به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۳۷۰۲۰

از فواید نوشیدن چای سیاه

گروه علمی: چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی ها در جهان است. این نوشیدنی در انواع مختلف مانند چای سیاه، چای سبز، و چای سفید در دسترس است، که هر یک فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند. در این مطلب قصد داریم به فواید چای سیاه بپردازیم.
در شرایطی که مصرف بیش از اندازه از هر چیزی می تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد، نوشیدن یک فنجان چای سیاه اضافه به آن اندازه که ممکن است تصور کنید بد نخواهد بود.

از فواید نوشیدن چای سیاه

، نوشیدن چای در ابتدای صبح می تواند به بیدار شدن بدن کمک کند و روز خوبی را برای شما شکل دهد. همان گونه که برخی مطالعات نشان داده اند، برای بیشتر ما لذت بردن از یک یا دو فنجان چای سیاه اضافه ممکن است یک انتخاب سالم برای زندگی باشد. چای سیاه و چای سبز هر دو از یک گیاه که به نام کاملیا سینسیس (Camellia Sinensis) شناخته می شود، تهیه می شوند، اما روش های مختلف پردازش را تجربه می کنند. افزون بر خشک شدن، غلتیدن و گرما دیدن، برگ های چای سیاه پیش از فرآیند حرارت دهی نهایی تخمیر شده اند. در ادامه با برخی از فواید سلامت نوشیدن یک یا دو فنجان چای سیاه به طور منظم در روز بیشتر آشنا می شویم. توجه داشته باشید، توصیه شده است چای سیاه بدون افزودنی هایی، مانند شیر یا قند، مصرف شود تا از فواید آن بهره‌مند شد.

سلامت دهان و دندان

مطالعات نشان داده اند که چای سیاه تشکیل پلاک دندانی را کاهش می دهد و همچنین رشد باکتری ها را محدود می سازد، که افزایش آنها می تواند موجب پوسیدگی و سوراخ شدن دندان شود. پلی فنول هایی که در چای یافت می شوند باکتری های عامل پوسیدگی دندان را کشته و سرکوب می کنند و همچنین رشد آنزیم های باکتریایی که مواد چسبنده تولیدی آنها با پلاک دندان پیوند تشکیل می دهند را مهار می کند.

سلامت قلب

بنابر نتایج مطالعات صورت گرفته، به نظر می رسد بدون نظر گرفتن کشور محل تولد، افرادی که روزانه سه فنجان یا بیشتر چای مصرف می کنند، کاهش 21 درصدی خطر سکته مغزی نسبت به افرادی که کمتر از یک فنجان چای سیاه یا سبز در روز می نوشند را تجربه می کنند.

آنتی اکسیدان ها

چای سیاه حاوی پلی فنول هایی است که همچنین آنتی اکسیدان نیز محسوب می شوند و از DNA در برابر آسیب مرتبط با تنباکو یا مواد شیمیایی سمی دیگر محافظت می کنند. این آنتی اکسیدان ها متفاوت از نمونه هایی هستند که با مصرف میوه ها و سبزیجات دریافت می کنید، از این رو به عنوان بخشی منظم از رژیم غذایی می توانند فواید بیشتری را در جهت یک سبک زندگی سالم‌تر فراهم کنند.

پیشگیری از سرطان

نتایج برخی پژوهش ها نشان داده اند که آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول و کاتچین های موجود در چای ممکن است به پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کنند. مشخص شده است زنانی که به طور منظم چای سیاه می نوشند در مقایسه با همتایانشان که این کار را انجام نمی دهند، احتمال کمتری دارد به سرطان تخمدان مبتلا شوند.

سلامت استخوان ها

نتایج برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف منظم چای می تواند به واسطه مواد شیمیایی گیاهی موجود در این نوشیدنی به شکل گیری استخوان هایی قوی‌تر و کاهش احتمال ابتلا به آرتریت کمک کند.

از فواید نوشیدن چای سیاه

کاهش خطر ابتلا به دیابت

نتایج یک مطالعه نشان داده است، افراد مسن ساکن در جزایر مدیترانه که به طور منظم در بلند مدت و در سطحی متوسط (به عنوان مثال، یک یا دو فنجان در روز) چای سیاه مصرف کرده بودند، 70 درصد احتمال کمتری داشت دارای دیابت نوع 2 باشند یا به آن مبتلا شوند.

تسکین استرس

همه ما احتمالا فواید آرامش بخش و تسکین دهنده نوشیدن چای سیاه را تجربه کرده ایم. مطالعات نشان داده اند که اسید آمینه ال-تیانین موجود در چای سیاه می تواند به کسب آرامش و تمرکز بهتر کمک کند. همچنین، چای سیاه نشان داده است زمانی که به طور منظم و در مقادیر متوسط مصرف شود می تواند سطوح هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی

چای سیاه حاوی آنتی ژن های آلکیلین است که به تقویت واکنش سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کنند. همچنین، این نوشیدنی حاوی تانن هایی است که توانایی مبارزه با ویروس ها را دارند و بر همین اساس از ما در برابر آنفلوانزا، آنفلوانزای معده و دیگر ویروس های شایع در زندگی روزمره محافظت می کنند.

سلامت دستگاه گوارش

افزون بر تقویت سیستم ایمنی، تانن های موجود در چای دارای یک اثر درمانی بر بیماری های معده و روده هستند و همچنین به کاهش فعالیت گوارشی کمک می کنند.

افزایش انرژی

برخلاف نوشیدنی های دیگر که از محتوای نسبتا بالای کافئین برخوردار هستند، مقدار کافئین کمتر چای می تواند به افزایش گردش خون به سمت مغز بدون تحریک بیش از اندازه قلب کمک کند. چای سوخت و ساز و دستگاه تنفسی و همچنین قلب و کلیه ها را نیز تحریک می کند.

عامل شادی

اگر یک فنجان چای لبخند را روی لب های شما می نشاند و اندکی زیاده‌روی در آن نیز موجب رنجش قلب نمی شود، پس چرا از مصرف روزانه آن لذت نبریم؟