به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۳۷۰۹۰

زعفران مرغوب صادر می‌شود،کاذبش وارد

گروه اقتصادی: در پنج ماهه اول امسال واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب بیش از ۲۱۸ درصد افزایش یافته است.
آمارهای منتشر شده از گمرک گویای آن است که در پنج ماه اول سال جاری واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب هشتمین رتبه جدول واردات کشور را به خود اختصاص داده است.براین اساس، طی این مدت ۳۲۱ هزار و ۴۴۷ تن از این کالا به ارزشی بالغ بر ۲۷۵ میلیون و ۹۸۱ هزار دلار وارد کشور شده است.نکته جالب این که واردات در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱۸.۴۱ درصد از نظر وزنی و ۱۸۶.۹۸ درصد از نظر ارزش افزایش یافته است.

طبق آمارهای ارائه شده مجموع وزن وارداتی این بخش ۲.۲۶ درصد از کل واردات کشور بوده و ارزش آن نیز ۱.۴۲ درصد از ارزش واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.گلرنگ گیاهی است رنگی که در زبان فارسی به آن زعفران کاذب یا گل زردک گویند. گل های این گیاه معمولا لوله ای شکل و به رنگ زرد مایل به قرمز یا نارنجی است که از نظر ظاهر و خواص شباهت هایی با زعفران دارد.امروزه از این گیاه به جای زعفران برای رنگین کردن غذاهایی از قبیل انواع پلوها، بعضی خورش ها یا شله زرد و حلوا استفاده می کنند. البته این حجم از واردات زردک به ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران خود اولین صادرکننده زعفران به دنیا محسوب می‌شود.