به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۳۷۰۳۱
​امانی:

تنها محارمشان را در جامعه می خواهند

گروه سیاسی: عضو شورای شهر تهران گفت: یک جریان فکری وجود دارد که معتقد است، زنان باید در خانه بمانند و فقط به وظیفه خانه‌داری و مادری بپردازند، اما وقتی بحث حضور فعالانه زنان در اجتماع مطرح می‌شود، معتقدند؛ فامیل و محارمشان باید در اجتماع حضور پیدا کنند و عده کثیری از جامعه را نادیده می‌گیرند و این نسخه را فقط برای خاندان خود می‌پیچند.
تنها محارمشان را در جامعه می خواهند
شهربانو امانی؛ عضو شورای شهر تهران درباره حضور زنان در عرصه‌های مدیریت شهری گفت: در طول 12 سال گذشته در بدنه شهرداری تیمی به عنوان مشاوران شهرداران تهران انتخاب شدند که مسئولیت اجرایی نداشتند و زیر نظر همسر شهردار سابق و مشاور او کار می‌کردند. یک بخش هم تحت عنوان اداره کل امور بانوان شهرداری تهران مشغول بودند، اما از آنجایی که نتوانستند؛ مشکلات به وجود آمده در داخل شهرداری‌ها را حل و فصل کنند، در نتیجه تلاش شد با تفکیک مدیریتی جنسیتی زنان، آنها را از عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دور کنند. او ادامه داد: از نظر من این تفکیک جنسیتی زنان، باعث شده تجربه اجرایی کافی را نداشته باشند، البته در انتخاب مردان این سابقه اجرایی ملاک قرار داده نمی‌شود. اما زمانی که زنان حتی توانایی  مدیریت کافی را نیز دارند از آنها استفاده نمی‌شود. اگر امتیاز زنان 90 باشد گاهی این خودشان هستند که اعتماد به نفس کافی ندارند.

امانی با اشاره به تفکراتی که معتقدند؛ زنان باید خانه‌نشین شوند، افزود: یک جریان فکری وجود دارد که معتقد است، زنان باید در خانه بمانند و فقط به وظیفه خانه‌داری و مادری بپردازند. هنوز این تفکر در شهر تهران نیز وجود دارد، ولی بی‌شک آقای نجفی با توانی که دارد روی توانمندی زنان تاکید خواهد کرد. او ادامه داد: در هر حال این جریان فکری نهادهای بسیار مهم، به خصوص رسانه را در اختیار دارند، وقتی بحث حضور فعالانه زنان در اجتماع مطرح می‌شود، معتقدند؛ فامیل و محارمشان باید در اجتماع حضور پیدا کنند و عده کثیری از جامعه را نادیده می‌گیرند و این نسخه را فقط برای خاندان خود می‌پیچند.

امانی  در خصوص‌ وعده نجفی مبنی بر بکارگیری زنان در عرصه مدیریت شهری گفت: سال‌هاست زنان فعال در حوزه سیاسی، اجتماعی و مدیریتی به دنبال سهم سی درصدی خود در عرصه‌های مدیریتی هستند. بر همین اساس در سال 94 در شهرهای بزرگ بالاخص تهران، در انتخابات مجلس و بعد در انتخابات شورای شهر، حضور 30 درصدی زنان در تهیه لیست رعایت شد، لذا انتظار می‌رود در تمامی بخش‌ها از این پیکره جامعه به عنوان نیمی از سرمایه انسانی کشور استفاده شود. این عضو شورای شهر تهران عدم حضور زنان در عرصه‌‌های مدیریتی را برای نظام دارای هزینه دانست و بیان داشت: اگر آقای رئیس جمهور به هر دلیلی نتوانست در سطوح بالای مدیریت، همچون وزارت از زنان استفاده کند، ولی انتظار داریم که مطابق وعده‌هایشان در بدنه اجرایی دولت، 30 درصد مدیران میانی به بالا را از میان زنان انتخاب کنند. البته این شبهه به وجود نیاید که صرفا به خاطر جنسیت انتخاب شوند، بلکه زنان بسیار توانمند، مدیر، مدبر، دانش‌آموخته و شایسته‌ای در همه قوا هستند که مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: این انتظار از شهردار پایتخت هم وجود دارد و قبل از اینکه ایشان مستقر شود، به همراه فراکسیون زنان مجلس و خانم‌های شورای شهر و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نشستی با حضور شهردار تهران برگزار شد و درخواست‌های خود را با ایشان در میان گذاشتیم. جمله مهمی که شهردار تهران در جلسه به آن اشاره کرد؛ این بود که با حضور خانم‌ها در مدیریت اجرایی تهران شرایط ضمخت تهران تقلیل پیدا خواهد کرد. الان زمان عمل کردن به عهد و پیمانی است که شهردار تهران عنوان کرده بودند. امانی با اشاره به اینکه نجفی خود سال‌ها وزیر آموزش و پرورش بود و در تعلیم و تربیت نیمی از جامعه تاثیر بسزایی داشته است، افزود: لذا جامعه و زنان از آقای نجفی انتظار بیشتری دارند، ایشان زمانی پدر 19 میلیون جمعیت دانش آموزی کشور بودند. آقای نجفی از زنان در پست‌های معاونتی استفاده نکردند و دلیلش را نبود تجربه کافی دانستند، اما آقای نجفی وعده دادند که در شهرداری مناطق و شهرداران نواحی و بدنه مدیریتی این امر را جبران کنند.

امانی افزود: با حضور زنان، مدیریت اجتماعی خردگرا در مراحل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری جایگزین مدیریت کنونی خواهد شد. اگر آقای نجفی قصد تغییر در مدیریت را دارند بی‌شک حضور زنان یکی از ارکان بسیار مهم و تاثیرگذار در این زمینه  خواهد بود. امیدوارم در انتسابات آینده این امر لحاظ شود و آقای نجفی به عنوان یک شهردار متعهد به تعهدات خود به این امر عمل کند. این عضو شورای شهر درباره تشکیل فراکسیون زنان در شورای شهر تهران نیز گفت: خانم‌ها با یک اجماع مکمل یا همتراز فراکسیون زنان مجلس مطالبات و انتظارات مردم را پیگیری خواهند کرد. نشست‌های دوره‌ای در این راستا برگزار خواهد شد که اولین نشست همگرایی به صورت مختصر هفته گذشته برگزار شد. او درباره تذکر خود در مورد عدم حضور معاونت‌های آموزش و پرورش در جلسه کمیته ایمنی که هفته گذشته در شورای شهر برگزار شد، اضافه کرد: منتظر هستم عدم حضور معاونان وزارت آموزش و پرورش را به اطلاع خود آقای وزیر برسانم و به خاطر عدم حضورشان به ایشان گله کنم.
مرجع : ایلنا