به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۳۷۲۵۶
نیمه دوم سال روند آماده‌سازی فیلم‌ها سرعت می‌گیرد

پیش‌بینی از سبد فیلم‌های دفاع مقدس

گروه فرهنگی: همیشه نیمه دوم سال که می‌شود روند تولید و آماده‌سازی فیلم‌ها برای جشنواره فیلم فجر سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و آنچه از تولیدات سینمایی در سال 96 گزارش شده حکایت از حضور چند فیلم در حوزه مقاومت و دفاع مقدس با چهره‌های سرشناس دارد.
پیش‌بینی از سبد فیلم‌های دفاع مقدس
به گزارش ایسنا، سینمای دفاع مقدس اگرچه معمولا سالی چند فیلم تازه را به خود می‌بیند، اما هفته دفاع مقدس که می‌شود  نوع دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد و شبکه‌های مختلف تلویزیون هم به روال سابق خیلی از فیلم‌های قدیمی را بازپخش می‌کنند.با این حال با وجود سختی‌هایی که ساخت فیلم دفاع مقدسی دارد و تفاوت‌هایی که در نوع پرداخت به این موضوع در سال‌های اخیر ایجاد شده است، امسال هم چند فیلمساز در تدارک ساخت آثاری در این گونه هستند که احتمالا رونمایی آن‌ها در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. در این گزارش کوتاه مروری می‌شود بر آخرین ساخته چهار فیلمساز که این روزها مشغول فیلمبرداری یا انجام مراحل فنی هستند تا آثارشان آماده نمایش شود.یکی از برجسته‌ترین نام‌هایی که در عرصه سینمای دفاع مقدس از او یاد می‌شود ابراهیم حاتمی‌کیا است که در چند دوره اخیر جشنواره تقریبا یک سال درمیان فیلم داشته و پس از آخرین ساخته‌اش با نام «بادیگارد»، احتمالا با فیلم دیگری در جشنواره فجر امسال شرکت می‌کند.

«به وقت شام» جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا است که اخیرا فیلمیرداری‌اش به پایان رسیده و به حوادث منطقه و اسلام تکفیری می‌پردازد.این فیلم محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در مناطق مختلف تهران، شیراز، شهرک سینمایی دفاع مقدس و همچنین خارج از کشور فیلمبرداری شده است. «به وقت شام» به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی ساخته شده که مهرداد خوشبخت آن را تدوین می‌کند و بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر بازیگران ایرانی فیلم هستند که در کنار بازیگران سوری و لبنانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دیگر فیلمی که خیلی‌ها ممکن است با شنیدن نام کارگردانش انتظار دیدن فیلمی با موضوع دفاع مقدس را نداشته باشند، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی است.او که ساخت فیلمی اجتماعی همچون «برف روی کاج‌ها» را در کارنامه کاری خود دارد، این بار سراغ داستانی با حال و هوای موشک‌ باران تهران در سال ١٣٦٦ رفته است. معادی این فیلم را با فیلمبرداری محمود کلاری و با بازی لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور ساخته است. البته معادی خودش هم در «بمب» ایفای نقش کرده است.فیلمنامه «بمب» توسط پیمان معادی نوشته شده و مانی حقیقی که احتمالا خودش با فیلم «خوک» در جشنواره حاضر باشد، تهیه‌کنندگی فیلم معادی را برعهده داشته است.

یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی امسال که درحوزه دفاع مقدس قرار می‌گیرد ساخته بهرام توکلی است که او هم تجربه جدیدی را ارائه می‌کند.توکلی فیلم «تنگه ابوغریب» را به تهیه‌کنندگی سعید ملکان که به ویژه در یکی دو سال گذشته فیلم‌های موفقی همچون «ابد و یک روز» را داشته است، درباره دفاع دلاورمردانه‌ی گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی و رشادت رزمندگان این گردان در منطقه حساس تنگه ابوغریب می‌سازد.جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی از جمله بازیگران این فیلم هستند که دومین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج در کنار فیلم حاتمی‌کیا است.

دیگر فیلمی که شاید امسال در جشنواره فجر رونمایی شود هم «سرو زیر آب» محمدعلی باشه‌آهنگر است که پس از حدود چهار سال بالاخره فیلم خود را جلوی دوربین برده است.«سرو زیر آب» با فیلمبرداری در شهرهای تهران، میبد، دزفول و روستاهایی از یزد و لرستان با بازی بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی آماده می‌شود.در خلاصه داستان «سرو زیر آب » که فیلمنامه آن توسط محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه آهنگر نوشته شده، آمده است: «راز جهانبخش کرامت فاش می شود؟ این راز، خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهی‌اش و بازگشت آرامش سفر بلندی را آغاز می کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آن‌ها را تغییر می دهد.»

این چهار فیلم تنها نمونه‌هایی از فیلم‌های در حال تولید سینمای مقاومت یا دفاع مقدس هستند که نسبت به دیگر فیلم‌ها اطلاعات دقیق‌تری درباره آن‌ها منتشر شده است و به نظر می‌رسد با پروانه‌های ساختی که اخیرا صادر شده یا می‌شود، ممکن است تعداد بیشتری فیلم را از این حوزه در جشنواره امسال فجر ببینیم.