته از نواحی ایران اینجا هستند که باید خانواده و استادهایشان تبریک گفت زیرا شرایط موسیقی در شهرستان‌ها سخت‌تر است اما چهره‌هایی در اینجا هستند که می‌توانند جهانی باشند.

او با بیان این که من چهره غیردولتی هستم، اضافه کرد: موسیقی مرا بزرگ کرده است و موسیقی‌دان باید آزاده باشد. باید به هرکس که باعث و بانی این جشنواره است تبریک گفت؛ حتی اگر با آنها اختلاف نظر داشته باشیم. این جشنواره عنوان ملی دارد و خیلی سال طول کشید تا این عنوان را به دست آورد. هیچ روزی به طراوات روزهای جشنواره موسیقی جوان در وزارتخانه نیست زیرا فرشته‌هایی می‌آیند و می‌گویند پاس می‌داریم آنچه را که نگرانش هستید.

او با بیان این که دولت مقابل ملت وظیفه دارد، گفت: نفت زیرپای همه ما است و همه در آن سهیم هستیم. ثروتِ هنرِ ما غنی‌تر از نفتی است که زیر پای ماست. تقریبا در ٥٠ سالی که موسیقی کار می‌کنم، به ویژه در این ٤٠ سال، در هیچ جای ایران نبوده که این تعداد هنرمند در کنار هم قرار گرفته و برای یک کار مهم تصمیم بگیرند. اینجا کار به کاردان سپرده می‌شود.

او اظهار کرد: فکر می‌کردم هومان اسعدی به دلیل این که آدم حساسی است، نمی تواند در جشنواره دوام بیاورد اما او به شوق این اتفاق مقاومت کرده است و خودش دلیل همکاری هنرمندان با این جشنواره است. علیزاده بیان کرد: بدون هیچ ادعایی می‌بینم وقتی کار به کاردان سپرده می‌شود، ما بلدیم مسائل خودمان را حل کنیم و نیازی نیست کسی بالای سرمان باشد. چیزی که باید باشد، امکاناتی است که باید در اختیار این جریان گذاشته شود. در تمام دنیا یکی از مهم‌ترین ثروت‌هایشان هنرمندانشان هستند، زیرا آن‌ها واقعاً عصاره تاریخ هستند.

این موسیقدان گفت: اگر تمام رشته‌ها از زیر بار فشار تصمیم گیری‌های دولتی بیرون آیند، شکوفا می‌شوند. این جشنواره یکی از موفق ترین، معنوی ترین و آینده‌نگرترین جشنواره‌هایی است که در ایران اتفاق می‌افتد. با تمام مشکلاتی که در ایران وجود دارد در جهان بی‌نظیر است. اغراق نمی کنیم این جشنواره یک معجزه است.

او اظهار کرد: به اتحادی که سالی یک بار در این جشنواره پیش می‌آید، تبریک می‌گویم. در طول آن به هیچ وجه خسته نشدیم و حتی در طول آن گریستیم.

معاون امور هنری وزارت ارشاد نیز در این مراسم گفت: این جشنواره اتفاق مهمی است که در حوزه موسیقی کشور رخ می‌دهد که اگر می‌خواهیم به آینده موسیقی کشور امیدوار باشیم باید این جوان‌ها را تربیت کنیم. نسل آینده است که به هر لحاظ موسیقی کشور را اداره خواهد کرد.

او ادامه داد: در طول سال‌هایی که گذشت، یکی از خوشبختی‌های این جشنواره این بوده که از همان روز اول شاکله و استخوان‌بندی هیأت داوران کماکان بوده و حضور این عزیزان موجب پایداری جشنواره شده است؛ هرچند که متاسفانه در برگزاری این جشنواره چند سال وقفه افتاد.

مرادخانی اظهار کرد: من فکر می‌کنم در این شرایط اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. آقای مکری که اولین جشنواره را برگزار می‌کرد تمام تلاشش را می‌کرد در این جشنواره که نامش جوان است، افراد صاحب منزلت در موسیقی کار کنند. مرادخانی همچنین گفت: پیشنهادم به دوستان این بود که موسیقی نواحی نیز به این جشنواره اضافه شود؛ چرا که هرچقدر در این زمینه کار کنیم، در استان‌ها بسیار نیازمند حرکت‌های بیشتر از این است. موسیقی ما در برخی نقاط دستخوش مشکلاتی است که باید این مشکلات را آهسته به واسطه جوانانی که خود را به راه درست در موسیقی می‌دانند، هدایت شود. معاون امور هنری وزارت ارشاد بیان کرد: این جشنواره یک ماراتن نفس‌گیر بود. خیلی ممنون هستم که همه پایداری کرده و با همت و حضور خود باعث انگیزه شدند. هویت موسیقی ما در گرو تربیت این بچه‌هاست و چقدر خوب است که اساتید ما در این زمینه همت عالی دارند.

او اظهار کرد: تلاش ما به عنوان بدنه دولت این است که شرایطی بنا کنیم که هنرمندان با فراغ بال کارشان را پیش ببرند. در حال حاضر جوانانی که در موسیقی کار می‌کنند، مطالبه‌هایی داشته و نیازمند آینده امن برای خویش هستند. آن‌ها دنبال امکانی هستند که به عنوان هنرمند بدون دغدغه به موضوعات اصلی بپردازند. مرادخانی اضافه کرد: ما تمام تلاشمان را کردیم که بیمه و وضعیت شغلی کسانی را که در این زمینه کار می‌کنند، در خانه موسیقی و صندوق هنر به گونه‌ای فراهم کنیم که در آینده به عنوان یک موضوع تفننی تلقی نشود و صیانت و کار اساسی در حوزه موسیقی انجام شود.

معاون وزیر ارشاد در امور هنری همچنین اظهار کرد: ما هم تا زمانی که می‌توانیم، این کارها را انجام خواهیم داد. امکان دارد آن‌طور که لازم است همه منویات و مطالبات را نتوانیم به جایی برسانیم اما با کمک دیگر نهادها و همکاری شهرداری و وزارت ورزش و جوانان در نهایت با همت خود هنرمندان این کار را به سامانی برسانیم. در این مراسم ۲۵۸ برگزیده این جشنواره در سه شاخۀ «موسیقی دستگاهی»، «کلاسیک» و «نواحی» معرفی و تقدیر شدند. همچنین حکم دبیری این جشنواره برای ششمین بار پیاپی به نام هومان اسعدی زده شد.


کد مطلب: 137001

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137001/ثروت-هنر-غنی-تر-نفت-زیر-ماست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir