به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۳۷۳۲۶
"شین‌آباد" تمام نشده است

دختران شین‌آباد؛ 5 سال پس از حادثه

گروه حوادث: سال 91 بود که آتش به جان کلاس درس‌شان افتاد و 13 تن از دختران شین‌آبادی را گرفتار کرد؛ آنها اکنون پنج سال بزرگ‌تر شده‌اند؛ اما درمان‌شان هنوز به سرانجام نرسیده است.
دختران شین‌آباد؛ 5 سال پس از حادثه
به گزارش ایسنا، آخرین و نزدیک‌ترین حادثه آتش‌سوزی در مدرسه مربوط به مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین آباد بود که در آن ۲۴ دانش آموز دچار سوختگی شدند و ۱۳ نفر  از آنها جراحات جدی‌تری داشتند.

ادامه وعده‌های تامین هزینه درمان دختران شین آباد
از این اتفاق پنج سال می‌گذرد، اما درمان این ۱۳ دختر همچنان ادامه دارد. بعد از این حادثه اخبار متعددی از وعده‌های دستگاه‌های مختلف درباره حمایت‌های مالی از روند درمان آنها منتشر شد. آخرین اظهار نظر درباره پیگیری درمان دختران شین آباد متعلق به سید محمد بطحائی- وزیرآموزش و پرورش- است. او ۱۵ شهریور امسال در این خصوص گفت که «در این زمینه تقسیم کاری صورت گرفته و ردیف اعتباری هم در قانون بودجه برایشان پیش‌بینی شده که دنبال شود.»همچنین رسول خضری -نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ۱۸ مرداد ماه از اختصاص هفت میلیارد تومان کمک هزینه برای بهبود وضعیت معیشتی دختران شین آبادی خبر داده است، اما طبق آنچه محمدجواد فاطمی - پزشک جراح دانش آموزان شین آباد می‌گوید؛ تاکنون این وعده‌ها چندان عملی نشده‌اند. وی درگفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی روند درمان و همچنین تامین هزینه‌های ادامه درمان دختران شین آباد توضیح می‌دهد و می‌گوید: هزینه درمان دختران شین آباد از طرف بیمارستان حضرت فاطمه (س) تهران تامین می‌شود و خدمات ویژه‌ای نیز  دریافت می‌کنند. اما این بیمارستان هم پول خود را از بیمه‌ها دریافت می‌کند. قرار بود این دختران مورد حمایت ویژه قرار گیرند، اما وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت هزینه‌ای برای این موضوع نمی‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه آتش سوزی مدارس یک معضل است، ادامه می‌دهد: ما در حال حاضر تعداد بسیار زیادی کلاس درس غیراستاندارد در کشور داریم. نمونه آن مدرسه شین آباد بود که تعداد زیادی از بچه‌ها سوختند و هنوز درمان آنها در تهران ادامه دارد و تمام نشده است؛ هرچند که درمان آنها سالیان سال ادامه خواهد داشت و هیچ وقت طبیعی نخواهند شد. آن سال ۲۴ دختر بچه سوختند، اما ۱۳ نفر از آنها سوختگی بسیار جدی‌تری داشتند و تاکنون تعداد زیادی عمل جراحی برای آنها انجام شده است.پزشک جراح دانش آموزان شین آباد اضافه کرد: آنها در حال بزرگ شدن هستند و به همین دلیل با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. صورت و دست‌های همه آنها سوخته است؛ به همین دلیل امیدوارم کمک کنیم تا آنها از نظر روانی مشکلی پیدا نکنند، اعتماد به نفس کافی داشته باشند و در جامعه حضور پیدا کنند. کسی که می‌سوزد فقط پوستش سوخته، اما ذهن و بدنش سالم است و می‌تواند به همه توانایی‌های خود دست پیدا کند.

۸۳ هزار کلاس درس هنوز ناایمن هستند
بنابر اعلام رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، در سال تحصیلی جدید استانداردسازی سیستم گرمایشی ۳۰ هزار کلاس درس برنامه ریزی شده است؛ با این اقدام تعداد کلاس‌های درس استاندارد شده به ۱۸۰ هزار مورد افزایش پیدا می‌کند، اما هنوز ۸۳ هزار کلاس درس استانداردسازی نشده‌اند؛ یعنی سیستم گرمایشی مرکزی استاندارد ندارند و با استفاده از سیستم‌های تابشی و بخاری‌های گازی تجهیز می‌شوند.   محمدتقی نظری پور همچنین می‌گوید که در حال حاضر  ۹۸۷ کلاس درس چوبی و سنگی در کشور وجود دارد که قرار است بخشی از آنها تا پایان سال ۹۶ و بخشی در سال ۹۷ جمع آوری شوند.   همچنین قرار است به هیچ عنوان سوخت داخل کلاس‌های درس نباشد؛ به همین دلیل در استانداردسازی فضاهای آموزشی از سیستم مرکزی که خارج از فضای کلاس باشد، استفاده می‌شود.

طبق این اظهارات تا سه سال آینده و با اعتباری حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی، استانداردسازی گرمایشی ۸۳ هزار فضای آموزشی به پایان می‌رسد. به گفته وی ۱۷۰۰ کلاس کانکسی نیز همچنان محل درس خواندن دانش آموزان است، اما با توجه به اینکه وجود این نوع کلاس‌ها در مناطق کوچ نشین اجتناب پذیر است، باید ایمنی لازم را در کانکس‌ها برقرار کرد؛ با این وجود خطر هنوز پشت دیوارهای مدارس غیراستاندارد نشسته‌ است.